Hej,

Tänkte bygga enligt bifogad skiss, I princip har jag tänkt att ha 2 meter mellan bärlinorna (45x195) och två meter mellan plintarna till dessa. Reglarna (45x145) ligger med cc60 och har alltså då 2 meter mellan bärlinorna de vilar på. Som jag har läst ska detta vara tillräckligt.

MEN, nu undrar jag, är detta i praktiken stabilt nog? Jag vill inte ha något gung, utan det ska vara stabilt. Borde jag då dra till med en bärlina till mellan varje så att spannet blir 1 meter för reglarna istället eller är det helt overkill? Jag vill ju inte gräva en stor grop och bara fylla den med plintar ;-)

Vad säger expertisen?

Mvh

• Saxtorp 1.7 med mått.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
jag säger bärlina 2"9"
golvreglar 2"7".
sen tycker jag du flyttar in dina yttre plintar du har som räckesstolprna går ner i.
flytta in alla 50 cm så slipper du även se plintarna.
sen kan du montera dina stolpar i yttre vangel!!!

mvh
estwing

Jag har precis byggt precis sådär, och jag upplever inget svikt eller svaj med mina 100kg.

Beroende på hur taket ser ut kanske du även ska ta med lasten för snöras från taket i beräkningen. Kan ju bli en hel del om det är en riktig varga-vinter. Är man hemma kan man ju skotta undan ifall det behövs, men inte alltid man har den möjligheten.

2 meter blir hur fint som helst, inga problem.

@ estwing, yttre vangel??? Vad menar du nu? Min tanke med stolparna i plintarna är ju såklart att räcket ska bli stabilt det med.
Men att flytta in plintarna gör många saker mycket enklare, däcket kommer att gränsa mot en stenläggning och med plintarna i ytterkant så blir det ganska knixigt med kjolen och att få trä hela vägen ner till stenen.

kan man fästa stolpar i bärlinorna utan att de sviktar om man gör en ram av samma dimension, alltså 45x195?

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.