1 379 917 läst ·
4 291 svar
1380k läst
4,3k svar
Totalrenovering av 20-talslägenhet och villa
Renoverare
· Stockholm
· 20 336 inlägg
Blev fel tidigare, veckorna flyter ihop. Det var 2 fredagar sedan jag laddade den. Så mao 35 använt procent på 1.5 veckor.J JohanLun skrev:Nice! Hoppas du kommer gilla villalivet och inte sakna citykvällarna för mycket...
Förhoppningsvis ska man väl i en villa inte behöva göra detta mer än max nån gång om året. Om inget är fel.
I större hus är det nog vanligare med en läcka nånstans. Eller som den där byggnaden där nån kopplat in kaffeautomaten på radiatorkretsen. Gevalia brunrost!
Hur ser batteritiden ut för katt-trackern? Har du vågat släppa ut honom? Trivs även han i området?
Har inte fixat sim-kort till min än...
Renoverare
· Stockholm
· 20 336 inlägg
Ventilationen blir nog det första vi ska titta på.
Avarage 107 bechamellsås per kubik senaste veckan.
Tänker mig FTX med värmeåtervinning samt ventilerade golv i källaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avarage 107 bechamellsås per kubik senaste veckan.
Logga in
Skapa konto
Tänker mig FTX med värmeåtervinning samt ventilerade golv i källaren.
Renoverare
· Stockholm
· 20 336 inlägg
Beställt installation av radonsug kommande veckorna. Ska stå i det rum där jag mätt upp mest bechamelsås. I det rummet finns det en tung betonglucka i plattan. Under denna hittade jag en dräneringspump som inte är inkopplad. Det står dryga halvmetern vatten i hålet (jag ser botten på hålet om jag lyser ner i hålet). Vattenytan är ca halvmetern under plattans yta.
Är det normalt det står vatten så eller bör jag köpa en pump och tömma hålet?
Är det normalt det står vatten så eller bör jag köpa en pump och tömma hålet?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag tror inte det är någon fara. Vi hade vatten 30 cm under källargolvet i förra huset och det var inte speciellt fuktigt i källaren, även om det var lite väl fuktigt för att ha det som bostadsyta.AndersMalmgren skrev:
Beställt installation av radonsug kommande veckorna. Ska stå i det rum där jag mätt upp mest bechamelsås. I det rummet finns det en tung betonglucka i plattan. Under denna hittade jag en dräneringspump som inte är inkopplad. Det står dryga halvmetern vatten i hålet (jag ser botten på hålet om jag lyser ner i hålet). Vattenytan är ca halvmetern under plattans yta.
Är det normalt det står vatten så eller bör jag köpa en pump
Renoverare
· Stockholm
· 20 336 inlägg
Det är inte speciellt fuktigt i källaren heller, runt 30 till 50 procent har det varit under vintern när jag mätt i utrymmet. Men radonen har nått 1500 såssar per kubik stundtals.Exostor skrev:
Lite orolig hålet är källan till radonet så får väl fundera på hur jag ska gjuta dit en lucka
Är det markradon så är sannolikheten stor att brunnen är en källa.
Kan det vara ett alternativ att ventilera brunnen med utsuget.
Då kan brunnen vara kvar ifall den skulle behövas vid exempelvis ett extremt skyfall.
Kan det vara ett alternativ att ventilera brunnen med utsuget.
Då kan brunnen vara kvar ifall den skulle behövas vid exempelvis ett extremt skyfall.
Renoverare
· Stockholm
· 20 336 inlägg
Jag tror absolut inte att brunnen/pumpen ska tas bort.. Vi bor ju lågt och vid olovslundsdammen. Dock utanför riskzon enligt karta nedanH HSP skrev:
Logga in
Skapa konto
Måste väl få till en gassäker inspektiosnlucka antar jag?
Redigerat:
Du ska nog ha kvar pumpen, vet några som bor nära vattnet i vårt område som har pump. Den behöver som jag förstår inte gå hela tiden - snarare bara några enstaka gånger per år, men blir det stort tryck så kan det utan pump bli ett elände.
Som jag förtsått är markradon inte så komplicerat, man ska se till att det är tätt eller skapa ett undertryck som är lägre än husets "under" plattan. Så det räcker säkert med en tät lucka och att brunnen är kopplad till utsuget.
Jag får lite dåligt samvete för jag har en radonsug, men den har av olika skäl varit urkopplad ett par år. Jag monterade den och den gjorde viss nytta, men jag hade ingen alarmerande nivå från början heller... Dock över gränsvärdet.
Som jag förtsått är markradon inte så komplicerat, man ska se till att det är tätt eller skapa ett undertryck som är lägre än husets "under" plattan. Så det räcker säkert med en tät lucka och att brunnen är kopplad till utsuget.
Jag får lite dåligt samvete för jag har en radonsug, men den har av olika skäl varit urkopplad ett par år. Jag monterade den och den gjorde viss nytta, men jag hade ingen alarmerande nivå från början heller... Dock över gränsvärdet.
Renoverare
· Stockholm
· 20 336 inlägg
Vi ligger under svenska gränsvärdet uppe i huset, ibland under EU gränsvärdet (200 och 100 för EU). Så där är det rätt lugnt. Men i källaren kan det gå upp till 500 och ibland 1500 och vi vill kunna vara där för att se film och gymma så mest därför vi gör detJ JohanLun skrev:Du ska nog ha kvar pumpen, vet några som bor nära vattnet i vårt område som har pump. Den behöver som jag förstår inte gå hela tiden - snarare bara några enstaka gånger per år, men blir det stort tryck så kan det utan pump bli ett elände.
Renoverare
· Stockholm
· 20 336 inlägg
Borde såklart frågat här men beställde denna för att få kopplingen till pumpen vattentät. Borde duga
https://www.elgrossisten.se/installationsmaterial/kopplingsdosor/vattentat-kabelskarv-koppling-ip68
https://www.elgrossisten.se/installationsmaterial/kopplingsdosor/vattentat-kabelskarv-koppling-ip68
Renoverare
· Stockholm
· 20 336 inlägg
Borde förövrigt mätt vad pumpen hade som nolla och fas för brun var inte fas på pumpen utan blå var. Small till fint i automatsäkringen. 😂
Pumpen överlevde, men få ta med mig det att aldrig lita på färgerna. Det visste jag ju redan men nu fick jag uppleva det på riktigt. 💥
Pumpen överlevde, men få ta med mig det att aldrig lita på färgerna. Det visste jag ju redan men nu fick jag uppleva det på riktigt. 💥