Nu var ju idén att konsulten "bara" gjorde någon form av kontroll och rådgivning. Hans insats kanske bara är 3 timmar på ett arbete som skule ta 2 elektriker 40 timmar att utföra. Definitivt billigare.

Det blir ju lätt en löjlig diskussion om man ställer äpplen mot pären, men jag kan inte låta bli.

Väldigt mycket medicin kan du hämta ut utan frågor direkt från appoteket idag, helt receptfritt. Läkemedel som fel använt kan ta livet av både dig och din familj. Tänk om du var tvungen att beställa tid för läkarundersökning + magnetröntgen varje gång du ville ha Alvedon mot huvudvärk. Dessutom med sjukhuspersonal ständigt beskrivandes alla otrevligheter som skulle möjligen kanske kunna hända med dig om du tog den själv. För att inte tala om att livförsäkringen / sjukvårdsförsäkringen minsann inte gäller om du experimenterar själv.

Tror faktiskt inte heller att det är mot lagen att operera någon annan med rätt kunskap (för det är ett krav som jag helt och fullt köper). Problemet är kanske mer praktiskt att ett sjukhus har betydligt bättre utrustning etc än "hemmakirurgen". Det problemet finns inte här, i samma utsträckning.

Det hela handlar om att vi obehöriga människor även på elområdet har utvecklats på 100år och därför kanske det är dags att lyfta lite på locket. Idén är att man har en möjlig licensiering för mindre saker samt annat kontroll förfarande. Idag kan du själv få flyga plygplan över tätbebyggt område bara du har en licens. Köra bil mitt i natten på hal is bara du har licens. Då borde man ju kunna få lägga VP-rör, flytta ett fast monterat uttag, installera en diskmaskin med fast anslutning etc. mot dockumenterad kunskap.

Hela livet och sammhället är uppbyggt på riskhantering och good-enough. Elområdet är dock ett område som jag tycker att ribban ligger absurt lågt. Speciellt mot ex. att du får utföra vilka reperationer som helst på bilen (t.o.m ombyggnad) utan speciella kunskapskrav eller kontroll. Måste vara större risk att en novis byter ett bromssystem med ett inköpt från skroten, än att man flyttar ett vägguttag. Fast som sverre (tror jag) nämde i en tidigare tråd i samma ämne: Det kanske inte var elsäkerhetsföreskrifterna det i det fallet var fel på.

pellefant skrev:
jag skulle vilja ha en light läkarexamen så jag själv kunde skriva ut recept åt mej själv... ;)

kanske kunna operera någon kompis... ;)
samt kunna dödförklara dom som "kan själv" kopplat el, fast det blev fel... ;)

å en konsult är billigare än en elkille?? HA! HA!
Kolla lite i resten av världen hur det fungerar där man kan bli ordinerad en viss medicin men sedan kan handla den utan recept i en "drugstore" :)
Sorry, det får du inte göra med lightvarianten, men ok någon liten sticka karvar väl ändå en hemmapulare ut trots det är förbjudet 8-)

Nej då, varför annan taxa än elkillen? Här finns möjlighet att för erfarna duktiga elkillar som kanske i 30 år slitit på kalla byggarbetsplatser och fått onda knän kunna fortsätta sin yrkesbana, de har stor erfarenhet/kunnande. Konsult eller "elkille" är bara två olika arbetssätt, men idag har vi skapat en bild av att konsult är dyrt (håller med om att det tyvärr också är så, men förstår inte alltid varför).

Jag säger inte att det är rätt, men se möjligheten. Ok,det finns en risk och fara med el, men om ja som hemmapulare sätter sågen i väggen och ska göra en ombyggnad. Lyckas då skada ett elrör som kan ge mig en stöt, orsaka brand, mm, är det då inte bättre att jag har en större kunskap om el så att jag förstår koppla ifrån elen innan jag börjar kapa, att jag räknar med att den kan förekomma elledningar i väggen, mm.
Dvs jag kan hejdlöst ge mig på diverser saker som kan orsaka samma skada som en felaktig elinstallation. Är det inte då bättre att hjälpa oss hemmapulare med kunskap hur man går till väga än att bara säga att du får inte dra en flexslang men gärna sätta sågen i en vägg utan att slå av elen?

