12 238 läst ·
72 svar
12k läst
72 svar
Total förvandling från trött mexitegel till coolt arkitektritat i Husdrömmar
Jag reagerade mer på att han sågade av en planka, gick bort med den och skruvade fast den, sågade av en till, gick bort och skruvade upp den...R Risarvaren skrev:Jag reagerade på att man utan vidare sågar och slipar plastkomposit utomhus utan att samla upp sppn och slipdamm.
PLast som blir mikroplast är ett tyst men enormt miljöproblem. Samma person som spgade huntratals kimoositplankor blir säker skitirriterad när någon kastar ett karamellomslag på trottoaren samtidigt som han sågar fran plast motsvarande tusentals godisomslag...
Måsta ha jobbat på timmar
När jag såg avsnittet så reagerade jag på att de var tvungna att dels täcka hela huset med väderskydd, men framförallt att det var uppe i tre månader. Om jag hade betalat 120 000 kronor i månaden så skulle jag göra allt i min makt för att minimera antalet dagar. Jag har kanske noll koll, men tidsåtgången borde väl vara något liknande: 1 vecka för att riva gammalt tak, röja och förbereda för nya takstolar, 1 vecka för att få upp takstolar och råspont. 1 vecka för att täcka med papp och göra taket tätt. Sedan kan man riva tältet. Hade sparat stackarna en kvarts miljon. Det hade ju varit ekonomiskt klokt att dubbla antalet arbetare under den korta tiden istället för att betala för tält.
Medlem
· Västra Götaland
· 94 inlägg
Det är tråkigt att ingen köpte huset med ambitionen att renovera och bevara istället för att riva och förändra. Huset hade från början stor potential att bli en riktig retropärla till gissningsvis en rimlig kostnad. Tack vare mexifasaden, sadeltaket och värmepumpen hade drift och underhållskostnaderna dessutom gissningsvis varit i ungefär samma nivå som ett motsvarande modernt.
lite konstigt att det tog en vecka att riva ett takF Flummox skrev:När jag såg avsnittet så reagerade jag på att de var tvungna att dels täcka hela huset med väderskydd, men framförallt att det var uppe i tre månader. Om jag hade betalat 120 000 kronor i månaden så skulle jag göra allt i min makt för att minimera antalet dagar. Jag har kanske noll koll, men tidsåtgången borde väl vara något liknande: 1 vecka för att riva gammalt tak, röja och förbereda för nya takstolar, 1 vecka för att få upp takstolar och råspont. 1 vecka för att täcka med papp och göra taket tätt. Sedan kan man riva tältet. Hade sparat stackarna en kvarts miljon. Det hade ju varit ekonomiskt klokt att dubbla antalet arbetare under den korta tiden istället för att betala för tält.
Medlem
· Västra Götaland
· 94 inlägg
så om man eldar upp det på tomten är det bättre för miljön en att man ska köra det till återviningen där det säkert blåser bort en då innan det hamnar i ett värmeverkS Snorkeljohn skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 94 inlägg
Man använder till exempel en spånsug och samlar det i en säck som sedan går till värmeåtervinning. Elda plast på tomten är inget att rekommendera och dessutom förbjudet.M maria01 skrev:
om man bara tänker på miljön du kör ju bilen med påsen till återvinning sen när den är där ska den transporteras med lastbil till värme verket om den inte blir hål på säken och den blåser bort nån stans på vägen dit hur mycket tror du miljön som räddas av detS Snorkeljohn skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 94 inlägg
Det är utan tvekan bättre att samla ihop det och lämna till förbränning än att sprida det på tomten. Man skall givetvis undvika att det går hål på säcken och samordna med andra transporter.M maria01 skrev:
Man fick skymta orginalstenen som satt på hallgolvet i de inledande minutrarna, hade ju sedan rivits bort tyvärr. Om husägarna mot förmodan läser den här tråden och ännu mer osannolikt har sparat den finns det en intressent här! Jättefina gamla 60-talsdetaljer i orginalhuset. Men jag är också svag för dem.
Även jag nyfiken på om det var bygglovet som satte käpparna i för att bara riva och bygga nytt?
Även jag nyfiken på om det var bygglovet som satte käpparna i för att bara riva och bygga nytt?
Precis sett programmet och det var nog det mest blodtryckshöjande avsnittet hittills… Tycker inte att pengen och insatsen motsvarade resultat och funktion, tyvärr.
På slutet ser nya panelen ut att ha sugit väta i nederkant.
Funderade också på om huset redan var omdränerat, kanske var det det vet man inte utifrån programmet.
Men de verkar ju inställda på att själva höja husets yttre utseende och det är ju bra, tycker dock att ”arkitekten” kunde gjort ett bättre jobb från början.
På slutet ser nya panelen ut att ha sugit väta i nederkant.
Funderade också på om huset redan var omdränerat, kanske var det det vet man inte utifrån programmet.
Men de verkar ju inställda på att själva höja husets yttre utseende och det är ju bra, tycker dock att ”arkitekten” kunde gjort ett bättre jobb från början.