9 429 läst ·
69 svar
9k läst
69 svar
Tråden där vi identifierar träslag!
Hej
Har köpt fyra matstolar som jag tänkte bygg ett bord till. Någon som vet vad det kan vara för träslag? Gissar kanske Ask, men vet inte alls…. Tacksam för tips! Och kanske var man kan köpa samma träslag i Stockholmsområdet 😊
Har köpt fyra matstolar som jag tänkte bygg ett bord till. Någon som vet vad det kan vara för träslag? Gissar kanske Ask, men vet inte alls…. Tacksam för tips! Och kanske var man kan köpa samma träslag i Stockholmsområdet 😊
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 695 inlägg
Ser ut att vara en dansk stol och de har rätt länge sålts med vitpigmenterad olja eller vitpigmenterad såpbehandling så det kan förklara färgen.Byggtok skrev:
Jag gick mer på ådring och struktur som är karaktäristisk för ek.
Aha, det låter rimligt. Tänkte jag skulle olja in dem eller nåt, men linoljesåpa kanske kunde vara nåt också. Och använda samma för bordet .T Testarn skrev:
Produkter som diskuteras: "linoljesåpa"
Linoljesåpa 5 liter Gysinge
Naturligt rengöringsmedel
436 kr inkl moms
Läs mer
Kom över lite diverse bitar från min sambos farfar efter han gick bort. Han reparerade och tillverkade gevär bland annat som jag tror detta användes till.
Enligt min svärfar skulle dom till höger på bilden vara svartek. Blev fundersam då dom delvis känns ganska spröda och väger inte så mycket som jag trodde dom skulle göra. Någon som ser på bilden om det kan röra sig om detta tro?
Sen nästa fundering är den stock med svart kärna inuti, rejäl vikt och verkar vara väldigt hårt. Finns det några andra alternativ än ebenholts som är såpass svarta?
Enligt min svärfar skulle dom till höger på bilden vara svartek. Blev fundersam då dom delvis känns ganska spröda och väger inte så mycket som jag trodde dom skulle göra. Någon som ser på bilden om det kan röra sig om detta tro?
Sen nästa fundering är den stock med svart kärna inuti, rejäl vikt och verkar vara väldigt hårt. Finns det några andra alternativ än ebenholts som är såpass svarta?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktygstokig
· Halland
· 8 130 inlägg
Gullregn brukar vara med mörk kärna, men kanske inte riktigt sådär svart alltid..
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 695 inlägg
Kan ju vara bra att påminna alla om CITES. Vissa träslag får man i princip bara behålla som de är och inte lämna vidare i någon form. Inte ens skänka. Man behöver oftast CITES-intyg för få hantera materialet. Vi fick jakarandamöbler till second hand-butiken med sådana intyg och där står bl.a. att möblerna ej får säljas. En tidigare kollega har gitarrbutik och han råkar också vara CITES-ombudsman. De A- och B-listade träslag som han får hantera hamnar oftast hos instrumentmakare, som är den enda yrkesgrupp som får förädla och sälja virket.
https://jordbruksverket.se/vaxter/h...vaxter-och-produkter-av-hotade-vaxter---cites
Om virke: https://jordbruksverket.se/vaxter/h...hotade-vaxter---cites/virke-av-hotade-traslag
https://jordbruksverket.se/vaxter/h...vaxter-och-produkter-av-hotade-vaxter---cites
Om virke: https://jordbruksverket.se/vaxter/h...hotade-vaxter---cites/virke-av-hotade-traslag
Redigerat:
Det där låter skumt. Om tex en möbelsnickare har virke med citesintyg har väl denne samma frihet att använda det som en instrumentmakare har? Hittade inget i länkarna om att instrumentmakare skulle vara särbehandlade i det avseendet.Johan Gunverth skrev:
Jag tycker svarteken ser ut som min svartek som enligt pappa drogs upp av farfar ur mossen bakom ladugården.Chrille.B skrev:
Kom över lite diverse bitar från min sambos farfar efter han gick bort. Han reparerade och tillverkade gevär bland annat som jag tror detta användes till.
[bild]
[bild]
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 695 inlägg
Det var vad fick höra när jag ringde Jordbruksverket ang. massiva jakarandamöbler som skänkts till butiken. De var redan registrerade och fick inte säljas, enbart behållas. Jag skulle kontakta en CITES-ombudsman lokalt om jag ville avyttra dem. Det visade sig dessutom vara min gamle chef och kollega som jag ändå har kontakt med. Han gör i princip bara papperserbetet och lämnar sedan virket till någon av sina instrumentmakare. Hela kedjan registreras.Ola C skrev:
Virket fick användas för att reparera instrument, t.ex. en greppbräda i rosewood eller hondurasmahogny i gitarrkroppen. Det kanske är så att även en möbelsnickare kan använda detta virke för reparation. Det nämndes aldrig. Jag vet att om man skall resa utomlands med sitt instrument i ädelträ, behöver det registreras i god tid innan avfärd.
Det är alltså enbart fråga om äldre virke som inte har haft någon ursprungskontroll.
Redigerat:
Verktygstokig
· Halland
· 8 130 inlägg
CITES berör väl dock endast handel med sagda virken mm.Johan Gunverth skrev:
Kan ju vara bra att påminna alla om CITES. Vissa träslag får man i princip bara behålla som de är och inte lämna vidare i någon form. Inte ens skänka. Man behöver oftast CITES-intyg för få hantera materialet. Vi fick jakarandamöbler till second hand-butiken med sådana intyg och där står bl.a. att möblerna ej får säljas. En tidigare kollega har gitarrbutik och han råkar också vara CITES-ombudsman. De A- och B-listade träslag som han får hantera hamnar oftast hos instrumentmakare, som är den enda yrkesgrupp som får förädla och sälja virket.
[länk]
Om virke: [länk]
Dvs äger du en bit jakaranda så får du såga upp, hyvla och bygga något av den om du vill.
Sen får du inte sälja/avyttra den utan intyg.
Lever i tron att man faktiskt fick ge bort det man byggt men kanske har fel på den punkten.
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 695 inlägg
Det stämmer. Man får inte ”slå mynt av det” utan tillstånd.Frustrator skrev:
Från Jordbruksverket:
Som kommersiell aktivitet räknas i princip allt som har ekonomisk vinning eller annat utbyte som syfte. Att kommersiella aktiviteter är förbjudna innebär att du inte får
- annonsera ut, saluföra eller sälja ditt exemplar
- annonsera om att du vill köpa ett exemplar (du får inte erbjuda dig att köpa exemplar som eventuellt kan sakna intyg utan att du själv först har skaffat ett intyg)
- byta ditt exemplar mot en produkt eller tjänst
- inneha ett exemplar för försäljning eller transportera ett sådant exemplar
- använda exemplaret i marknadsföringssyfte, hyra ut, visa upp eller på annat sätt använda exemplaret i vinstsyfte.
Redigerat:
Verktygstokig
· Halland
· 8 130 inlägg