Har ett stort trädäck runt delar av huset. Det byggdes för ca 20 år sedan. Jag laserade det under några år med svart Nordsjö Terasslasyr.

De senaste 6-7 åren har jag knappt underhållit trädäcket.

Någon här inne som vet om jag kan behandla med linoljesåpa...gärna lite vitpigmenterad? Räcker det att skrubba och rengöra innan... eller måste det slipas innan behandling med linoljesåpa?

• Stor, väderbiten trädäck med flera trästeg, avskavd svart färg och slitage; omger delar av huset med trädgårdsmöbler i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet trädäck med blekt svart lasyr; omgärdat av ett svart och metallfärgat räcke.
    Skapa konto
  • Slitet trädäck med avskavd svart lasyr efter flera års uteblivet underhåll, träfibrer synliga och färgfläckar.
    Skapa konto
P Peppe_1.0 skrev:
Har ett stort trädäck runt delar av huset. Det byggdes för ca 20 år sedan. Jag laserade det under några år med svart Nordsjö Terasslasyr.

De senaste 6-7 åren har jag knappt underhållit trädäcket.

Någon här inne som vet om jag kan behandla med linoljesåpa...gärna lite vitpigmenterad? Räcker det att skrubba och rengöra innan... eller måste det slipas innan behandling med linoljesåpa?
Allt handlar väl om vilket slutresultat du vill ha?

Rester av lasyren finns ju kvar.

Ja så är det. Tänker mig lite mjukare o skönare för fötterna😅 Behöver absolut inte få bort all gammal lasyr.

Kan följande vara bra:
1. Skura/ skrubba
2. Ev slipa lite lite lätt för hand
3. Lägga på linoljesåpa

Fungerar linoljesåpa med ljust pigment? Någon som har erfarenhet av det?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.