302 082 läst ·
2 770 svar
302k läst
2,8k svar
Törs du verkligen hempula med din el?
Har en känsla av att det inte är säkert att hempularen åker fast ens om åklagaren lyckas styrka att hempularen hempulat. Ty nästa bit blir ju rimligen att reda ut (styrka) på ett ungefär NÄR hempularen hempulade.hempularen skrev:
Om detta inte kan fastställas, torde det vara svårt att styrka att brottet inte är preskriberat.
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Beror väl på vad som har hänt, om du som hempulare ex. installerar ett jordat vägguttag utan att ansluta någon skyddsjord bakom, då har du medvetet brutit mot en säkerhetsbestämmelse. Eller något ännu grövre.305 skrev:
Det kan troligen klassas som mord, om en olycka skulle inträffa och i så fall är perskriptionstiden ganska lång. Dvs. händer något riktigt allvarligt och hempularen har gjort något riktigt fult, då är det inte fråga om vårdslöshet, utan uppsåtligt försök att skada någon.
Jodå, har för mig att maximala straffvärdet styr tiden för åtalspreskription:hempularen skrev:Beror väl på vad som har hänt, om du som hempulare ex. installerar ett jordat vägguttag utan att ansluta någon skyddsjord bakom, då har du medvetet brutit mot en säkerhetsbestämmelse. Eller något ännu grövre.
Det kan troligen klassas som mord, om en olycka skulle inträffa och i så fall är perskriptionstiden ganska lång. Dvs. händer något riktigt allvarligt och hempularen har gjort något riktigt fult, då är det inte fråga om vårdslöshet, utan uppsåtligt försök att skada någon.
Böter: 2 år.
Max 2 år fängelse: 5 år.
Max 8 års fängelse: 10 år.
Mer än 8 års fängelse: 15 år.
Livstid: 25 år.
Då olovlig elinstallation ger högst 1 år torde 5 år vara preskriptionstiden.
Sedan kan man ju tänka sig att årsmodellen på ingående komponenter, bakomvarande tapet mm kan åberopas som bevisning...
Det förvånar mig lite när jag tror mig förstå att orsaken till att men inte ska hålla på med el själv är att man kan bli straffad i domstol, jag trodde att det var för att man inte av okunskap skulle skada någon/något ?????
Jag delar din uppfattning tillfullo, men tycker samtidigt att juridik, liksom el, är intressant.elmont skrev:
Diskussionen gäller nog i första hand vilket straff man kan få om man pysslar med hempuleri. Att man genom okunskap kan orsaka skada har nod de flesta förstått vid det här laget. 
Kollade runt lite på elsäkerhetsverkets hemsida och det vanligaste straffet som utdömts vid elolyckor verkar vara dagsböter och då oberoende om den som gjort installationen har varit behörig eller inte.
Kollade runt lite på elsäkerhetsverkets hemsida och det vanligaste straffet som utdömts vid elolyckor verkar vara dagsböter och då oberoende om den som gjort installationen har varit behörig eller inte.
Börjar kanske bli dags för hempularen att byta nick innan han hamnar i fängelse ; )305 skrev:Har en känsla av att det inte är säkert att hempularen åker fast ens om åklagaren lyckas styrka att hempularen hempulat. Ty nästa bit blir ju rimligen att reda ut (styrka) på ett ungefär NÄR hempularen hempulade.
Om detta inte kan fastställas, torde det vara svårt att styrka att brottet inte är preskriberat.
Och vad skall man säga om gravediggers nick då efter den senaste tidens händelser på kyrkogårdar? *S*
Kanske osmakligt men tja, jag hade svårt att låta bli.
/Kent
Kanske osmakligt men tja, jag hade svårt att låta bli.
/Kent
Kunde inte låta bli att registrera mig efter att ha suttit några kvällar och läst denna maratontråd.
Nåväl: Ja, jag törs pilla med elen, (Har en hel del kunskap, både teoretisk och praktisk).
Det är helt klart att elarbete är ngt som kräver både teori och verklig "hantverksskicklighet", men det ligger
även någon slags "frimureri" bakom dagens system ("Håll hemligt hur man egentligen skall göra, framhävda hur svårt der är och farligt det är för att bevara "skråets" privilegier")
Elbehörighet enligt dagens regelverk, är väldigt löst kopplat med "utförandet". Det bygger (Genom framgångsvis lobbying?) istället på att det skall finnas företag med en (eller flera) ansvarig(a) & (behörig(a)) som anställer montörer (Som den behörige anser kunna utföra jobbet ok) för själva jobbet.