El_-micke skrev:
[quote author=pellefant link=1142770214/0#29 date=1143244783]jag skulle vilja ha en light läkarexamen så jag själv kunde skriva ut recept åt mej själv... ;)
kanske kunna operera någon kompis... ;)
samt kunna dödförklara dom som "kan själv" kopplat el, fast det blev fel... ;)

å en konsult är billigare än en elkille?? HA! HA!
[smiley=thumbsup.gif] kanon ide ju skulle kunna tänka mig att ha ett light flygcertifikat när man ska på semester...........flyger ju inte så ofta så det räcker nog med nåt enkelt :o
[/quote]
Inga problem, du kan ta ett A-cert (lightvariant) som ger dig rätten att flyga men inte för kommersiellt bruk, dvs du kan ta med familjen eller bekanta men inte ta betalt. Du börjar med grunden att flyga visuellt och kan lägga till instrumentcertifikat som gör att du har rätten att gå igenom moln. (Har gjort många resor på det sättet ut i europa, t.o.m lyckats få landa på Schiphol en eftermiddag, även Tempelhof i Berlin).
Ursäkta att jag är lite envis ;) men det fungerar alldeles utmärkt inom andra områden att ge även olika former av "hempulare" möligheten om man är intresserad.

Hmm... Ställer frågan som så här till elkillarna här på forumet...
Vad föredrar ni om säg en 10 år?
Att fortsätta jobba som ni gör idag med alla dess för och nackdelar
eller...
Att kunna börja dagen med att åka till en villa, ge lite instruktioner och råd till ägaren där då han/hon skall dra rör i en ny vägg och sen bestämma att du kommer tillbaka två dagar senare och kollar så det är ok.

Lönen kommer att vara den samma, kanske t o m högre i det andra fallet men ni slipper hasa in och ut material och verktyg hela tiden, slipper stå på stegarna och svära fast trådar i en dosa som sitter helt oåtkomlig en meter in i undertaket *s*

Det är nog ingen som vill ta ifrån elektriker Ert jobb men handen på hjärtat, älskar Ni verkligen att spika VP-rör och krypa igenom gammal isolering på vindarna? *ler*

Antag sen att man höjer kraven för "egeninstallerad el" såsom att det skall finnas dokumentation av hur rör dragits, kabeldimensioner samt hur det ör kopplat i dosor mm. Med en sådan dokumentation samt korrekt handledning och efterkontroll så tror jag faktiskt att man höjer standarden hos anläggningsinnehavarna. Det blir troligen fler moderna installationer och mindre lappverk med blandad el ifrån 1910, 1930, 1960, 1990 och 2006. Man har helt enkelt råd och möjlighet då att byta ut även det som i och för sig är godkänt men som kanske inte uppfyller dagens normer.

Sen så är det nog som så att rätt många faktiskt drar sin el själva i samråd med sin elektriker redan idag. De elektriker som jag känner som jobbar så klagar liksom inte, de är mest tacksamma för att slippa rent skitjobb för de är "rätt" trötta på vissa bitar av jobbet. Sen handlar det även om att underlätta en byggprocess, att behöva stanna upp för att vänta på en elektriker gör ingen glad direkt, speciellt inte om det handlar om sådana saker som att dra ett rör i en nyuppsatt vägg t ex.

/Kent

Dessutom så kunde man ju lägga in periodiska kontroller av elinstallationen och vid varje försäljning. Tror det är Spanien bl.a som har det. Skulle ju säkert höja elsäkerheten.

Rätt mig om jag har fel, men här i sverige kan väl en installation vara hur gammal som helst utan besiktning. Något jag själv har funderat på varför inte är ett krav.

TLovskog skrev:
Dessutom så kunde man ju lägga in periodiska kontroller av elinstallationen och vid varje försäljning. Tror det är Spanien bl.a som har det. Skulle ju säkert höja elsäkerheten.

