Inte för att vara den men, ser ut som två hus ovanpå varandra, så är det sagt

• Gilla
mirakelasta och 8 till
  • Laddar…
P Posselosse skrev:
Som man monterar separat?
Precis!

HOBBY ARCHITECT
E Erik9005 skrev:
Inte för att vara den men, ser ut som två hus ovanpå varandra, så är det sagt
Precis. Mexitegel är skitfult. Men Gert hade rätt, hade grunden varit svart hade det blivit skitsnyggt!

• Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Precis. Mexitegel är skitfult. Men Gert hade rätt, hade grunden varit svart hade det blivit skitsnyggt!
Går ju att åtgärda någorlunda lätt framöver

Redaktionen Redaktionen skrev:
Sofia och Alexander köper en suterrängvilla från 1960-talet i Ulricehamn – utan att ens ha varit och tittat på den. Det är läget som lockar och en dröm om att bygga modernt med Linus Fernström.

Du kan läsa artikeln här: Total förvandling från trött mexitegel till coolt arkitektritat i Husdrömmar
En sak som slog mig, mannen gillar att laga mat men tydligen gillar han inte att grilla? Om han vill grilla måste han gå ner för trappan och ut på marken..
Jag tycker det är en miss. Han borde ha en altan på ovanvåningen.

• Gilla
claym
  • Laddar…
Det finns inte något som heter "Mexi-tegel". Mexi är ett varumärke som består av kalksten. Tegel är en produkt av lera,sand, vatten och ev. sågspån.

• Haha
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
K Karldanaxel skrev:
Brukar titta på Husdrömmar. Hur kan man bara komma på idén att skaffa barn när man skall renovera/bygga hus??? Som många par gör. Det är två saker som definitivt inte passar ihop. Har folk inte hört talas om familjeplanering?
det verkar som dom flesta gör det inte bara på tv men det är för det är den tiden i livet man behöver ett hus för att få plats med barnen just

• Gilla
enitaget
  • Laddar…
en få gånger jag håller med dig Mexitegel får alla hus att se gamla ut

Varför ha kvar en liten del av originalhuset? De sade sig ha lagt 1 000 timmar på rivning och på det kommer kostnader för att lyfta av taket. Det som blev kvar var nedre plan med plattan från 1969, hur är den isolerad och dränerad?
Hade det inte varit en tanke att riva allt och bygga nytt och då flyttat huset 10-talet meter framåt så att det linjerar med övriga hus på gatan?

• Gilla
verobar och 7 till
  • Laddar…
M maxiq skrev:
Springa omkring på en byggarbetsplats utan hjälm MED en baby...
3 månader för att lägga ett platt tak...
Platta tak är en styggelse.

• Gilla
Sommartorparn och 7 till
  • Laddar…
B Bogeymannen skrev:
Varför ha kvar en liten del av originalhuset? De sade sig ha lagt 1 000 timmar på rivning och på det kommer kostnader för att lyfta av taket. Det som blev kvar var nedre plan med plattan från 1969, hur är den isolerad och dränerad?
Hade det inte varit en tanke att riva allt och bygga nytt och då flyttat huset 10-talet meter framåt så att det linjerar med övriga hus på gatan?
Jag blev ledsen när den fantastiskt vackra inramningen runt trappan försvann. Var detta på insidan verkligen en standardvilla från 60-talet?

• Gilla
verobar och 4 till
  • Laddar…
Jag reagerade på att man utan vidare sågar och slipar plastkomposit utomhus utan att samla upp sppn och slipdamm.
PLast som blir mikroplast är ett tyst men enormt miljöproblem. Samma person som spgade huntratals kimoositplankor blir säker skitirriterad när någon kastar ett karamellomslag på trottoaren samtidigt som han sågar fran plast motsvarande tusentals godisomslag...

• Gilla
  • Haha
torplover_3000 och 10 till
  • Laddar…
R Risarvaren skrev:
Jag reagerade på att man utan vidare sågar och slipar plastkomposit utomhus utan att samla upp sppn och slipdamm.
PLast som blir mikroplast är ett tyst men enormt miljöproblem. Samma person som spgade huntratals kimoositplankor blir säker skitirriterad när någon kastar ett karamellomslag på trottoaren samtidigt som han sågar fran plast motsvarande tusentals godisomslag...
vad ska man göra sen efter man har samlat upp det då?

• Gilla
Bggsh
  • Laddar…
Någon som vet fabrikat på kompositpanelen som de satte upp på övervåningen?

• Gilla
Thomas M och 1 till
  • Laddar…
R Risarvaren skrev:
Detta är något jag också reflekterat över de senaste åren. Det bildas enorma mängder mikroplast som förorenar tomten lokalt och säkert vattenförekomster i närheten. Det skulle inte förvåna mig om det kommer riktlinjer för detta – förhoppningsvis i närtid.
Jag tyckte för övrigt att axelryckningen kring materialvalet plast var lite märklig. Jag hade nog väntat mig högre svansföring från Gert i det läget. Lägger man tio miljoner på ett hus känns det svagt. Men som sagt, hela projektet led av en del kompromisser. Men: läget, läget och läget!

• Gilla
Risarvaren och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.