9 429 läst ·
69 svar
9k läst
69 svar
Tråden där vi identifierar träslag!
Förslag på detta?
Är det samma båda?
Bok?
Är det samma båda?
Bok?
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 695 inlägg
Kör jag en till:
Har fått till mig att detta troligtvis är päron, och det verkar ju inte helt olikt iallafall.
Någon som är av någon annan åsikt?
Har fått till mig att detta troligtvis är päron, och det verkar ju inte helt olikt iallafall.
Någon som är av någon annan åsikt?
Hej, behöver hjälp att identifiera vilket träslag detta är. Tillhör en fågelbur sent 1800 - början 1900 tal, gissningsvis från Frankrike. Påverkas stort i färg av bivax. Delen jag håller med tummen är bok, jag upplever boken som något rödare och hårdare än ursprungsträt. Syftet är att renovera fågelburen och vill komma så nära originalitet som möjligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 695 inlägg
Har du testat att ”bild-googla” delarna? Du kanske hittar en likadan där man nämner träslaget (på franska)?Antebkvist skrev:
Hej, behöver hjälp att identifiera vilket träslag detta är. Tillhör en fågelbur sent 1800 - början 1900 tal, gissningsvis från Frankrike. Påverkas stort i färg av bivax. Delen jag håller med tummen är bok, jag upplever boken som något rödare och hårdare än ursprungsträt. Syftet är att renovera fågelburen och vill komma så nära originalitet som möjligt.[bild][bild][bild][bild]
Gissar på körsbär.Antebkvist skrev:
Hej, behöver hjälp att identifiera vilket träslag detta är. Tillhör en fågelbur sent 1800 - början 1900 tal, gissningsvis från Frankrike. Påverkas stort i färg av bivax. Delen jag håller med tummen är bok, jag upplever boken som något rödare och hårdare än ursprungsträt. Syftet är att renovera fågelburen och vill komma så nära originalitet som möjligt.[bild][bild][bild][bild]
Mjukare än bok.
Blir mycket annorlunda och rödare behandlat.
Svårt att vara säker såklart, men på de delar ådringen syns så kan det stämma med körsbär, men ådringen är väldigt olika i olika delar av stammen.
Häftig bur oavsett 😊
Verktygstokig
· Halland
· 8 130 inlägg
Fick en känsla av teak först men tycker långsträckt har för tydliga linjer för att stämma med det.
Kan inte bidra tyvärr men kan inte låta bli att undra om det är något franskt träslag som inte vi har. Cypresser, plataner t ex förekommer i Frankrike men är ovanliga i Sverige.
Bara en tanke…
//Ronnie
Bara en tanke…
//Ronnie
Kan mycket möjligt vara. Hittades på skroten av farfar på 70 talet om jag minns rätt så vi har ingen historia allsP Pysslarn skrev:
Om det inte är ett tropiskt träslag från "franska Indochina" så skulle det kunna vara kastanj. Den är rätt hård men ändå lite porös och får gärna en rödaktig ton. Dessutom innehåller den en del tanniner som kan ge svarta märken där det är järnskruv/beslag. Jag tycker att ådringen påminner lite om det. Vidare så är/var det ett träslag som användes en del i Frankrike förr.Antebkvist skrev:
Om det är en bur gjord i en fransk koloni (Indochina) så finns det nog massor med alternativ..
Okej tack!T Testarn skrev:Om det inte är ett tropiskt träslag från "franska Indochina" så skulle det kunna vara kastanj. Den är rätt hård men ändå lite porös och får gärna en rödaktig ton. Dessutom innehåller den en del tanniner som kan ge svarta märken där det är järnskruv/beslag. Jag tycker att ådringen påminner lite om det. Vidare så är/var det ett träslag som användes en del i Frankrike förr.
Om det är en bur gjord i en fransk koloni (Indochina) så finns det nog massor med alternativ..![]()
Tack för att ni försökt hjälpa till. Insett att det är nog en nära omöjlighet inom rimlig kostnad att få tag i aktuellt trä.
Jag kommer nog göra de 2 småtornen i ek för att bryta ifrån originalet istället för att efterlikna, och tornet i mitten förblir original.
Tack för all hjälp!