23 897 läst ·
159 svar
24k läst
159 svar
Total elrenovering
Det där hade jag missat helt. My badtommib skrev:
Ja, föreningen är en ganska liten sådan bestående av 20 st bostadsrättslägenheter, varav 2 st redan dragit in 3-fas till sin respektive bostad. Resten, 18 lägenheter, inkl. mig har enbart 1-fas.
Men då är det alltså så att antingen titta på en annan häll eller också dra 3-fas in till bostaden.
Men även om jag skulle hitta en häll som kräver 1x16A, skulle 1-fas räcka till alla förbrukare som framgår av planlösningen?
Intentionen är att trots allt ha följande:
- elburen golvvärme i badrum
- el- och vattenburen handdukstork i badrum
- tvättmaskin i badrum
- torktumlare i badrum
- häll i kök
- inbyggnadsugn i kök
- inbyggnadsmikrovågsugn i kök
- kylskåp i kök
- frysskåp i kök
- diskmaskin i kök
Det är ju totalt 10 st stora förbrukare
Jag skulle dra in trefas och ta kostnaden själv om renoveringen inte är nära i tid (dvs upphandlad och klar). Ingen idé att vänta på något som kanske kommer och anpassa allt annat till en i mitt tycke bristfällig elinstallation.
Följ tommib där så kommer du totalt bäst ur det hela oavsett vad övriga sysslar med i föreningen. Förutsatt att det praktiskt går att lösa från hur originalfördelningen är utförd men det är knappast oöverstigligt i de flesta fall om viljan finns och du inte blir lurad av utföraren.
Hur ligger lägenheten i förhållande till där ni har mätare osv? Kan du kan fixa en bild på utrymmet elen utgår från så kan du kanske få lite mer råd på vägen.
Hur ligger lägenheten i förhållande till där ni har mätare osv? Kan du kan fixa en bild på utrymmet elen utgår från så kan du kanske få lite mer råd på vägen.
Föreningen är ansvarig för elcentralen i källaren och stigaren upp till lägenhetens elcentral. Elcentral samt ledningarna därefter är mitt ansvar. Därav tänkte jag förbereda redan nu för 3-fas i lägenheten eftersom föreningen kommer att dra 3-fas till varje lägenhet, eg. 18 st eftersom 2 st redan gjort det på egenbekostnad tidigare. Å andra sidan har ju föreningen pratat om det här i närmare 10 år som sagt 
Ska försöka knäppa ett kort på mätaren i källaren imorgon. Det här med 3-fas är egentligen inget annat än en kostnadsfråga. Naturligtvis är det bättre med 3-fas än med 1-fas. Vilken prisnivå pratar vi om, om jag väljer redan nu på egen bekostnad att dra 3-fas in till lägenheten?
4V
3V: Min lägenhet
2V
BV
KV: Mätartavla med huvudsäkringar
Ska försöka knäppa ett kort på mätaren i källaren imorgon. Det här med 3-fas är egentligen inget annat än en kostnadsfråga. Naturligtvis är det bättre med 3-fas än med 1-fas. Vilken prisnivå pratar vi om, om jag väljer redan nu på egen bekostnad att dra 3-fas in till lägenheten?
4V
3V: Min lägenhet
2V
BV
KV: Mätartavla med huvudsäkringar
Är ju egentligen mycket bättre att dra om alla stigarna samtidigt, går du på föreningsmötena och engagerar dig? Alla har kanske inte samma intresse av 3-fas som du då det även är en kostnadsfråga.
Annars är det ju en ny kabel från punkt A till punkt B som gäller med tillhörande borrning genom våningsplanen som gäller, kan tyvärr inte svara på vad det kostar, finns säkert någon här som sysslar med detta dagligen, ta in offerter annars. Kolla även med föreningen angående dina planer.
Annars är det ju en ny kabel från punkt A till punkt B som gäller med tillhörande borrning genom våningsplanen som gäller, kan tyvärr inte svara på vad det kostar, finns säkert någon här som sysslar med detta dagligen, ta in offerter annars. Kolla även med föreningen angående dina planer.
