Hej.
Jag vet att minsta kabelarea för installation är 1.5mm² iom att det idag säkras av med >10A.
Men vad gäller för regler till en vägglampa?
Den är märkt max 80W och installeras "fast".
1.5mm² känns väldigt överdrivet grovt och extremt överdimensionerat.
Får man dra 0,5mm² märkt 300V?
Som tändtråd och neutral från dosa i vägg med brytare.
Spontant är det inte ok men någon här kanske vet bättre och kan bekräfta att det är lagligt?
Jag vet att minsta kabelarea för installation är 1.5mm² iom att det idag säkras av med >10A.
Men vad gäller för regler till en vägglampa?
Den är märkt max 80W och installeras "fast".
1.5mm² känns väldigt överdrivet grovt och extremt överdimensionerat.
Får man dra 0,5mm² märkt 300V?
Som tändtråd och neutral från dosa i vägg med brytare.
Spontant är det inte ok men någon här kanske vet bättre och kan bekräfta att det är lagligt?
Bästa svaret
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 137 inlägg
Det går inte att tumma på kravet för installationsledningar, men pratar vi anslutningsledning så kan förbrukaren medge klenare area. 0.5 mm² går bra om tillverkaren för lampan godkänner det. En anslutningsledning ska också vara max 2 meter lång och vara synlig i hela sin längd, eventuellt lagd i en kabellist.
En anslutningsledning behöver en anslutningsdosa, som matas av en installationsledning. Om du har en infälld dosa med strömbrytare behöver du en dosa till bredvid som kan fungera som anslutningsdosa, eller ännu bättre ett (lamp)uttag i närheten av lampan.
En anslutningsledning behöver en anslutningsdosa, som matas av en installationsledning. Om du har en infälld dosa med strömbrytare behöver du en dosa till bredvid som kan fungera som anslutningsdosa, eller ännu bättre ett (lamp)uttag i närheten av lampan.
Tack alla för svar och intressanta diskussioner.
Får bli 1,5mm² i VP-rör då.
Det är två lampetter som ska sitta på vardera sida om en spegel. Bernadotte typ helt i keramik.
De är köpta begagnade och med på köpet följde det med 0.5mm² kabelstumpar.
Det var därför jag började undra.
Vad för area hade man förresten på kablarna i de gamla 6A systemen?
Får bli 1,5mm² i VP-rör då.
Det är två lampetter som ska sitta på vardera sida om en spegel. Bernadotte typ helt i keramik.
De är köpta begagnade och med på köpet följde det med 0.5mm² kabelstumpar.
Det var därför jag började undra.
Vad för area hade man förresten på kablarna i de gamla 6A systemen?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 137 inlägg
I krigstid bantade man arean på installationsledningar till 1 mm² som jag antar att man säkrade med 6 A. Idag har 6 A ingen vanlig tillämpning, utom möjligen för extremt långa ledningar.
25.8 Conductors of supply cords shall have a nominal cross-sectional area not less than that shown in Table 11.
Kravet kommer från SS-EN 60335-1. Jag var lite vidlyftig med 2 meter, det gäller bara i vissa fall.M MrHamfelt skrev:
25.8 Conductors of supply cords shall have a nominal cross-sectional area not less than that shown in Table 11.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tydlig och bra tabell, tack för svar!Bo.Siltberg skrev:
I krigstid bantade man arean på installationsledningar till 1 mm² som jag antar att man säkrade med 6 A. Idag har 6 A ingen vanlig tillämpning, utom möjligen för extremt långa ledningar.
Kravet kommer från SS-EN 60335-1. Jag var lite vidlyftig med 2 meter, det gäller bara i vissa fall.
[bild]
Det står ju i tabellen där att 1,5mm² är ok för upp till 16A.
Och att 2,5mm² är ok för högre strömmar än 16A, upp till 25A.
Kan man lita på det där?
Och att 2,5mm² är ok för högre strömmar än 16A, upp till 25A.
Kan man lita på det där?
Ja, du har förstått att detta endast avser en kort bit anslutningsladd?Huddingebo skrev:
Som till exempel har en stickpropp i änden eller är fast ansluten i dosa.
Ahh! Där ser man
Tack!
Tack!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 137 inlägg
Tabellen anger endast belastningsström, och en kabels belastningsförmåga beror på dess kylning. Dess längd har ingen betydelse. En utanpåliggande eller "lös" kabel med arean 1.5 mm² tål 18-19 A. Flyttar man kabeln innanför en väggskiva sjunker belastningsförmågan till ca 14 A. Därför har vi tumregeln 1.5 mm² / 10 A.
Man ska också titta på kortslutningsströmmen bortre änden av kabeln, dvs i apparaten. Det är bra om strömmen blir så hög att säkringen löser inom rimlig tid. Här har längd och area betydelse, dock inte kabelns kylning. Därför bör man hålla anslutningskablar korta.
Man ska också titta på kortslutningsströmmen bortre änden av kabeln, dvs i apparaten. Det är bra om strömmen blir så hög att säkringen löser inom rimlig tid. Här har längd och area betydelse, dock inte kabelns kylning. Därför bör man hålla anslutningskablar korta.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Krav på styrelsen för tillträde till lägenhet?
Bostadsrätt -
Forma pilträd till bollformad krona
Trädgård allmänt -
Var hittar man smidesgrindar till trädgården
Metall - stålkonstruktioner, svets och smide -
Sandjord till grönskande trädgård hur?!
Trädgård allmänt -
Hur välja accoya till trädäck?
Altan & Uteplats