Jag håller fullständigt med de som har insett att detta är ett oerhört särintressedrivet system.
Givetvis borde istället alla montörer ha en "licens" för det arbete de utför (Jämför körkort). Både praktiska och teoretiska prov skulle ge "Licence to connect". Helst i statens regi, definitivt frikopplat från elföretagen eller fackföreningarna.
Dagens praktikkrav (Klamra FKK i flera år .... skoj...nåväl) kan både vara bra och dålig, men behörighetsnivåerna är i dagens system inte anpassade för att få skickliga utförare utan på att få ett (fåtal för att inte sänka marknaden...) arbetsgivare.
Det saknas dessutom helt klart en behörighetsnivå (Eller licens som jag vill kalla det) som ger möjlighet att i ett 400/230V system göra "normala" hushållsinstallationer. De lägsta behörigheterna är breda, men ger ingen rätt att göra allt ens på hushållsnivå, de högsta är extremt omfattande. Det saknas någon nivå som ger rätt att fixa elen i vabliga hushåll (Dosor, rör, FK, gruppc, jfb, enklare pannrum, kök etc, dvs "allt" mellan mätare och användare).
Nåväl: Ja, jag törs pilla med elen, (Har en hel del kunskap, både teoretisk och praktisk).
Det är helt klart att elarbete är ngt som kräver både teori och verklig "hantverksskicklighet", men det ligger
även någon slags "frimureri" bakom dagens system ("Håll hemligt hur man egentligen skall göra, framhävda hur svårt der är och farligt det är för att bevara "skråets" privilegier")
Elbehörighet enligt dagens regelverk, är väldigt löst kopplat med "utförandet". Det bygger (Genom framgångsvis lobbying?) istället på att det skall finnas företag med en (eller flera) ansvarig(a) & (behörig(a)) som anställer montörer (Som den behörige anser kunna utföra jobbet ok) för själva jobbet.
Jag håller fullständigt med de som har insett att detta är ett oerhört särintressedrivet system.
Givetvis borde istället alla montörer ha en "licens" för det arbete de utför (Jämför körkort). Både praktiska och teoretiska prov skulle ge "Licence to connect". Helst i statens regi, definitivt frikopplat från elföretagen eller fackföreningarna.
Dagens praktikkrav (Klamra FKK i flera år .... skoj...nåväl) kan både vara bra och dålig, men behörighetsnivåerna är i dagens system inte anpassade för att få skickliga utförare utan på att få ett (fåtal för att inte sänka marknaden...) arbetsgivare.
Det saknas dessutom helt klart en behörighetsnivå (Eller licens som jag vill kalla det) som ger möjlighet att i ett 400/230V system göra "normala" hushållsinstallationer. De lägsta behörigheterna är breda, men ger ingen rätt att göra allt ens på hushållsnivå, de högsta är extremt omfattande. Det saknas någon nivå som ger rätt att fixa elen i vabliga hushåll (Dosor, rör, FK, gruppc, jfb, enklare pannrum, kök etc, dvs "allt" mellan mätare och användare).
"Traktorhjulen går runt runt runt......."
Precis som denna tråden. Har någon kommit med något nytt???
Precis som denna tråden. Har någon kommit med något nytt???
Okej! Om jag förstår rätt - Först tycker du att utbildning och praktik för att bli en skicklig elektriker inte är tillräcklig. Samtidigt tycker du att det borde finnas en "hushållsbehörighet" För att göra "allt" mellan mätare och användare? Du menar det här enkla som vem som helst som har lite brain kan fixa? Är den då tilltänkt för gemene man som bor i lägenhet/villa?? Kanske en endagsutbildning med ett avslutande prov - tillverka en skarvsladd?PST skrev:Kunde inte låta bli att registrera mig efter att ha suttit några kvällar och läst denna maratontråd.
Lägg fram ditt förslag till Elsäkerhetsverket. Skriv gärna svaret här sen!!
Skulle kunna vara så att elektriker som har utfört en ändring eller nyinstallation i en befintlig installation ska ha skyldighet att överlämna n O% ringar till det som har förändrats eller nyskapats vid installationengnistjagare skrev: