Amatörbehörighet! (Man får den när man gör sitt första behörighetskrävande arbete, och förlorar den när man blir hemlös eller dör på grund av en elinstallation man gjort själv) :-)

Det här med behörighet vs. göra själv verkar vara ett känsligt ämne. Jag tycker dock att det står klart att det saknas en vettig behörighetsnivå för kunniga lekmän.

Jag ser många likheter mellan elinstallationsbehörighet och sprängbehörighet. Båda kräver dels utbilding, dels att man arbetar 6 år eller mer innan man får sin licens. I sprängbranchen finns det dock något som heter markägarlicens. För att få en sådan behöver man bara en relativt kort utbildning och ingen praktik. Med en sådan får man då spränga "enstaka laddning för att undanröja fasta hinder på egen mark".

Varför finns det ingen elinstallationsbehörighet utan praktikkrav som gör att jag får göra enstaka installation i mitt eget hus?

Jag är civilingenjör i elektroteknik. Jag vet att jag inte kan allt om el, men jag vet vad jag kan. Det jag inte kan tar jag reda på eller låter någon annan göra. Jag tycker att det är orimligt att jag ska behöva arbeta i sex år i ett yrke som jag är överkvalificerad för, bara för att jag ska få göra enkla installationer i mit eget hus.

Törs jag hemmapula med min egen el?
Ja, det gör jag. Och i samtliga fall som jag har gjort det så har det blivit en bättre och säkrare installation än det var innan. (Inte så svårt med tanke på hur elen i mitt hus såg ut från början...)

eskil23 skrev:
Jag är civilingenjör i elektroteknik. Jag vet att jag inte kan allt om el, men jag vet vad jag kan. Det jag inte kan tar jag reda på eller låter någon annan göra. Jag tycker att det är orimligt att jag ska behöva arbeta i sex år i ett yrke som jag är överkvalificerad för, bara för att jag ska få göra enkla installationer i mit eget hus.
Du behöver inte jobba sex år som elektriker för att få behörighet om du är civilingenjör och har läst de kurser som krävs. Men det borde du veta om du har gått de kurserna.
:)

MickeM skrev:
Du behöver inte jobba sex år som elektriker för att få behörighet om du är civilingenjör och har läst de kurser som krävs. Men det borde du veta om du har gått de kurserna. :)
Det har du faktiskt rätt i. Två år är det som gäller om man har högkoleutbildning, eller hur?

Det är motiverat om man ska arbeta som elektriker och installera el åt folk som betalar en pengar för det, men inte för att pula med sin egen el hemma.

Det har du faktiskt rätt i. Två år är det som gäller om man har högkoleutbildning, eller hur?

Ja, och fyra år för den som har vanlig elutbildning.

jag gör ett jobb hus en som har haft en "kan själv" släkting som matat en undercentral med 2,5mm2 lagda direkt på huvudbryatren :-?
dvs 2,5mm2 var avsäkrad med 25A huvudsäkring :( :(
samt att flera tåtar var lagda på samma säkringar i undercentralen :( :(

Kan man inget om el så skall man ringa till en fackman !! ;D

Jamen med jord blir det ju en tråd till att hålla reda på och det är väl dumt? Speciellt om man är färgblind eller helt blind? Kul variant på rysk roulette med nollskenan *brr*
Hoppas de ställer en del frågor till den förra ägaren varför deras el stängdes av eller hur löste det sig? Har väl en viss aning om att du inte bara monterade uttaget eller vad det var och sen körde snabbt *s*

/Kent

joakim skrev:
Måste bara få berätta.... trodde jag sett mycket men detta...

Kom till en sommarstuga (jobbet beställt vitt genom firman !!!) för att utöka en elinstallation i ett nybyggt uterum.

Från centralen utgick tre kulokablar som efter att först gått utt till diverse uttag och dosor, en efter en gick ihop i kopplingsdosor på vägen för att tillslut hamna som en dosa med tre faser FK för att betjäna spisen.
De enda färgerna som använts var blått och svart. Allt med 1,5mm2 och 16A I kopplingsdosan till spisen hade jag således blå-nolla blå-jord blå-L1 svart-L2 och svart-L3

Dessutom var den blå nollan och den blå fasen förväxlade i en dosa varför uttaget under köksbänken och lampan i taket levererade 400V

Vidare var inkommande PEN ansluten på Nollplinten och Nollskruven bortskruvad varav det inte fanns någon jord i hela anlägningen.

Infravärmen i uterummet hade nyblivne köparen tillfälligt fixat själv, genom att dra ut en lampsladd (2X0.5) från ett vägguttag i vard-rum. genom fönstret. Infran slog han sedan av och på med en vanlig lampvippa.

Ska man ;D eller :'( ??

Suck, inga klagomål om varför det blev så dyrt? ;)

eskil23 skrev:
Det här med behörighet vs. göra själv verkar vara ett känsligt ämne. Jag tycker dock att det står klart att det saknas en vettig behörighetsnivå för kunniga lekmän.

Jag ser många likheter mellan elinstallationsbehörighet och sprängbehörighet. Båda kräver dels utbilding, dels att man arbetar 6 år eller mer innan man får sin licens. I sprängbranchen finns det dock något som heter markägarlicens. För att få en sådan behöver man bara en relativt kort utbildning och ingen praktik. Med en sådan får man då spränga "enstaka laddning för att undanröja fasta hinder på egen mark".

Varför finns det ingen elinstallationsbehörighet utan praktikkrav som gör att jag får göra enstaka installation i mitt eget hus?

