9 428 läst ·
69 svar
9k läst
69 svar
Tråden där vi identifierar träslag!
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 695 inlägg
Precis.Frustrator skrev:
Eller som Svarte Pettern byggarn fick på det anrika rederiet i stan, när de skulle riva kontoret och VD:ns kontor var platsbyggt i massiv rosewood. Länsstyrelsen hade redan koll på läget och halade fram papper på vad som gällde. Gamle kollegan åkte dit, plockade ner allt metodiskt och fick med sig dryga tonnet material till stränginstrument. Gratis, naturligtvis. 😂
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 695 inlägg
Det var det som nämndes av personen på JV. Jag kan varken bekräfta eller förneka vad som gäller i övrigt. Det lät rimligt på frågan om vem som får använda och förädla. Jag skulle ju lämna det till rätt mottagare och det var inte en möbelsnickare. Min kontakt (CITES-ombudsmannen säljer gitarrer och anlitar instrumentmakare både för tillverkning och renovering) får också en del ädelträ av möbelsnickare som inte kan använda det. Troligtvis med betoning på ”inte tillverka och sälja”. Om sedan en möbelsnickare renoverar ett instrument är det säkert OK det också. Det har ju inte med skrået att göra utan användningsområdet.Ola C skrev:
Med ett CITES-intyg på virke får du ju använda det och förädla, men det får du i princip aldrig på A- och B-klassat virke från 47-92. Om det inte är till instrument. Rosewood-möblemanget jag nämnde ovan var garanterat skövlad regnskog.
Verktygstokig
· Halland
· 8 129 inlägg
Är ett par år sen jag läste på det där ordentligt men vill minnas att det inte fanns något undantag för instrumenttillverkare i texterna?Johan Gunverth skrev:
Det var det som nämndes av personen på JV. Jag kan varken bekräfta eller förneka vad som gäller i övrigt. Det lät rimligt på frågan om vem som får använda och förädla. Jag skulle ju lämna det till rätt mottagare och det var inte en möbelsnickare. Min kontakt (CITES-ombudsmannen säljer gitarrer och anlitar instrumentmakare både för tillverkning och renovering) får också en del ädelträ av möbelsnickare som inte kan använda det. Troligtvis med betoning på ”inte tillverka och sälja”. Om sedan en möbelsnickare renoverar ett instrument är det säkert OK det också. Det har ju inte med skrået att göra utan användningsområdet.
Med ett CITES-intyg på virke får du ju använda det och förädla, men det får du i princip aldrig på A- och B-klassat virke från 47-92. Om det inte är till instrument. Rosewood-möblemanget jag nämnde ovan var garanterat skövlad regnskog.
Verktygstokig
· Halland
· 8 129 inlägg
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 695 inlägg
Det står nämnt i texterna att konservatorer (som reparerar/underhåller) inte behöver hantera intygen. Så undantagen bör då gälla reparation av instrument och möbler, men inte nytillverkning.Frustrator skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 695 inlägg
Jag är inne på att köpa ett sådant här bord (bild visar endast skivan, jag vet) att ha till matsalen, men kan inte med det mörka då allt annat här hemma är behandlat med Osmo 3041. Kommer ej se bra ut.
1) vilket träslag är det? Kan det vara ek?
2) brukar bord liknade det här vara fanerat eller är det solitt och tål att slipas ner?
Mvh Gunnar
2) brukar bord liknade det här vara fanerat eller är det solitt och tål att slipas ner?
Mvh Gunnar
Ek är definitivt en rimlig gissning utifrån vad som syns i bilden. Med de fiberriktningar som finns i skivan är det definitivt faner men är det ett äldre/bättre bygge kan faneren vara tjock nog att tåla ett par slipningar.G Gunnar Gran skrev:Jag är inne på att köpa ett sådant här bord (bild visar endast skivan, jag vet) att ha till matsalen, men kan inte med det mörka då allt annat här hemma är behandlat med Osmo 3041. Kommer ej se bra ut.
Mvh Gunnar
Tackar! Ska undersöka saken.. man kan få bord liknande det här för inga pengar. Kan vara värt att prova!P Pettman skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Gissningsvis den tusende tråden om blandarkoppling
Vatten & Avlopp -
Tråden där vi gnäller på vår partner
Övrigt Off Topic -
Stora Vedeldartråden
Ved, Pellets, Flis -
Tipstråden om Youtubekanaler, Poddar, bloggar, Instagram etc.
Socialt & Projekt -
Vedtråden för oss alla som tillverkar och eldar
Ved, Pellets, Flis