nzsc
Hej,

Undrar om någon vänlig själ kan hjälpa till med olika förslag, tips, m.m. vad jag bör tänka på, osv. innan jag begär in offert från några elfirmor. Vet inte om jag tar i, eller om jag har glömt något, men ni får gärna återkoppla.

Bifogar därför planlösning över bostaden.

Allmänt
Vi håller på med totalrenovering av vår bostadsrättslägenhet. Det är 3 rok på 79,5 kvm. Huset uppfördes år 1958 och elledningarna är lika gamla. Därav vill vi göra vid elen och modernisera den. Enfas dragen från källarplanet upp till lägenhetens elcentral. Bostadsrättsföreningen kommer att så småningom dra trefas upp till varje lägenhet. Därför är det av intresse att redan nu förbereda för trefas inne i bostaden.

Lilla hall
  • Byte av elcentral med JFB samt (X) st automatsäkringar
  • Byte av elledningar
  • Installation av 2 st strömbrytare, varav 1 st vid ingång till bostaden samt 1 st vid ingång från stora hall
  • Installation av 2 st eluttag
  • Installation av LED-spotlights (taket sänks)

Stora hall
  • Byte av elledningar
  • Installation av 2 st strömbrytare, varav 1 st vid ingång från lilla hall och 1 st vid ingång från vardagsrum
  • Installation av 3 st eluttag

Badrum
  • Byte av elledningar
  • Installation av 1 st strömbrytare
  • Installation av 3 st eluttag, varav 1 st för tvättmaskin, 1 st för torktumlare samt 1 st för andra ändamål
  • Installation av el- och vvs- handdukstork
  • Installation av elburen golvvärme

Stora sovrum
  • Byte av elledningar
  • Installation av 4 st eluttag

Lilla sovrum
  • Byte av elledningar
  • Installation av 4 st eluttag

Vardagsrum
  • Byte av elledningar
  • Installation av 2 st strömbrytare, varav 1 st vid ingång från kök samt 1 st vid ingång från stora hall
  • Installation av x st eluttag

Kök
  • Byte av elledningar
  • Installation av 2 st strömbrytare, varav 1 st vid ingång från hall samt 1 st vid ingång från vardagsrum
  • Installation av 10 st eluttag, varav 1 st för kylskåp, 1 st för frysskåp, 1 st för häll, 1 st för diskmaskin, 1 st för inbyggnadsugn, 1 st för inbyggnadsmikrovågsugn, 4 st för andra ändamål

• Schematisk planritning av bostadsrättslägenhet i samband med elrenoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
nzsc
Bilder på nuvarande elcentral i lägenheten :rofl:

• Öppen elcentral med säkringar och trassliga kablar på en vägg.
    Skapa konto
  • Oorganiserad elcentral med synliga kablar och rostiga fästskruvar i en vägg.
    Skapa konto
  • En öppen elcentral med oorganiserade kablar och säkringsautomater.
    Skapa konto
Vad är det för tvärsnitt på inkommande 1fas-ledning?
Tror inte du kan driva alla vitvaror med nuvarande matning.

FK-ledningarna i väggarna från -58 är troligtvis helt intakta utom där de utsatts för värme eller UV-ljus från lysrör, så de behöver inte bytas av åldersskäl men om du ska dra fler kablar i befintliga rör så ryker ju de automatiskt.

Lågspänningsadaptern som är inkopplad med gröngul tejp passar bra i tråden Värsta elkopplingen!
Förutom tejpningen så är den utkommande lågspänningskabeln inte OK att ha dragen inne i en central. Montera ett väggutag intill centralen och plugga in vägvårtan där i stället.

• Gilla
ja73 och 4 till
  • Laddar…
Som sagt, den där väggbulan inne i centralen får ni göra nåt åt. Ska jag gissa en gång är den till ringklockan.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
nzsc
T Thomas_Blekinge skrev:
Vad är det för tvärsnitt på inkommande 1fas-ledning?
Tror inte du kan driva alla vitvaror med nuvarande matning.
Jag vet faktiskt inte vilket tvärsnitt det är på inkommande ledning. Jag vet dock att huvudsäkringen i källarplanet är märkt med 1 x 25 A.

Hur menar du att jag kanske inte kan driva alla vitvaror med den matningen? :thinking:

Som sagt innan du får in trefas, så kommer du att få vara väldigt försiktig med att köra olika apparater samtidigt.

Ledningar från 1958 är oftast i nyskick fortfarande. Det var någon gång i början på 50 talet som man började med PVC isolering (som idag). Den åldras i princip inte alls. De varianter som användes före det kunde vara gummiindränkt textil, som idag ofats förvandlats till ett vitt pulver som ramlar av ledningen vid minsta beröring. Men som sagt, det är inet dte du har i lägenheten.