Dessvärre är jag en av de få som dyker upp på årsstämmor, om inte den enda, utöver styrelseledamöterna. Styrelsen består av ett gäng inkompetenta gamlingar som i sin tur styrs av ordföranden. Ordförande är en av de två innehavarna som har 3-fas. Därav är det ingen brådska för deras del 
Oengagerade bostadsrättsinnehavare som inte bryr sig ett dugg om något, styrelsen som består av människor som t.o.m. har 6A säkringar i hemmet, samt en styrelseordförande som redan har 3-fas i sin bostad, är den främsta anledningen till att det har talats om 3-fas så pass länge
Oengagerade bostadsrättsinnehavare som inte bryr sig ett dugg om något, styrelsen som består av människor som t.o.m. har 6A säkringar i hemmet, samt en styrelseordförande som redan har 3-fas i sin bostad, är den främsta anledningen till att det har talats om 3-fas så pass länge
Sannolikheten att det skulle gå ett tomrör idag där en ny kabel går i får nog ses som obefintligt liten tyvärr..tommib skrev:
Men då kan du väl fråga ordförande vem hen anlitade och vad det kostade?
6A duger gott åt många, gamla människor har gamla elprylar som är anpassade till de gamla elsystemen..
Rent tekniskt är det som avgör hur det är ordnat från källaren dvs om varje lägenhet har ett rör därifrån till sin central och inte via någon avgrening i tex trapphus. Nu verkar det som du skulle kunna ha det relativt väl förspänt för att få det som du vill. Inga problem normalt att få upp en matning till dig där.
Jojo, absolut! Det jag snarare menade med var att 6A känns alldeles för klent för ett modernt hem idag. Naturligtvis beroende på vad man har för förbrukare och så. Men jaa. Om jag minns rätt drog ordförande in 3-fas redan 2005/2006, kostnadsmässigt har jag för mig att det landade på 5500 kr. I mina öron låter det som ett kap, vilket jag mer än gärna hade betalat för utan att tveka. Men å andra sidan har jag inte någon större koll på kostnaderna avseende elarbeten. Lägenheten är dessutom på BV, alltså kortare sträcka för matarledningen.
Medlem
· Blekinge
· 12 220 inlägg
Det gamla vanliga alltså.nzsc skrev:
Dessvärre är jag en av de få som dyker upp på årsstämmor, om inte den enda, utöver styrelseledamöterna. Styrelsen består av ett gäng inkompetenta gamlingar som i sin tur styrs av ordföranden. Ordförande är en av de två innehavarna som har 3-fas. Därav är det ingen brådska för deras del
Oengagerade bostadsrättsinnehavare som inte bryr sig ett dugg om något, styrelsen som består av människor som t.o.m. har 6A säkringar i hemmet, samt en styrelseordförande som redan har 3-fas i sin bostad, är den främsta anledningen till att det har talats om 3-fas så pass länge![]()
Kolla på scheman i källaren hur kopplingen ser ut, kan ju även bero på när huset är byggt, det vanligaste där jag bor är att det går en stamledning med tre faser till varje lägenhet där en fas tas ut till varje lägenhet. Så även fast du rent tekniskt har tre faser framme måste du dra ny kabel hela vägen.
Bifogar bilder på hur det ser ut nere i källaren. Mätarna befinner sig i två inbyggnadsskåp bredvid varandra. Tittar man noga på de två som redan har indraget 3-fas verkar det inte som att stigarna/rören är nya, alltså bör matarledningen kunna få plats i de ursprungliga rören, vilket naturligtvis underlättar arbetet och därmed även kostnaden för bytet. 
Mja, hur bökigt det där blir beror på om det går att knö i 5*6 eller 3*6+10 RK eller MK i bef rör...sen en ny mätartavla. Ser ut som att alla tre faser går genom alla mätartavlor, sedan är de kopplade var tredje på samma fas.
En tavla är ju redan bytt, bara att göra en favorit i repris...
En tavla är ju redan bytt, bara att göra en favorit i repris...
Precis vad jag tänkte skriva Forografen!
Där är ju någon som verkar nyttjat befintliga rör, men din sträcka är ju betydligt längre. Men om diametern är rätt och ledarna går få i rörelse bör det gå, annars är utanpåliggande betydligt bökigare.
Där är ju någon som verkar nyttjat befintliga rör, men din sträcka är ju betydligt längre. Men om diametern är rätt och ledarna går få i rörelse bör det gå, annars är utanpåliggande betydligt bökigare.