Rätt mig om jag har fel, men här i sverige kan väl en installation vara hur gammal som helst utan besiktning. Något jag själv har funderat på varför inte är ett krav.
Jo, den kan vara hur gammal som helst och dom föreskrifter som gäller är dom som gällde när installationen gjordes (om man inte gör/har gjort någon ändring)

Ofta har försäkringsbolagen högre krav än elsäkerhetsverket.

här kan ni läsa om hur det kan gå när en "duktig" kan själv varit framme:
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=27835/0

angående elbesiktningar så skall sådana göras med visst intervall för alla byggnader
(även villor?). för offentliga byggnader där det vistas mycket folk skall besiktning göras med kortare intervall än 3 år. det åligger anläggningsinnehavaren att se till att anläggningen är ok.

vad som vore önskvärt är väl att åtminstone vart 5e till 10e år göra en elbesiktning samt i samband med husköp

vad jag minns så står det om besiktningsintervall i någon föreskrift, hittar inte vilken nu men ska leta vidare...

medecin v/s elmateriel,  även elmateriel kan man köpa ut utan behörighet, tom materiel som man inte får montera utan behörighet, men medecin får man inte köpa hur som helst, tex pronaxen om man har ont i knäet eller en inflammation...

visst, det finns svenssons som är duktiga på att dra rör å montera dosor mm, men så finns det VÄLDIGT många som inte är så duktiga men TROR att dom är det. inte så kul att komma dit å säga att nu får du dra om rören och flytta dosor osv för att det är fel.... alla kan inte ta till sej all info om hur installationen skall göras....

vad jag vet så finns det något som heter svensk bilprovning som gör kontrollbesiktning av bilar (även sådana bilar där svenne bytt bromssystemet) ifall man nu besiktigar sin bil, vilket jag inte alltid gör ;)
enligt någon lag ska man besikta bilen med vissa intervall, men undantag-man får köra till o från verkstad, och som tur är så jobbar jag på en fordonsverkstad ;) ;)

Det är väl Elektriska nämden som ordnar under Svenska brandförsvarsföreningen som har ansvaret och förordnar alla besiktningsingenjörer.

Sedan står det väl i Avd C:

DEL C2 ANSVAR
C21 Ansvar för anläggning
Det åligger anläggningens innehavare
- att se till att anläggningen är så utförd och hålls i ett sådant skick att den ger
nödvändig säkerhet för personer, husdjur och egendom,
- att utöva en tillsyn av anläggningen enligt Del C3.

C33 Periodisk tillsyn m.m.
Med periodisk tillsyn menas en noggrann kontroll av anläggningen med tidsintervall
vilka skall anpassas till anläggningens utförande och användning.
Följande anläggningar skall kontrolleras med tidsintervall som inte överstiger:
1. För luftledningar och ställverk i det fria för högspänning ett år.
2. För luftledningar för lågspänning åtta år.
3. För kontaktledningsanläggningar med luftledning, rälskarvar och rälförbindningar,
jordförbindningar, strömskeneanläggningar och anordningar för återgångsström ett år.
Följande anläggningar skall kontrolleras enligt av innehavaren fastställda
tidsintervall:
- Anläggningar som är utsatta för stora påfrestningar.
- Anläggningar i utrymmen där många människor samlas.
- Anläggningar som representerar stora värden.
- Anläggningar där brandfarliga eller explosiva varor hanteras.
För andra anläggningar skall kontroll utföras i erforderlig omfattning.
Resultatet av kontrollen samt vidtagna åtgärder skall dokumenteras. För
anläggningar enligt andra och tredje stycket skall den senaste dokumentationen på
begäran kunna uppvisas för Elsäkerhetsverket.
Vid friledningar skall erforderliga ledningsgator hållas väl upprensade (i skogsmark
gäller kravet för skogsgator). Dock får träd och buskar i viss omfattning kvarstå, om
det likväl finns tillräckligt fritt utrymme under ledningarna.
Råd: Tillsynen kan omfatta ingrepp i anläggningen samt mätningar.
Beträffande åtgärdande av brister, se C31.
1. Stora påfrestningar m.m.
Som exempel på anläggningar som är utsatta för stora påfrestningar kan nämnas
hissar och liknande persontransportanordningar, tillfälliga anläggningar,
anläggningar utomhus och inom industri, bågsvetsanläggningar, sjukhus,
anläggningar för äldrevård och lantbruk. Som exempel på utrymmen där många
människor samlas kan nämnas kyrkor, teatrar, restauranger, hotell, skolor, förskolor,
fritidshem och daghem.
2. Tidsintervall
Vid bestämning av tillsynsintervallet bör hänsyn tas till bland annat
användarkategori, anläggningens konstruktion, påverkande miljö, geografiska läge,
utnyttjningsgrad, konsekvenser av felfunktion och resultat från tidigare tillsyn samt
ev. skötselanvisningar från tillverkare och leverantörer. Därutöver kan Elektriska
Nämndens besiktningsintervall utgöra vägledning. Beträffande tillsynsintervall för
hissar och liknande anordningar för person- och varutransport, se Boverkets
respektive Arbetarskyddsstyrelsens författningssamling.

Funderade lite till, men kan nu vara helt fel ute.
Om jag skruvar och försöker fixa i tvättmaskin, diskmaskin, spisen eller annan utrustning ansluten till elnätet via stickpropp begår jag då något fel rent formellt oberoende av vilken utbildning/certifiering jag har?
Om jag själv fixar en skarvsladd till en trefasansluten maskin begår jag då något otillåtet?
Allt detta ansluts sedan till elnätet. Gammal installation, dvs här finns inga jordfelsbrytare.
Är detta mindre farligt än att dra en fördragen flexslang?
Bygger inte allt på att ha kunskap för det man gör.
Jag tror inte att hela befolkningen omedelbart skulle bli "hemmaelektriker" bara för att man förändrar och ger vissa hemmapulare (ursäkta om det finns norska läsare) den möjligehten.
Jag har bytt central i min sommarstuga, men bestyckning och inkoppling av jordfelsbrytaren gjorde min elektriker samt fixa rätt mtrl. Med den kunskap jag har vara själva bytet inga svårigheter, men det hade nog inte blivit av att låta en elektriker åka ut x mil i skogarna. Vad är säkrast, en gammal central på 35år utan jordfelsbrytare eller en ny med med riktiga jord/nollskenor och jordfelsbrytare, dock installerad av icke behörig men med kunskap (egen bedömning).

jag råkade en gång ut för en anläggning där jag gjort hela nyinstallationen( maskinhall i jordbruk). några år senare berättade bonden att det var något konstigt fel med motorvärmaren i en bil, det visade sej att jord var felkopplad i ena änden av sladden vilket gjorde att jfbn ibland löste ut! yttreligare en tid senare så ville han att jag skulle titta på elen för det var något konstigt fel. då hade det varit dit en industrielektriker och kopplat förbi jfbn eftersom den löste ut när dom stoppade i en migsvets!
i svetsen låg jord å nolla ihop (eftersom så ska det vara i alla kopplingar vid 3-fas) :-?
industrielektrikern som sagt att han inte förstod sej på jfb hade kopplat om i centralen så varken jfbn eller nollan var inkopplad >:( >:(

så gissa varför jag inte tycker att amatörer ska hålla på med el, när inte ens elektriker som inte kan vissa saker och då borde låta bli att peta i dom gör det???

Ja, att du tar i princip bort CE-märkningen på produkten om du inte använder originaldelar. Du har all rätt i världen enligt regelverket att laga t ex en tvättmaskin själv hur jäkla korkat det än kan synas vara.

Här är jag lite skeptisk till hur konsekvent lagen är eftersom man får bygga om t ex en tvättmaskin men inte sitt hus. Vore kul att se någon förklaring till det och som inte bygger på att 95% gör fel. Är nämligen rätt säker på att 95% inte kan reparera en tvättmaskin etc säkert.

