299 226 läst ·
2 770 svar
299k läst
2,8k svar
Törs du verkligen hempula med din el?
För att återknyta till titeln (Törs du verkligen hempula med din el?):
Ja jag pular lite själv och nej, jag har ingen officiell utbildning men har läst teknisk fysik, pulat på lite med el under många år, frågat kompisar "som vet" och läst elinstallationsböcker som vänder sig till fackmän.
Hur många saker har jag kopplat fel eller brunnit: 0.
Har jag haft tur: Tja.
Vaddå tja? ibland har man släpat in en kompis och han har sagt att sådär får man inte göra pga det ena eller det andra...
Och nu kommer vi kanske till det ruskigaste: Har jag jordfelsbrytare: Nej. Varför: Jag tror det finns lite krypströmmar så en jordfelsbrytare kommer att slås ut hela tiden.
"Disclaimer:" Gamla proppskåpet ska bytas. Jfb ska in. Av fackman! Samt det är ännu väldigt lite el jag ändrat i vårt nuvarande hus.
Men, enkla elinstallationer tycker jag att jag klarar av och eltekniker drar inte rören på rätt ställe, fixar inte dosorna som jag vill ha dem, skitar ner, tar betalt osv. Som ni redan berört i denna tråd.
Är jag dum i huvet? Finns det fler som gör samma sak?
/Magnus
PS: Jag är i alla fall ärlig
Ja jag pular lite själv och nej, jag har ingen officiell utbildning men har läst teknisk fysik, pulat på lite med el under många år, frågat kompisar "som vet" och läst elinstallationsböcker som vänder sig till fackmän.
Hur många saker har jag kopplat fel eller brunnit: 0.
Har jag haft tur: Tja.
Vaddå tja? ibland har man släpat in en kompis och han har sagt att sådär får man inte göra pga det ena eller det andra...
Och nu kommer vi kanske till det ruskigaste: Har jag jordfelsbrytare: Nej. Varför: Jag tror det finns lite krypströmmar så en jordfelsbrytare kommer att slås ut hela tiden.
"Disclaimer:" Gamla proppskåpet ska bytas. Jfb ska in. Av fackman! Samt det är ännu väldigt lite el jag ändrat i vårt nuvarande hus.
Men, enkla elinstallationer tycker jag att jag klarar av och eltekniker drar inte rören på rätt ställe, fixar inte dosorna som jag vill ha dem, skitar ner, tar betalt osv. Som ni redan berört i denna tråd.
Är jag dum i huvet? Finns det fler som gör samma sak?
/Magnus
PS: Jag är i alla fall ärlig
klart det finns fler än du som kopplar själv med varierande resultat.
dum i huvudet tänker jag inte kommentera
men en jordfelsbrytare eller flera om du nu är rädd för att du har höga krypströmmar är ju int helt fel att installera.
dum i huvudet tänker jag inte kommentera
men en jordfelsbrytare eller flera om du nu är rädd för att du har höga krypströmmar är ju int helt fel att installera.
Har godkänd BB2 utbildning (Begränsad Behörighet), läste elkraft + praktik i gymnasiet + har en massa svagspänningserfarenhet. Sökte behörighet hos Elsäkerhetsverket men fick nobben - inte tillräckligt med praktik.
Har du inte el som yrke kan du alltså aldrig få behörighet, inte ens den lägsta nivån.
Har du inte el som yrke kan du alltså aldrig få behörighet, inte ens den lägsta nivån.
Jag och en kompis diskuterade frågan nedan utan att komma fram till något. Så jag tänkte dryfta vår frågeställning här bland er som har bättre koll:
Vad menas egentligen med att man inte får göra det ena eller det andra utan behörighet i praktiken? Alltså, vad är skillnaden om huset brinner ner eller mormor Agda för en stöt om jag eller om en behörig elektriker gjort fel? Är påföljderna annorlunda?
Forum är fantastiska!
/Magnus
Vad menas egentligen med att man inte får göra det ena eller det andra utan behörighet i praktiken? Alltså, vad är skillnaden om huset brinner ner eller mormor Agda för en stöt om jag eller om en behörig elektriker gjort fel? Är påföljderna annorlunda?