Törs jag hemmapula med min egen el?
Ja, det gör jag. Och i samtliga fall som jag har gjort det så har det blivit en bättre och säkrare installation än det var innan. (Inte så svårt med tanke på hur elen i mitt hus såg ut från början...)
Varför drar du 1,5mm fk till ringklocke trycknappen och matar denna med 230volt...?
>>>>och i samtliga fall som jag har gjort det så har det blivit en bättre och säkrare installation än det var innan.........<<<<< stämmer kanske inte riktigt med verkligheten.

http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=5855

el richard skrev:
Varför drar du 1,5mm fk till ringklocke trycknappen och matar denna med 230volt...?
Det har jag inte gjort än eftersom jag inte har hittat någon tryckknapp som duger.

I det här fallet har jag gjor det eftersom det är mer praktiskt iom att jag slipper ha ringledningstransformator. Jag har svårt att se varför det skulle vara mindre säkert än vilken annan strömbrytare som hellst. Jag kan inte se någon som hellst skillnad i elsäkerhet mellan kombinationerna "Strömbrytare => Taklampa" och "Tryckknapp => Ringklocka".

Edit: Vad jag har gjort är att stoppa in en 230V ringklockla i encentralen och bytt ut 0.5mm2 ledningen mot 1.5mm2. Den är inte ansluten i någon ända än (dvs jag har just nu ingen fungerande ringklocka).

Citerar en skribent på annan plats i forumet: Om det är något jag inte kan så beror det på att jag inte har lärt mig det ännu. :)

Jag har sett mycket hårresande (bokstavligen) installationer utförda av behöriga elektriker. Detta är inget giltigt skäl till att begå lagbrott, men det ökar inte heller motivationen att betala 5-800 kronor i timman för något man kan göra lika dåligt själv.

Tre i topplistan:

På tredje plats: Kopplingsskåpet ser ut som ett skatbo (ingen överdrift, en skata hade flyttat in vilken dag som helst). Detta är kanske inte reglementsvidrigt men det ökar risken för fel. Fel har det också blivit för över 70% av husets förbrukare är anslutna till samma fas... Jag har fått köpa på mig ett ordentligt antal huvudsäkringar kan jag säga.

På andra plats: Ojordad tvättmaskin. PE-ledaren var så dåligt fastskruvad i strömbrytaren att den hade lossnat efter mindre än ett år. Jag ringde och skrek på elektrikern svaret jag fick var att det inte var någon större fara eftersom jag hade JFB ansluten. Jag kontrollerade detta och döm om min förvåning när jag upptäckte att grupperna i vare sig tvättstuga eller källare gick genom JFB! Detta helt utan uppmärkning i vare sig skåp eller dokumentation.

På första plats: Jag skulle slå på datorn i källaren. Det var smärtsamt... Mätte upp 90 V mellan chassie och nolla trots att datorn var ansluten till jordat uttag. Konstaterade snabbt att det inte var kontakt mellan N och PE (har PEN system). Hittade felet efter någon timme: Elis hade anslutit de jordade uttagen i källaren till en befintlig äldre kabel, en sådan med skärm av folie. Elektrikern hade anslutit skärmen (!) till jord men i andra änden av kablen var röd ledare ansluten till jord. I andra änden av kabeln hängde den röda ledaren löst... "Kontrollerat och klart" har jag för mig att han sa när han gick... Ja jävlar.

Jag vet inte hur det är för er andra, men jag blir inte ett gladare lik av att ha kvitton och verifikat från en elfirma med behörighet.

har man råkat ut för sådana saker som du nämner så kanske en besiktning av installatörens installationer gjord av elsäkerhetsverket vore på sin plats...
tyvärr finns det rötägg inom alla yrken >:(

Du är inte ensam funkisen.
:-?
Lysmasken vet ju att du inte får gå in i hans ormbon o rota. Skulle du ändå göra det så utgår han ifrån att du är så korkad att du imponeras av röran. Du skall bocka o tacka för att det finns experter som kan hålla reda på strömmarna.

En lysmask skulle montera en ny elpatron i vår varmvattenberedare. Helt ovetande om vilka svårigheter jag ställde den mannen inför så hade jag själv monterat bort den gamla. (vill gärna veta att den är trasig innan jag köper en ny).

Jag var inte hemma då det svåra monteringsarbetet skulle gå av stapeln, så han hade bara min fru att rådfråga. Hon berättade att han var bekymrad eftersom han inte kunde hitta något kopplingsschema till patronen.
Han hade tydligen lyckats till slut. Trodde vi.

Ovanligt tidigt, tror det var ett halvår efteråt, gick en av säkringarna till varmvattenberedaren. Som vanligt gick ju undertecknad klantskalle in och kollade vad det kunde bero på.

Den ena elementslingan var som ny, blank och fin. En av de andra var sönderbränd och orsakade kortslutning.

Kan jag få förslag på hur man kopplar för att få det resultatet?

................................................................................................................
Jag har ägt mitt hus sedan 1967 och har för länge sedan infört absolut hantverkarförbud. En enda hantverkare har under den tiden gjort ett bra arbete. Det var en målare. Övriga har alltid ställt till något. Om det egna arbetet har gjorts skapligt så har han i stället lyckats skada något annat. Slå i saker i dörrposter t.ex.
Sotaren måste jag tyvärr släppa in. Han sätter oftast ett märke i trappuppgången med hjälp av sin stora låda.

Man kan köpa märken att sätta vid dörren av typen: REKLAM UNDANBEDES.
Finns det inga motsvarande för hantverkare?
 >:(

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.