Frustrator Frustrator skrev:
Så ge bort som en äkta present är mao tillåtet. Och sen informera mottagaren att de precis fått spader dam :D
Precis.
Eller som Svarte Pettern byggarn fick på det anrika rederiet i stan, när de skulle riva kontoret och VD:ns kontor var platsbyggt i massiv rosewood. Länsstyrelsen hade redan koll på läget och halade fram papper på vad som gällde. Gamle kollegan åkte dit, plockade ner allt metodiskt och fick med sig dryga tonnet material till stränginstrument. Gratis, naturligtvis. 😂

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det kanske är så att även en möbelsnickare kan använda detta virke för reparation. Det nämndes aldrig.
"Nämndes aldrig" är ju ganska stor skillnad mot ditt föregående påstående att instrumentmakare skulle vara den enda yrkesgrupp som får förädla och sälja virket.

Ola C Ola C skrev:
"Nämndes aldrig" är ju ganska stor skillnad mot ditt föregående påstående att instrumentmakare skulle vara den enda yrkesgrupp som får förädla och sälja virket.
Det var det som nämndes av personen på JV. Jag kan varken bekräfta eller förneka vad som gäller i övrigt. Det lät rimligt på frågan om vem som får använda och förädla. Jag skulle ju lämna det till rätt mottagare och det var inte en möbelsnickare. Min kontakt (CITES-ombudsmannen säljer gitarrer och anlitar instrumentmakare både för tillverkning och renovering) får också en del ädelträ av möbelsnickare som inte kan använda det. Troligtvis med betoning på ”inte tillverka och sälja”. Om sedan en möbelsnickare renoverar ett instrument är det säkert OK det också. Det har ju inte med skrået att göra utan användningsområdet.
Med ett CITES-intyg på virke får du ju använda det och förädla, men det får du i princip aldrig på A- och B-klassat virke från 47-92. Om det inte är till instrument. Rosewood-möblemanget jag nämnde ovan var garanterat skövlad regnskog.

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det var det som nämndes av personen på JV. Jag kan varken bekräfta eller förneka vad som gäller i övrigt. Det lät rimligt på frågan om vem som får använda och förädla. Jag skulle ju lämna det till rätt mottagare och det var inte en möbelsnickare. Min kontakt (CITES-ombudsmannen säljer gitarrer och anlitar instrumentmakare både för tillverkning och renovering) får också en del ädelträ av möbelsnickare som inte kan använda det. Troligtvis med betoning på ”inte tillverka och sälja”. Om sedan en möbelsnickare renoverar ett instrument är det säkert OK det också. Det har ju inte med skrået att göra utan användningsområdet.
Med ett CITES-intyg på virke får du ju använda det och förädla, men det får du i princip aldrig på A- och B-klassat virke från 47-92. Om det inte är till instrument. Rosewood-möblemanget jag nämnde ovan var garanterat skövlad regnskog.
Är ett par år sen jag läste på det där ordentligt men vill minnas att det inte fanns något undantag för instrumenttillverkare i texterna?

Halvpudlar:
Skärmbild av Jordbruksverkets hemsida om undantag för produkter av bubinga och rosenträ, och regler för att resa med musikinstrument utanför EU.
Så riopalisander är fortfarande inte tillåtet. Däremot prylar som är delar av ett instrument, när de är färdigtillverkade men inte monterade..dvs ta en bit och slipa till den så den är färdig att montera och voila är den laglig? Märkligt skrivning..

Frustrator Frustrator skrev:
Är ett par år sen jag läste på det där ordentligt men vill minnas att det inte fanns något undantag för instrumenttillverkare i texterna?
Det står nämnt i texterna att konservatorer (som reparerar/underhåller) inte behöver hantera intygen. Så undantagen bör då gälla reparation av instrument och möbler, men inte nytillverkning.

• Gilla
Testarn
  • Laddar…
Jag är inne på att köpa ett sådant här bord (bild visar endast skivan, jag vet) att ha till matsalen, men kan inte med det mörka då allt annat här hemma är behandlat med Osmo 3041. Kommer ej se bra ut.

1) vilket träslag är det? Kan det vara ek?
2) brukar bord liknade det här vara fanerat eller är det solitt och tål att slipas ner?

Mvh Gunnar

• Bilden visar en bordsskiva med mörkt trä och tydlig ådring, eventuellt ek, fotograferad i ett matsalsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G Gunnar Gran skrev:
Jag är inne på att köpa ett sådant här bord (bild visar endast skivan, jag vet) att ha till matsalen, men kan inte med det mörka då allt annat här hemma är behandlat med Osmo 3041. Kommer ej se bra ut.

1) vilket träslag är det? Kan det vara ek?
2) brukar bord liknade det här vara fanerat eller är det solitt och tål att slipas ner?

Mvh Gunnar
Ek är definitivt en rimlig gissning utifrån vad som syns i bilden. Med de fiberriktningar som finns i skivan är det definitivt faner men är det ett äldre/bättre bygge kan faneren vara tjock nog att tåla ett par slipningar.

• Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
P Pettman skrev:
Ek är definitivt en rimlig gissning utifrån vad som syns i bilden. Med de fiberriktningar som finns i skivan är det definitivt faner men är det ett äldre/bättre bygge kan faneren vara tjock nog att tåla ett par slipningar.
Tackar! Ska undersöka saken.. man kan få bord liknande det här för inga pengar. Kan vara värt att prova!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.