Hejsan!

Jag tänkte försöka bygga ett trädäck och har fått lite råd från en snickare som jag gärna skulle vilja få kommenterade.
Förutsättningarna är som följer:
Däcket kommer att ligga i markplan längs med huset ca 6,5 meter och vara 3,5 meter brett. På marken ligger för tillfället förra ägarens försök till stenläggning med cementplattor, men marken är inte helt jämn och flera plattor har rubbats av tjälen. Dessutom går plattorna bara ca 3 meter ut, sedan börjar gräsmattan.

Snickarens förslag är att parallelt med huset gräva ner 1200x600 stora isoleringsskivor "Jackofoam" 270 cm från husväggen. Skivorna ska bara vara nergrävda så de slutar i ungefärlig nivå med marken, men vigtigare är naturligtvis att de är i våg.
Över hela ytan läggs sedan markduk.
På isoleringsskivorna, 300 cm från husväggen och med cc 600, placeras cementplattor.
På cementplattorna ska naturligtvis reglarna (45x145) vila. Reglarna fästes dessutom i husväggen med hängseljärn som skruvas fast med någon typ av bult/skruv med expanderplugg (cc 600 där också naturligtvis).

För att göra detta så enkelt som möjligt föreslog han följande arbetsgång:

Ta bort alla plattor gräv bort gräsmattan där det behövs.
Fäst hängseljärnen i väggen i våg. Passa på att fästa markduken i väggen samtidigt men rulla inte ut den.
Gräv hål i marken för varje isoleringsskiva. I praktiken kommer skivorna ligga kant i kant, så det blir inte ett hål för varje skiva utan en 600mm bred gång. Det exakta djupet får man finlira sig fram till genom att lägga en regel i varje hängseljärn och se till att regeln ligger i våg med en skiva med en cementplattan på. Eventuellt kan man använda en tunn stenplatta att lägga på cementplattan om man råkar gräva för djupt, och lite takpapp för extremt finlir.
Ta bort cementplattorna man lagt ut, rulla ut markduken och lägg tillbaka plattorna.
Skruva fast reglarna i hängseljärnen.
Skruva fast trallen i reglarna.

Några frågor jag själv kom att tänka på men aldrig hann ställa:

1) Kommer inte isoleringsskivorna att tryckas ihop när man man börjar använda trädäcket?
2) Cementplattorna kommer att ligga 3 meter ut från väggen, men trallen ska vara 3,5 meter. Det blir alltstå ett överhäng på 50cm. Blir inte detta överhäng svajigt?

Som sagt ,kom gärna både med kommentarer och hjälp med att få svar på frågorna!

Varför böka med isoleringsskivor? Låter enklare att sätta plintar? Är det ett isolerat utrymme det är frågan om?

Om du hanvänder isolerskivor/cellplast med hög tryckhållfasthet kommer dom inte tryckas ihop. Vad som är lämpligt törs jag inte tipsa om.

sandhall skrev:
Varför böka med isoleringsskivor? Låter enklare att sätta plintar? Är det ett isolerat utrymme det är frågan om?
Nej, det är inte något isolerat utrymme utan meningen med skivorna var ju att det skulle vara enklare och snabbare än plintar och samtidigt klara tjälen...
För isoleringsskivorna gräver man en 10 cm djupt och 60 cm bred gång längs huset, dvs 650 cm. Det ska väl då jämföras med att gräva 12 stycken plinthål. Det känns ju som det är enklare att gräva för isoleringskivorna än alla plinthålen, i alla fall med spade... Eller?

MathiasS skrev:
Om du hanvänder isolerskivor/cellplast med hög tryckhållfasthet kommer dom inte tryckas ihop. Vad som är lämpligt törs jag inte tipsa om.
Tack, jag inser det nu också när jag tittar på produktbeskrivningen av Jackofoam:
"...höga belastningar, t.ex. trafik, samtidigt som det skall klara av fuktiga miljöer under lång tid."

Men hur är det med överhänget på 50 cm? Kan man gå på det utan svaj?

/Jons

Jons skrev:
Tack, jag inser det nu också när jag tittar på produktbeskrivningen av Jackofoam:
"...höga belastningar, t.ex. trafik, samtidigt som det skall klara av fuktiga miljöer under lång tid."

Men hur är det med överhänget på 50 cm? Kan man gå på det utan svaj?

/Jons
Jag kan bara gissa men tror inte att det är något problem alls.

Ok, låter ju förträffligt! Spelar det nån roll vilken dimension på trallen jag väljer eller tror du även att en klenare variant fungerar?

på cc60 får man väl lägga 22m trall? Fast det känns ju lite spenigt tycker jag. Av nån anledning tycker jag alltid att grövre dimension på trallen känns bättre. Jag skulle aldrig lägga klenare än 28mm virke, när jag byggde brygga nyligen la vi 34x145 och det ger en fantastiskt solid känsla när man går på det.

Smaken är väl som baken.

28mm blir det nog... Det var det jag tänkt från början! Fast det är klart att det aldrig är fel att gå upp en storlek. Ska titta i plånboken :-)

I
Svar på din inledande fråga från annan tråd:

Din snickare har givet dig helt korrekt rådgivning ang åtgärder mot tjällyft längs husgrunden och förklaringen är följande:

Varje hus läcker värme genom alla sina omslutningsytor oavsett hur väl isolerade de är. Platta på mark, kryprum eller källare, spelar ingen roll. Under huset finns alltid värme som hindrar kylan att kypa in och lyfta grunden.

Vid mätningar har man kunnat konstatera hur värmen breder ut sig och åskådliggjort resultat i diagram med s.k. isotermer. Det är en båglinje som går neråt under husgrunden, möter kyla i marken, kyls av och vänder uppåt/utåt mot marken utanför husgrunden (det är bl.a. därför blommorna i rabatterna längs husväggar blommar tidigare än i rabatter mitt ute på tomten).

Isolerskivan tjänar då som en spärr för kylan att krypa ner och värmen att krypa upp nära husgrundens utsida. Man flyttar därmed tjälskjutning längre ut från huslivet än som annars skulle ha blivit fallet.

Normalt gräver man ner isolerskivorna så ytligt som ett spadsticks djup, men det är bättre att den ligger lite längre ner eftersom då värmen tvingas söka sig längre ut för att komma runt kanten på skivorna, samtidigt som de är mer skyddade för djupgrävande trädgårdsintressenter.

Perfekt! Tack för svaret!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.