Friskt kopplat, hälften brunnet!

• Haha
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
hur känns det att bo i villa nu då och vara tillbaka på hemmaplan?

M maria01 skrev:
hur känns det att bo i villa nu då och vara tillbaka på hemmaplan?
Försöker anpassa mig, jobbar på att bli stammis på Ygbergs och Brasserie Maison för att ersätta Mellqvist och Nektar, men åker in ofta för att få lite rätt känsla :)

Men läget är mysigt, barnen kör skridskor på dammen utanför sovrumsfönstret

• Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
kull att höra ny skola nya kompisar

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
M maria01 skrev:
kull att höra ny skola nya kompisar
Nej de går kvar i vasa real :)
Menar alla barn, inte specifikt mina

IP68 kopplingen har kommit, den var inte så dum. Måttbeställt en lucka som borde komma nästa vecka.

IP68-koppling installerad i ett föravlopp, omgärdad av jord och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
nino och 2 till
  • Laddar…
Luckan monterad. Kommer mäta radonen en vecka nu så vi vet hur det påverkar sedan ringer vi in killarna som får montera sugen

Metallucka monterad på golvet för radonmätning, omgiven av äldre betongväggar och bruksföremål i ett källarutrymme.
Skapa konto

• Gilla
jliljeha och 2 till
  • Laddar…
Hur funkar radon om man gör en förändring, måste man vänta halveringstiden innan man märker något? (Förändringen behöver ju inte heller göra skillnad)

Stoppade ner en av mina airthings wave plus i förrådet efter att luckan var ditsatt och den visar väldigt hög uppgående trend sedan dess

Graf från Airthings Wave Plus som visar ökad radonkoncentration i ett förråd, med ett genomsnitt på 707 Bq/m3 mätt över 7 dagar.
Skapa konto

Nej det har inget med halveringstiden att göra.

Alfapartiklarna som radon emitterar när de sönderfaller tar sig bara ca. 10 cm i fri luft. Så det har mer att göra med hur färsk luften runt dosan är.

Men man ska komma ihåg att det tar tid att få träffsäkra värden. 200 Beq är alltså två hundra sönderfall per sekund (ofta mätt per kubikmeter luft... av vilken dosan på sin höjd ser en tusendel, så den ser 0,2 alfapartiklar per sekund i ett regelefterlevande hem som flest, troligtvis avsevärt färre pga hölje mm).

Dvs det krävs tid för att få statistiskt säkra värden!

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Vi håller på att fixa altanen, möbler kommer om en vecka

En person monterar på en altan, omgiven av vita stolar, en hylla och delar av en grill. Solsken och träräcke i bakgrunden.
Skapa konto

En gasolgrill placerad på en träaltan i soligt väder med utsikt över trädgården i bakgrunden.
Skapa konto

Det här med gas går ju inte för sig

• Gilla
  • Älska
nino och 5 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vi håller på att fixa altanen, möbler kommer om en vecka

[bild]
[bild]

Det här med gas går ju inte för sig
Du tänker helt rätt med Weber, ha dock med tänket att man kan inte ha för många och att gasol underlättar vardagsgrillandet samt övriga enormt.
Vår 57:a har nog inte använts på 13år...🫣

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Du tänker helt rätt med Weber, ha dock med tänket att man kan inte ha för många och att gasol underlättar vardagsgrillandet samt övriga enormt.
Vår 57:a har nog inte använts på 13år...🫣
Med gasol kan man lika gärna laga maten i köket ;)
Finns väl mycket mer fancy kamado-grillar än Weber men van vid märket och tyckte prislappen var lagom. :)

Ska bli kul slowcooka på den. Med Weber 57 är det ett jävla jobb hålla tex exakt 70 grader

• Gilla
  • Älska
Per Sandberg1 och 3 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Med gasol kan man lika gärna laga maten i köket ;)
Finns väl mycket mer fancy kamado-grillar än Weber men van vid märket och tyckte prislappen var lagom. :)

Ska bli kul slowcooka på den. Med Weber 57 är det ett jävla jobb hålla tex exakt 70 grader
Fick hem denna igår, villhöver...😇
Ny gasolgrill på altan, modern design med fyra brännare och rostfria ytor. Klarblå himmel och landsbygd i bakgrunden. Perfekt för sommarkvällar.
Skapa konto

Kom undan med ett "va faan.." från frun, dock 15!!år sedan senaste grillinköpet som då var en Weber Genesis S330. Ska bli intressant att testa framöver. 😍

• Gilla
D-bug och 3 till
  • Laddar…
Beställde en Mastech MS6818 också

Mastech MS6818 kabelsökare, både sändare och mottagare visas med digitala skärmar och knappar, används för att lokalisera kablar i väggar.
Skapa konto

Förra ägaren har gjort kreativa lösningar som måste redas ut så jag kan dra nolla fram till z-wave puckar.

Sol exempel i vardagsrummet har jag en kronbrytare för två lampor. 3 tåtar kommer in från samma rör, fas in och två tändtrådar ut. Ingen kopplingsdosa vad jag kan se nära taket om den inte är övermålad.

Därför jag köper denna då jag kan kan leta fram kablarna i väggen.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Fick hem denna igår, villhöver...😇
[bild]
Kom undan med ett "va faan.." från frun, dock 15!!år sedan senaste grillinköpet som då var en Weber Genesis S330. Ska bli intressant att testa framöver. 😍
Sambon tyckte Summiten var stor, jag använde din gasgrill som case att den faktiskt är rätt kompakt i jämförelse 😂

• Älska
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.