Mycket fint arbetat med kameran TS, hjälper mycket! Är nyfiken när huset är från samt trevligt om du vill återkoppla hur det löste sig i slutändan.

• Gilla
nzsc
  • Laddar…
nzsc
Huset uppfördes 1958/1959. Tekniskt sett är det väldigt bra byggt. Betong som bärande och lättbetong som ickebärande element. Får väl höra runt vad en indragning av 3-fas kan landa på i mitt fall. I min värld bör det handla om ca 5000kr. Någon elektriker som är mera insatt i den här typen av jobb får gärna flika in och säga sitt. :)

Vet inte riktigt vad du menar med 5000, men du kan ju kolla lite priser på material, du ska väl ha ny central och komponenter där, JFB, HB, dvärgbrytare, fasskenor osv, sen dra ut nya 3-fasgrupper, bygga om mätartavlan samt byta mätare och dra ny stigare, numera benämnt huvudledning.

Mikael_L
Jag tycker det ser ganska uppenbart ut att varje lägenhet har sitt eget rör ifrån mätarblocken.
från den nedre mätaren är det ett rör, som blir två efter den övre mätaren.
Detta borgar i så fall för att det kan bli en relativt enkel operation att uppgradera till 3-fas.

Men både förening och nätägaren måste ju också vara med på noterna.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tycker det ser ganska uppenbart ut att varje lägenhet har sitt eget rör ifrån mätarblocken.
från den nedre mätaren är det ett rör, som blir två efter den övre mätaren.
Detta borgar i så fall för att det kan bli en relativt enkel operation att uppgradera till 3-fas.

Men både förening och nätägaren måste ju också vara med på noterna.
[bild]
Skriver GK100 att det ligger runt 15.000 för detta arbetet ligger det säkert också däromkring är jag övertygad om. Har man tur kan det säkert bli någon tusing billigare och med otur går det inte alls vilket gör att kostnaden skenar. Ska TS sen dra nya grupper i lägenheten tillkommer det också.
Eller vad har du för uppfattning Mikael_L_, du arbetar med dessa ROT-jobb dagligen och skrev dessutom det var lätt?

Mikael_L
Fotografen Fotografen skrev:
Mja, hur bökigt det där blir beror på om det går att knö i 5*6 eller 3*6+10 RK eller MK i bef rör...
Vaffå de..?

Räcker nog gott med 5x4mm2 MK/RK eller kanske t.o.m 5x2,5. Men då blir det 3x16A i mätarsäkring. Men det klarar vi en hel villa på, inkl uppvärmning, så det borde väl gå att driva en lägenhet på.

Ang kostnad.
En mätartavla går väl i runda slängar på 1500, sen en hundring till i lite passkontakter, säkringar skruv och kopplingsmaterial.
Och så blir det kabel upp till lägenheten för en 3-500 spänn.

Och så arbete ca 1 dag för en kille, kanske 2 under arbetet med att dra kabel genom röret. Säg ca 8-10 timmar = 4-5 tusen.

Så en 7-8 tusen för hela jobbet med uppgradering till 3-fas.

Sen tillkommer ny central i lägenheten och allt därefter samt ev avgifter till nätägaren.

• Gilla
nzsc och 1 till
  • Laddar…
Känner du är lite optimistisk med tiden som vanligt Mikael_l_, alla är ju inte lika snabba som du.. En halvdag för att ordna allt det där skulle jag nog lätt vilja ha till en heldag, men bör väl att få ROT-avdrag på 30% också?

Som du skrev kan man kanske dra in en 4x2,5/2,5 eller dylikt, eller ledare mindre än 6 kvadrat men gårdet med kabel i metallrör är det väl trevligt?

Mikael_L
S Slugge skrev:
Eller vad har du för uppfattning Mikael_L_, du arbetar med dessa ROT-jobb dagligen och skrev dessutom det var lätt?
Tja, jag har nog börjat alltmer lämna sådana där ROT och servicejobb, går alltmer mot styr samt programmering av DALI, och får dessutom alltid åka på de konstigaste och svåraste felsökningarna osv. ;)

I GK100's 15-tusen var det nog inräknat ny gruppcentral och kanske något annat jobb, samt vad nätägaren kan tänkas vilja ha (det har jag ingen susning om).

Jag är kass på att räkna på jobb, jag har alltid varit för stor tidsoptimist. Jag överlåter detta med varm hand åt chefen. Brukar ibland bli smått förskräckt över vad han räknar fram, för att sen när det hela är klart inse att det inte var så tokigt.

