11 681 läst ·
95 svar
12k läst
95 svar
Tråden där vi identifierar träslag!
Det ser ut som den cumaru jag har som legat ute några år och blivit grå. Den är stenhård och väldigt tung, så det borde gå att testa. Hårdheten där den ligger och tyngden om man skruvar loss en bräda. Det ser ut att vara fräscha torxskruvar, så det borde gå ganska lätt.
@nanowire Har trall av cumaru, så om det är det du har, kan han nog ge råd om hur den bäst underhålls.
@nanowire Har trall av cumaru, så om det är det du har, kan han nog ge råd om hur den bäst underhålls.
Ja, det ser precis ut som Cumaro. Jag skurar med såpa ibland för att få bort alger. Gillar att den blir grå. Nackdelen med träslaget är att det ger små vassa stickor, det har blivit bättre med tiden men nästa gång jag bygger med Cumaro kommer jag slipa brädorna innan jag lägger dit dem.
Cumaro känns rimligt då dom som byggde har kostat på rätt bra i övrigt oxå. Träet känns väldigt hårt och har inga skador eller möärken trots att det säkert är närmare 20 år. Vi har såpskurat det var en del påväxt för att det är norrsida.nanowire skrev:
Hej,
Jag har en innedörr jag skulle vilja ha hjälp att identifera träslag på.
Min bästa gissning på när den tillverkades är 1963 då ovanvåningen byggdes. Kan möjligen också vara från 1939 då huset byggdes men tror inte det.
Kan det vara någon form av Gabon?
Jag har en innedörr jag skulle vilja ha hjälp att identifera träslag på.
Min bästa gissning på när den tillverkades är 1963 då ovanvåningen byggdes. Kan möjligen också vara från 1939 då huset byggdes men tror inte det.
Kan det vara någon form av Gabon?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden