Brukar matande fas och tändtråd komma från samma rör såhär? Han har använt svart för fas och blå och brun för tändtråd (2 lampor). Finns inga kopplingsdosor i rummet what so ever.

Som sagt beställt kabeldetektor men försöker lösa mysteriet innan den kommer.

Elektrisk strömbrytare med två knappar, bortkopplad från väggen, med synliga blå och bruna ledningar i en grön doskoppsfäste.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Brukar matande fas och tändtråd komma från samma rör såhär? Han har använt svart för fas och blå och brun för tändtråd (2 lampor). Finns inga kopplingsdosor i rummet what so ever.

Som sagt beställt kabeldetektor men försöker lösa mysteriet innan den kommer.

[bild]
Det finns säkert en inbyggd dosa någonstans :)

• Gilla
tomson och 2 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Det finns säkert en inbyggd dosa någonstans :)
Det jag misstänker. Dosan på bilden var övertapetserad och målad. Suck för klåpare. Hur fan kan man tycka det är okej dölja kopplingsdosor. Oh well. Får svaret när kabelsökaren kommer

• Gilla
  • Älska
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Det jag misstänker. Dosan på bilden var övertapetserad och målad. Suck för klåpare. Hur fan kan man tycka det är okej dölja kopplingsdosor. Oh well. Får svaret när kabelsökaren kommer
Jag håller med dig. Ibland kan där vara 4-5 lager med tapet, ibland är det gipsat över.
Ibland går det att köra i en dragfjäder och lyssna efter var den slår emot dosan :)

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Hade en målare som tapetserade hemma hos oss, gubbe som var superduktig och jobbat med det hela livet. Gjorde allt väldigt snyggt och var noga, men ville gärna tapetsera över dosor "där inne är man aldrig ändå".

• Arg
  • Ledsen
  • Wow
Joakim654 och 3 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
[länk]
Tur jag valde bort Grythyttan för nyproduktionen görs inte på fjäderstål som originalet. Har orginalet på landet. Helt annan grej.

• Gilla
  • Ledsen
maria01 och 2 till
  • Laddar…
Tur jag valde bort Grythyttan för nyproduktionen görs inte på fjäderstål som originalet. Har orginalet på landet. Helt annan grej.
Varför skaffar och renoverar du inte en gammal uppsättning till villan?
Jag har gjort i ordning mormors gamla Grythyttangrupp från 1955, med linoljefärg och östgötsk kärnek hoppas jag att den överlever mig..

Du menar mamma och pappa har det på sitt landställe ;) kommer bli kanonsnyggt med konstrotting där på ballen.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Hittade ett till hål i källargolvet, denna gång i elcentralen. Blev samma behandling där.

5mm durkaluminium med EPDM list

Durkaluminiumskivor täcker ett hål i källargolvet i elcentralen, omgivna av vita och svarta plattor.
Skapa konto

• Gilla
Exostor och 1 till
  • Laddar…
Tydlig nedåtgående trend sedan igår kväll.
Men behöver ju inte betyda ett skit med radon

Graf som visar en nedåtgående trend för radonnivåer från 14 april, med ett värde på 827 Bq/m3 runt midnatt.
Skapa konto

Trenden nedåt började redan innan vi var klara men dippen gick snabbare från midnatt.

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Jag vet det är alldeles för tidigt för att veta men såhär lågt har jag aldrig mätt upp i källaren förut

Kul om det faktiskt gör skillnad

Diagram över radonmätning under 7 dagar med ett medelvärde på 367 Bq/m³.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Hittade ett till hål i källargolvet, denna gång i elcentralen. Blev samma behandling där.

5mm durkaluminium med EPDM list

[bild]
Hur stor är din elcentral egentligen? 😮

• Haha
  • Gilla
sinuslinus och 2 till
  • Laddar…
joakim_j joakim_j skrev:
Elcentralsrummet!

• Haha
Appendix
  • Laddar…
joakim_j joakim_j skrev:
Stort rum med flera rader av industriella elpaneler och styrenheter, fyllda med knappar och mätare, belysta av taklampor.
Skapa konto

• Haha
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.