jaspen skrev:
Jag ska enligt lagen ska ha ansvaret för min anläggning?

Hur mycket kan det kosta mig som anläggningsinnehavare att införskaffa allt som krävs för att konstatera att min anläggning i ett hus byggt 1957 är i enlighet med nuvarande och föregående föreskrifter?

Ska alltså alla småhusägare bekosta SIS verksamhet eller vad ska man tro?
Nej, du ska självklart inte bekosta SIS verksamhet! Det enda som kan krävas av dig såsom du ställer frågan är att du kontaktar en elfirma och får gjort ett Eltest. Det tar några timmar och kostar dig några tusenlappar. Där får du svart på vitt reda på i vilken kondition din elanläggning är.
Gör du testet i samband med ett husköp (vilket jag verkligen rekommenderar alla) så kräver du säljaren på pengarna för testet och sänker priset med summan motsvarande vad det kostar att få anläggningen att uppfylla kraven.

Du kan be om ett kostnadsförslag för att få din anläggning säker och det förslaget är (bör vara) gratis.

Redigerat:
Sawsaw skrev:
Det enda som kan krävas av dig såsom du ställer frågan är att du kontaktar en elfirma och får gjort ett Eltest. Det tar några timmar och kostar dig några tusenlappar. Där får du svart på vitt reda på i vilken kondition din elanläggning är.
Det där tycker jag är intressant. För tidigare i diskussionen och andra diskussioner i ämnet har ett antal elinstallatörer framhållit att det är omöjligt att i efterhand besiktiga en anläggning och avgöra om den är ok eller ej som argument emot att man förändrade reglerna till att bara kräva en efterbesiktning av lekmäns arbete. Nu säger du att man visst kan göra en besiktning av anläggningen och få svart på vitt på dess säkerhet.

Av detta drar jag slutsatsen att antingen så finns det ingen som helst elsäkerhetsmässig anledning att inte tillåta "hemmapul" om man bara gör en besiktning efteråt eller så är inte det sk. Eltestet vidare tillförlitligt.

Är det inte den gamle Sawsaw som är tillbaka??? Välkommen i såna fall!

BobbyEwing skrev:
Det där tycker jag är intressant. För tidigare i diskussionen och andra diskussioner i ämnet har ett antal elinstallatörer framhållit att det är omöjligt att i efterhand besiktiga en anläggning och avgöra om den är ok eller ej som argument emot att man förändrade reglerna till att bara kräva en efterbesiktning av lekmäns arbete. Nu säger du att man visst kan göra en besiktning av anläggningen och få svart på vitt på dess säkerhet.

Av detta drar jag slutsatsen att antingen så finns det ingen som helst elsäkerhetsmässig anledning att inte tillåta "hemmapul" om man bara gör en besiktning efteråt eller så är inte det sk. Eltestet vidare tillförlitligt.
Blandar du inte ihop två olika saker nu? Att kontrollera att ett arbete är till 100% korrekt utfört är en betydligt mer omfattande kontroll än att göra ett "konditionstest".

pefo skrev:
Blandar du inte ihop två olika saker nu? Att kontrollera att ett arbete är till 100% korrekt utfört är en betydligt mer omfattande kontroll än att göra ett "konditionstest".
Men antingen så kan man ju säga om en elanläggning är i bra kondition eller så kan man det inte !?
Även en anläggning som besiktigas vid ett husköp kan ju vara hempulad (och är ju det i ngn mån i de flesta fall också).

Jag har iof aldrig trott att man inte kan efterbesiktiga en elanläggning efteråt som vissa påstått här - men iaf :)
Anser inte heller att det är det som är stötestenen i frågan om legitimerat "hempuleri".

När det gäller frågan om att legitimera hempuleri så finns det tre alternativ som jag ser det:
1. En "kurs" med certifiering som ger fritt fram att utföra enklare jobb (men svårare än idag) typ nyinstallation av uttag osv. Kan motsvara de distansutbildningar som finns idag som kostar mellan 40 - 70 000 kr. http://www.adveta.se/kurser/Allman_Begransad_behorighet_distans.pdf
En sådan kurs gör ju också så att man skulle kunna bli yrkesverksam elektriker...
Eller så gör man en förenklad variant för hempulare med begränsat innehåll- vilket då innebär att man INTE kan bli yrkesversam elektriker utan vidareutbildning. En sådan skulle då bli billigaer och kanske vara ett mer rimligt alternativ.

2. En besiktning i efterhand som krävs innan anläggningen tas i bruk, som då är ungefär som den elbesiktning som refereras till ovan - men man kan tänka sig mer omfattande moment beroende på vilka åtgärder som har gjorts.

3. En kombination av 1+2

De argument som brukar kastas ut är då:
a. Detta kommer inte göra någon skillnad, folk kommer skita i certifikat/besiktning iaf -> vilket egentligen inte talar emot detta.

b. Man kommer få "halvutbildade" elektriker som åtar sig än svårare jobb för att dom "tror" sig kunna ännu mer -> Det tror jag inte ett dugg på. Dom finns redan idag. Dom som bemödar sig att gå en kurs kommer i de allra flesta fall inse begränsningarna, det är också lätt att inkludera moment i kursen som visar varför man inte skall ge sig på svårare grejjer !

c. En besiktning kan inte se alla fel som gjorts "dolt" -> Nej, men det kan isf inte en elbesiktning nu heller ? Och frågan är om det är bättre eller sämre att hempuleriet är helt "dolt" som idag ? En erfaren elbesiktigare kan troligen "ana" om ett jobb är bra eller dåligt mha de synliga installationerna och dörmed veta om man skall glänta på dosor osv för en mer ingående besiktning ?! I vilket fall som helst lär det inte vara 10 000 tals hempulare som helt plötsligt tar certifikat och kopplar friskt - eller snarare; det lär inte tillkomma 10 000 nya som i dagsläget inte alls kopplar.
Om existerande hempulare tar certifikat och går en kurs så kommer ju landets elanläggningar bli säkrare så dessa personer är det ju bara bra om man kan "håva in"!?!

När det gäller elektrikerskråets "beskyddarverksamhet" så tror/tycker jag inte det är relevant. Det lär inte bli mindre jobb för kvalificerade elektriker iom en sådan här behörighet "light" - dels tillkommer fler besiktningar, dels kommer troligen ett antal arbetstillfällen som lärare tillkomma. Dessutom kan man, om man lägger upp kurserna smart, troligen övertyga de flesta hempulare som tar dessa om att det finns "för stora" jobb - som dom då hyr in en elektriker till - man sprar ju trots allt in det på det man får hempula isf- och dessutom kan man hyra in samma elektriker för tex utökning av gruppcentralen, insättning av jordfelsbrytare osv - som man senare använder till besiktningen !

/K

Redigerat:
pefo skrev:
Så, vad har man då vunnit på att göra ett konditionstest på sin nyinköpta anläggning?

-MH- skrev:
Så, vad har man då vunnit på att göra ett konditionstest på sin nyinköpta anläggning?
Om du menar nyinstallation så gör man väl knappast ett "konditionstest" på en sådan. På en sådan gör man kontroller under montage och kontroll före idrifttagning osv. Kollar åtdragning av kopplingar, rätt kabelfärger, spikskydd, dragavlastningar, centralens inkoppling osv, osv. Mycket som sedan inte kan göras i efterhand. Sen om det görs är en annan femma...

En konditionstest (eller vad man ska kalla det) gör man för att förvissa sig om att alla synliga komponenter i elsystemet är hela och fungerar. Att skyddsjord finns där det ska finnas, att jordfelsbrytare fungerar, att det är rätt kapslingsklass på armaturer, att uttag sitter fast och petskydden fungerar, strömbrytare inte glappar, osv. Kort och gott att anläggningen är säker för den som skall använda den.

pefo skrev:
Om du menar nyinstallation så gör man väl knappast ett "konditionstest" på en sådan.
Nej, jag menar nyinköpt anläggning, tex en som sitter i huset man just har köpt och som man är ansvarig för.

Ett godkänt kodnitionstest på en sådan anläggning kan alltså fortfarande innebära att den är direkt livsfarlig?

-MH- skrev:
Nej, jag menar nyinköpt anläggning, tex en som sitter i huset man just har köpt och som man är ansvarig för.

Ett godkänt kodnitionstest på en sådan anläggning kan alltså fortfarande innebära att den är direkt livsfarlig?
Vad menar du skulle kunna vara direkt livsfarligt som man inte kan upptäcka?

Inte vet jag, jag har inte sex års praktik. :)

Kan man alltså upptäcka allt farligt hempuleri av tidigare ägare med ett sådant konditionstest? Det tycks råda delade meningar om detta.

Nu var väl frågan om vad som menas med att man som fastighetsägare är ansvarig för anläggningen.

Ett sådant ansvar kan ju inte vara aboslut, dvs så länge du sköter anläggningen, reparerar sådant som blir trasigt/utslitet och ev. mha. ett proffs då och då (typ var 10e eller 20e år) gör en grundlig översyn. Då har du uppfyllt ditt underhållsansvar.

Om det finns dolda fel i anläggningen, typ tidigare ägare har skarvat in en bit ringledning osynligt inne i ett rör till spisen. Så lär du inte bli ansvarig för konsekvenserna, såvida det inte är du själv som har gjort det.

Att man sedan som fastighetsägare råkar ut för konsekvensen i form av en brand eller liknande är ju en annan sak.

hempularen skrev:
Ett sådant ansvar kan ju inte vara aboslut, dvs så länge du sköter anläggningen, reparerar sådant som blir trasigt/utslitet och ev. mha. ett proffs då och då (typ var 10e eller 20e år) gör en grundlig översyn.
Tänker du på en annan typ av översyn än ovan nämnda konditionstest?

nej jag syftar på konditionstest. Jag vet iofs inte exakt vad som ingår i ett sådant.

BobbyEwing skrev:

Nej du, tycker du detta var intressant så har du inte förstått vad jag menat! En elinstallatör kan inte godkänna en anläggning och det är inte det jag skrivit heller. Eltestet är inget "godkännande" av anläggningen, elinstallatören tar inte på sig och kan heller inte ta på sig ansvaret för en anläggning han inte har utfört. Det är istället en kontroll av i vilket skick elinstallationen är.
Är installationen helt ok så innebär inte det att elinstallatören har godkännt den och är den helt kass så har han/hon heller inte underkänt den. Ägaren har bara fått en bild av i vilket skick den är.

pefo skrev:
Vad menar du skulle kunna vara direkt livsfarligt som man inte kan upptäcka?
Att det inte finns spikskydd där det ska. Detta tillsammans med avsaknad av JFB (i en gammal installation där detta är ok) skulle väl t ex kunna vara livsfarligt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.