Den andra bilden är från förra året, jag får inte riktigt till de där snygga, skarpa kanterna igen. Vilken utrustning använder man? Jag körde min Stihl-vertikalskärare på resten av gräsmattan, men det var ganska svårt att komma åt ordentligt längs stenkanter och vid kanterna.

• Gräsmatta med kantsten bredvid en plantering av vissna växter. En stor svart kruka syns i bakgrunden på stenmur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modern villa med stora fönster och solig trädgård med välskött gräsmatta och buskar, blå himmel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Jorel03 och 1 till
  • Laddar…
Fattar inte, måste du skära i kanterna? kan du inte bara klippa gräset? :D

• Gilla
Blueztar och 1 till
  • Laddar…
F Fresafres skrev:
Fattar inte, måste du skära i kanterna? kan du inte bara klippa gräset? :D
Jag menar inte att skära i kanterna, utan mer att rensa upp dem. Klippa tar ju bara toppen, men jag vill få bort det döda lagret och få en skarp, snygg kant som förra året 🙂

Vet inte om jag förstår dig korrekt, men mitt förslag är att du kör grästrimmern ”på högkant” så rensar den ur kanten mellan plattor och gräs rätt effektivt. Dvs du låter tråden gå som ett cykelhjul längs kanten.
Minimal ansträngning. Fullgott resultat.

• Gilla
Kontoristen7 och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

M miboy skrev:
Den andra bilden är från förra året, jag får inte riktigt till de där snygga, skarpa kanterna igen. Vilken utrustning använder man? Jag körde min Stihl-vertikalskärare på resten av gräsmattan, men det var ganska svårt att komma åt ordentligt längs stenkanter och vid kanterna.
Om du inte kommer åt med din vertikalskärare kan du använda en manuell vertikalskärare. Googla "Vertikalskärare Gardena Combisystem" så kan du se ett exempel på hur de brukar se ut.

• Gilla
bobas
  • Laddar…
RoTe
Fattar inte heller... Låt gräset börja leva igen så "försvinner" det döda. Klipp sedan gräset så att det inte hänger över och för guds skull rätta till stenen som inte ligger perfekt, så där kan du inte ha det. ;)

Z Zanjo skrev:
Om du inte kommer åt med din vertikalskärare kan du använda en manuell vertikalskärare. Googla "Vertikalskärare Gardena Combisystem" så kan du se ett exempel på hur de brukar se ut.
Exakt så jag gjorde. Köpte Gardena och körde kanterna manuellt. Stor skillnad, nu är det rensat och nytt gräs växer fritt.⭐️

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.