Forum är fantastiska!
/Magnus
Har man inte behörighet kan man bli åtalad för olaga elinstallationsarbete. Det blir inte elektrikern, även om han gör fel.
Så det betyder att om elektrikern av okänd anledning kopplar in Agda i fasen så hon hamnar på sjukhus eller ännu värre så kan han aldrig stå till svars? Oavsett felsteg eller anledning?
Vad händer med Agda? Får hon något skadestånd någonstans ifrån? Eller vad händer om huset brinner ner p.g.a. elfel. Vem betalar? T.ex. kan det ju vara ganska vanligt att man inte har kvar alla gamla kvitton eller garantier från eljobben. Vad händer då om huset brinner ner?
Fotnot: Agda är naturligtvis påhittat och diskussionen är hypotetisk så tillvida att jag inte har råkat ut för något. Jag är bara nyfiken.
/Magnus
Vad händer med Agda? Får hon något skadestånd någonstans ifrån? Eller vad händer om huset brinner ner p.g.a. elfel. Vem betalar? T.ex. kan det ju vara ganska vanligt att man inte har kvar alla gamla kvitton eller garantier från eljobben. Vad händer då om huset brinner ner?
Fotnot: Agda är naturligtvis påhittat och diskussionen är hypotetisk så tillvida att jag inte har råkat ut för något. Jag är bara nyfiken.
/Magnus
Klart han kan stå till svars. Han kan åtalas för vållande till kroppsskada eller vållande till annans död. Men en privatperson blir dessutom åtalad för olaga elinstallationsarbete.
Jag disskuterade detta med ett av dom större försäkringsbolagen häromdan. Det är tydligen grejer på gång i den här frågan. Bolagen ska bli mycket hårdare vad det gäller att betala ut ersättning vid skada ifall man inte kan visa att elinstallationer är utförda av behörig installatör.
Försäkringsbolagen måste följa gällande lagstiftning, och om
a) en försäkringsskada orsakats av ett elektriskt fel
b) detta fel orsakats av en felaktig elektrisk installation
c) detta fel i denna installation gjorts av en icke behörig installatör
så har man förvisso "ett case". Ett försäkringsbolaget som kan bevisa att försäkringstagaren själv vållat skadan (bevisbördan är inte helt enkel i försäkringsdomstolarna, för här krävs ytterligare rekvisit som uppsåtligen eller grov vårdslöshet etc, andra försäkringsvillkors täckning etc) så gäller givetvis inte försäkringen. Så är det redan idag.
Försäkringsbolagen kan inte stifta egna lagar, dessa kan bara riksdagen ändra. Och massor av gällande "lagar" inom elbranschen är inte tvingande utan bara dispositiva, åtminstone enligt den expert på området jag frågade.
(EU-anpassningen komplicerar dessutom denna problemställning ytterligare, det gäller inte bara "Vaxholms-fallet" utan mängder av särbestämmelser som nu ska sammanfogas inom EU. Vanligen blir kompromissen en "rekommendationslag", dvs inte "tvingande" lagar (många bestämmelser har redan omformats till sådana enligt vad min källa sade, men EU-anpassningarna är långt ifrån klara. Snart har vi säkert även "polska" elektriker verksamma här i Sverige, och försäkringsbolagen måste godkänna även deras installationer).
Så här finns nog, precis som i fallet med Systembolaget, bara ett bra svar för framtiden: Det ska bli intressant att se vad som händer
PS Jag har haft en rejäl brand i felkopplade elledningar (pga fyrdubbel effektutveckling, dessbättre i en vägg av LECA-block, så skadan blev bara obrukbart golvvärmesystem i badrummet, men ingen ersättning från försäkringsbolaget) samt 400 V på lamp- och vägguttag (som jag larmade om innan större skada hann ske, som enda felkopplingar i min villa. Dessa båda installationer gjordes av behöriga elektriker. Det var därefter jag började göra installationerna själv.
Min erfarenhet är att risken inte försvinner, om man använder behöriga elektriker, och detta vet givetvis också försäkringsbolagen
a) en försäkringsskada orsakats av ett elektriskt fel
b) detta fel orsakats av en felaktig elektrisk installation
c) detta fel i denna installation gjorts av en icke behörig installatör
så har man förvisso "ett case". Ett försäkringsbolaget som kan bevisa att försäkringstagaren själv vållat skadan (bevisbördan är inte helt enkel i försäkringsdomstolarna, för här krävs ytterligare rekvisit som uppsåtligen eller grov vårdslöshet etc, andra försäkringsvillkors täckning etc) så gäller givetvis inte försäkringen. Så är det redan idag.
Försäkringsbolagen kan inte stifta egna lagar, dessa kan bara riksdagen ändra. Och massor av gällande "lagar" inom elbranschen är inte tvingande utan bara dispositiva, åtminstone enligt den expert på området jag frågade.
(EU-anpassningen komplicerar dessutom denna problemställning ytterligare, det gäller inte bara "Vaxholms-fallet" utan mängder av särbestämmelser som nu ska sammanfogas inom EU. Vanligen blir kompromissen en "rekommendationslag", dvs inte "tvingande" lagar (många bestämmelser har redan omformats till sådana enligt vad min källa sade, men EU-anpassningarna är långt ifrån klara. Snart har vi säkert även "polska" elektriker verksamma här i Sverige, och försäkringsbolagen måste godkänna även deras installationer).
Så här finns nog, precis som i fallet med Systembolaget, bara ett bra svar för framtiden: Det ska bli intressant att se vad som händer
PS Jag har haft en rejäl brand i felkopplade elledningar (pga fyrdubbel effektutveckling, dessbättre i en vägg av LECA-block, så skadan blev bara obrukbart golvvärmesystem i badrummet, men ingen ersättning från försäkringsbolaget) samt 400 V på lamp- och vägguttag (som jag larmade om innan större skada hann ske, som enda felkopplingar i min villa. Dessa båda installationer gjordes av behöriga elektriker. Det var därefter jag började göra installationerna själv.
Min erfarenhet är att risken inte försvinner, om man använder behöriga elektriker, och detta vet givetvis också försäkringsbolagen
... det meddelar jag inte ... mer än att jag gillar att koppla av på min egen byggarbetsplats (när jag får tid). Detta forum har blivit ovärderligt med alla de tips och råd som andra likasinnade ger här. Därför deltar jag ibland, med vad jag tror mig veta eller lärt mig. 
Kan inte annat än hålla med. Vi går en spännande tid till mötes överhuvudtaget där nog en hel del kommer ställas på sin spets iom integration, globalisering och ny informations teknologi. Känns som om man har hållit hårt på gammla uppfattningar där man snart får renodla sina tankar och bara ta ett svanhopp ut i nya tider.
Någon som vet hur bestämmelserna är i Tyskland? Har nämligen släkten i Halland i ett område med väldigt mycket tyskägda sommarhus modell större och vinterbonade. De har alla mer eller mindre sett ut som fågeholkar i ansiktet när man påpekat att lagstiftningen i Sverige kräver behörig elektriker. De hävdar med bestämdhet att så fungerar det inte i Tyskland.
Är de alla okunniga om sin egen lagstifftning eller ...
Det är ju mycket snack om koppleri-verksamhet i Tyskland inför fotbolls-VM...TLovskog skrev:Någon som vet hur bestämmelserna är i Tyskland? Har nämligen släkten i Halland i ett område med väldigt mycket tyskägda sommarhus modell större och vinterbonade. De har alla mer eller mindre sett ut som fågeholkar i ansiktet när man påpekat att lagstiftningen i Sverige kräver behörig elektriker. De hävdar med bestämdhet att så fungerar det inte i Tyskland.
(sorry, blev tvungen att vitsa till det...)
Han har ju skrivit i denna tråd en sida tidigare att han är elektroingenjör (Civ.Ing)pellefant skrev:
Med den bakgrunden och ett intresse av att följa regler för hur elinstallationer skall utföras (och då menar jag inte det juridiska behörighetskravet), är nog förutsättningarna för att LeoBalks hempulade installationer är säkra ganska goda.