Åtminstonde en del av trådarna på bilde ser ut att vara nyare än 58.

Centralen däremot ser ut att vara ett sämre hempul, dels den där svarta saken som överhuvudtaget inte får vra i centralen, och med kastastofalt dålig inkoppling.

Men det ser också ut som man blandat nollor (blåa) med skyddsjord på nollplinten, trots att centralen har en separat jordplint. I väldigt gamla centraler var det samma plint, så jag gissar att någon kopplat över tråd för trånd från gammalt till nytt, utan att ha speciellt bra koll.

Jag ser nu när jag tittar närmare att du har skyddsjord in på jordfelsbrytaren, det är i så fall totalfel, och kan vara akut livsfarligt. Jag skulle nästan vilja gå så långt att säga att du bör utrymma lägenheten tills en elektriker har fått titta lite närmare på den inkopplingen. Det är svårt att se exakt hur det är kopplat, men i värsta fall har du farlig spänning ut på höljet till apparater, som spis, kylskåp osv. Om du har ett värmegolv i badrummet så kan hela golvet vara spänningsförande.

nzsc
Jag instämmer med att anläggningen är sisådär och att den inte uppfyller de gällande kraven avseende elsäkerhet. Det är en tidigare innehavare som verkar ha pulat med elen själv utan att ha tillräckliga kunskaper och framförallt inte någon behörighet.

Därav en ännu större anledning för oss att se över hela anläggningen nu medan vi håller på med renovering av bostaden.

Känns kanske dumt kostnadsmässigt för oss att dra trefas från källaren upp till lägenheten eftersom föreningen planerar att ersätta alla enfasledningar med trefasledningar upp till alla lägenheter. När det kommer att ske vet jag dock inte. De har tydligen pratat om det i närmare 10 år :rofl:

Du borde kunna se inkommande fasledning om den är på 4, 6 eller 10 mm2. Du har flera effektkrävande maskiner inplanerat som inte kan drivas samtidigt med nuvarande matning. Kanske du kan inte ens köra spishällen ensam. En lägenhet med den tilltänkta utrustningen kräver trefas.

nzsc
Fan! :confused: Hällen som vi tänkt införskaffa. Vad jag kan utläsa är maxeffekten 3700 W. Bör fungera alltså med 16 A på enfas. Men jag förstår också att andra förbrukare måste finnas med i bilden utöver hällen. Om jag inte har fel är matarsäkringen 25 A vilket innebär en högst uttagen effekt på 5750 W. Eller har jag fel?

Ur hällens bruksanvisning.
Schematisk bild av en häll med effektangivelser, max 3700W för varje zon och totalt 5700W.
Skapa konto

• Induktionshäll från Siemens med display som visar maxeffekten 3700 W, anpassad för 16 A enfas.
    Skapa konto
  • Induktionshäll med digitala kontroller inbyggd i köksbänk, bruksanvisning diskuteras i forumtråd.
    Skapa konto
  • Närbild av modern Siemens induktionshäll med digitala kontroller från en bruksanvisning.
    Skapa konto
Redigerat:
Man får ha lite "power management"-tänk och inte köra allt samtidigt.
Det är vanor snarare än den totala maxeffekten som avgör om det räcker med 25A enfas.

• Gilla
AndersPS
  • Laddar…
BirgitS
nzsc nzsc skrev:
Vad jag kan utläsa är maxeffekten 3700 W
Säker på att det inte är 3700 W per sida + 200 W för fläkten?
Det stämmer mer med vad spisar brukar dra.

En mikro kan ju dra nära 10 A på högsta effekt och samma sak med en ugn.

nzsc
BirgitS BirgitS skrev:
Säker på att det inte är 3700 W per sida + 200 W för fläkten?
Det stämmer mer med vad spisar brukar dra.

En mikro kan ju dra nära 10 A på högsta effekt och samma sak med en ugn.
Så som jag tolkar informationen i produktbladet och bilden som jag bifogat, ja. Men jag kanske har fel? Någon elektriker får gärna flika in och säga sitt.

• Gilla
snapback
  • Laddar…
tommib
Den där hällen är garanterat 3,7 kW per sida. Instruktionen säger ju också A/B vilket för mig är A eller B. Skulle man mena att sidorna tillsammans drar 3,7kW skulle man skrivit A+B.

tommib
Du kan för övrigt enkelt utläsa på första sidan i produktbladet du själv länkar att anslutningseffekten är 7400 W och att hällen kräver 2x16A eller 1x32A

Om föreningen är på gång att dra upp trefas till alla kanske du kan diskutera med styrelsen om att de kan betala för din uppgradering nu eller att du får igen pengarna när det väl görs. Det beror kanske på hur många lägenheter det är och hur långt fram i tiden detta ligger. Du kanske rentav kan kandidera till styrelsen och driva frågan?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.