Otroligt vad snabbt det går med modet även inom trä. 60-talet var det väl teak som gällde, sedan kom furu-vågen och jakaranda-vågen. För bara några år sedan var det bok, sedan björk, sedan ek. Vad är nu på modet?
Själv tycker jag att man ska satsa på två trätyper, eventuellt 3. Vi har allt möjligt hemma hos oss, speciellt i vardagsrummet med ekgolv,
gulnade björkmatsalsmöbler från 30-talet (stort affektionsvärde),
svart bord från 30-talet (affektionsvärde),
bokhyllor i bok från 2000 (stort misstag!!!!),
ärvda soffbord (2 st) och matsalsbord (där tv:n står) i okända träslag. För att inte glömma pianot som jag tror är rödrosalaserad björkfanér.

Funderar: Vill matcha ekgolvet och mina gamla 30-matsalsmöblemang i gulnad björk med nya möbler. Vilket träslag föreslår ni? Och vilken färg på väggarna?

Tror du det funkar med gamla gulnade björkmöbler och nya icke-gulnade? Tänkte att det kanske ser konstigt ut?Kan tänkas att de gamla är oljade och att jag skulle kunna få samma "färg" på de nya möblerna. Hur skulle jag göra då? Jag kommer att ha det gamla möblemanget i ena halvan av vardagsrummet och de nya möblerna i den andra halvan, inte blanda nya och gamla.

Låter snyggt med ljusgrått, vi har det i köket och det är jättefint.

pillan71 skrev:
Tror du det funkar med gamla gulnade björkmöbler och nya icke-gulnade? Tänkte att det kanske ser konstigt ut?Kan tänkas att de  gamla är oljade och att jag skulle kunna få samma "färg" på de nya möblerna.  Hur skulle jag göra då? Jag kommer att ha det gamla möblemanget i ena halvan av vardagsrummet och de nya möblerna i den andra halvan, inte blanda nya och gamla.
Vad ska det 'nya' bestå av för typ av möbler (och vad består det gamla ärvda möblemanget av för delar)??

MVH//Christina.

Tíll vänster när man kommer in, de gamla möblerna: matsalsbord+6 stolar+skänk (porslinsskåp) i björk från 30-talet. Jättefina. Har fått dem av min mormor.
Till höger: soffa (f.d. vit, kanske köpa ny), soffbord (kanske oljad ek ???), bokhyllor i bok (ska bytas ut!), off-white målad moraklocka (från min mans farmor), svart fanérbord (som min mormorsfar gjort).
Tänkte köpa ny soffa och nytt bokhyllesystem med plats för TV. Funderar på björk men tänkte att det kanske inte passar med de gamla björkmöblerna. Vill helst inte köpa antika för då blir det museeaktigt som hos mina kusiner. Vill bland a gammalt och nytt utan att det ser helt konstigt ut.
Hm, borde finnas en tråd för helhetslösningar, nu har jag varit inne både på golv, färg och tapeter, och inredning. Kanske bara skulle varit här på inredning?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.