När jag nu skrev 8-10 timmar tycker jag att jag tog i med en hel del tid för att täcka strul.
Om själva ledningsdragningen skulle gå som en oljad blixt, det bara är att hänga på nya ledare på de gamla och sen dra genom allt på 10 minuter, så borde man ju kunna klara resten på 4-5 timmar.
Men av någon anledning brukar ju det mesta kunna strula.
Det är ju lite samordning också här, med nätägaren, som antagligen måste bli inkopplad för att bryta till fastigheten medan man lägger om till nya mätartavlan.
Och så kanske något krånglar där också, att ledningar är för korta, eller risiga, eller någon urgammal plint går sönder och något måste byggas om ... osv osv ...

Mikael_L
Kabel i metallrör är ju trevligt. Då slirar man ju inte på reglerna.

Kanske en N1XV eller t.o.m aceflex, det borde ju vara det som är allra lättast att knöla genom.
Man får ju börja med att mäta diametern på röret, är det 20-rör så blir det nog svårt med någon kabel.
Men jag tycker det ser grövre ut på bilderna.

S Slugge skrev:
Känner du är lite optimistisk med tiden som vanligt Mikael_l_, alla är ju inte lika snabba som du.. En halvdag för att ordna allt det där skulle jag nog lätt vilja ha till en heldag,
Jag tänkte väl kanske typ en heldag, eller iaf 6-8 timmar, men sen får en annan från firman komma förbi en timme eller två för att hjälpa till med slanga tråd.
Resten av tiden är det bara onödigt att vara två.

Fast om gruppcentralen byggs vid samma tillfälle blir det ett perfekt tvåmansjobb, en på mätartavlan, den andra på elcentralen, och så hjälpas åt vid behov.

• Gilla
Slugge
  • Laddar…
Ny gruppcentral kommer ju behövas.. Det bör man räkna in tycker jag.
Kan inte se att nätägaren behöver bryta men väl tillhanda ny mätare som ska in i systemet och därefter plombera all omätt ström. Kanske kan gå så som du skriver Mikeal om det kommer två som gör detta dagligen, men snabbare kan det knappast gå, ska ju göras ny gruppförteckning, mätas och testas lite, dricka en kopp kaffe, tiden springer snabbt iväg.

Min siffra tänkte jag då med ny komplett central så TS kan gå på med sin utökning renovering i lägenheten sen och givetvis se till att befintliga kommer i drift i detta jobbet också. Nätägarens personal får ju komma med ny mätare ansluta den plombera osv. Finns säkert någon prislista och när jag ibland agerar hobbyinstallatör har det på senare tid rört sig om några tusenlappar där i E.ONs nät.

Så med Mikaels uppgifter i häradet 10 000 + tror jag man kan stryka TS överoptimistiska 5000 direkt oavsett. Intervallet 10-15 000 borde vara realistiskt kan jag tycka då.

• Gilla
nzsc och 1 till
  • Laddar…
Går nog inte med ROT heller då huvudledningen egentligen är föreningens..?

nzsc
Apropå dimension på röret lyckades jag knäppa några mindre bra kort på röret bakom elcentralen i lägenheten för att någorlunda få en uppfattning om 5x6mm2 får plats i stigarledningen.

• Otydlig bild på en rörinstallation bakom elcentral, med fokus på möjligt utrymme för kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rör och kablar bakom elcentral, osäker bildkvalitet, fråga om plats för 5x6mm2 i stigarledning.
    Skapa konto
  • Närbild på ett vitmålat rör bakom en vägg med synligt mineralullsisolering och några elektriska kablar.
    Skapa konto
  • Bild på trånga rör bakom elcentral i dålig belysning, som visar plats för stigarledning.
    Skapa konto
  • Elrör bakom en elcentral med flera kablar, svårt att urskilja om ytterligare 5x6mm2 kabel får plats.
    Skapa konto
Nuvarande el är av TN-C (gemensam nolla och skyddsjord) 2 ledare 6mm2 vilket är standard i dom flesta hus i millijonprojektet 1956-61
Förmodligen är det också TN-C i elrummet med 4st ledare som går vågrätt och passerar huvudsäkringar.

Var bör man gå över till TN-S ??

Om ny mätare säkras 3x16A och stigaren i röret är 3x4mm2+10mm2 som PEN.
Är det OK att vänta med delningen till nollskenan som det är idag ??
Eller är typ 5x4mm2 mindre och lättare att dra genom stigareröret?

• Gilla
Åland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.