Oavsett hur vi vrider och vänder på detta så kommer vi till den slutsatsen att vissa kan göra en del saker och andra kan inte. Där är frågor på forumet som man undrar över ibland och jag förstår elfolket som blir mörkrädda ibland.

Vilket är bäst? Att de som inte kan dra rör etc inser sin begränsning eller att de gör vansinnesaker? Jag förstår att man som elektriker inte vill stöta sig med en kund men om man hade haft något som rådgivning och inspektion så hade det löst sig. Sen å andra sidan så kanske en del inte vill acceptera det och vill de bo i ett hur där försäkringsbolagen inte ersätter ett dugg så tja, vad skall man göra?
Vill någon ta och avisolera en sladd och sätta dem i hörntänderna så inte tusan hjälper några föreskrifter här eller att säga att de skall ha behörighet för det *ler lite*

/Kent

pellefant skrev:
här kan ni läsa om hur det kan gå när en "duktig" kan själv varit framme:
[länk]
Det finns i alla situationer folk som tar sig vatten över huvudet. Inga lagar i världen fixar det.

visst, det finns svenssons som är duktiga på att dra rör å montera dosor mm, men så finns det VÄLDIGT många som inte är så duktiga men TROR att dom är det. inte så kul att komma dit å säga att nu får du dra om rören och flytta dosor osv för att det är fel.... alla kan inte ta till sej all info om hur installationen skall göras....
Tja. Det är naturligt vis du som kontrollant som bestämmer. Det är ju bara att finna sig i om man har bestämt sig för att göra själv och misslyckas.

vad jag vet så finns det något som heter svensk bilprovning som gör kontrollbesiktning av bilar (även sådana bilar där svenne bytt bromssystemet) ifall man nu besiktigar sin bil, vilket jag inte alltid gör ;)
enligt någon lag ska man besikta bilen med vissa intervall, men undantag-man får köra till o från verkstad, och som tur är så jobbar jag på en fordonsverkstad ;) ;)
Jag vet faktiskt inte hur ofta man besiktigar en bil, vet bara att man inte behöver det de första 3 åren. Fast naturligtvis vet jag om att det finns. Nu hjälper ju inte det om  den inte görs direkt efter den egna reperationen. Har man gjort fel så händer olykan troligen direkt efter.

Inser att diskussionen inte kommer så mycket längre. Jag förstår dock inte vad det är som gör det så otroligt unikt med elen att det skulle vara stört när omöjligt att låta folk få en enklare certifiering för viss typ av el i egna hem. Där man dessutom står som ytterst ansvarig. Jag antar att det finns föreskrifter och tolkningar, best practice för hur man gör, kompetenta utbildare etc osv, som gör att det borde gå likabra här som i resten av livet.

Så tills nästa gång ämnet dyker upp ...

pellefant>*ASG* Ja, en del kanske nog borde skola om sig eller?
Men å andra sidan är jag inte förvånad, en del byggare leker gladeligen med enfas men se trefas, det är farliga grejer det *flin*

Men du kan se exakt samma saker inom allt, och skall jag hårddra det så är bristfälliga bilreparationer ett minst lika stort problem för där riskerar man att skada andra med när inte t ex bromsar fungerar.

Det intressanta är kanske varför folk inte förstår svårigheterna inom el, hur kan t ex en elektriker få för sig att koppla ihop jord och nolla i utrustningen? Det övergår mitt förstånd nämligen. Likaså att en del tror att man kan strunta i färgerna på vardera sidan om skarvsladden. tror de att det är något magiskt i sladden så att strömmen alltid hittar rätt väg eller vad? Det gör den nog i och för sig, den lär alltid gå igenom något sen...

Tror en del att det är av pin kiv som det sitter passdelar i centraler eller att det är elverket som monterar dit dem för att man inte skall kunna få hur mycket ström som helst?

Ja... jag bara undrar...

/Kent

sverre!
det är i någon annan skrift jag läst om "elbesiktning" där det stod ungefär som jag skrev tidigare...

jag kan räkna upp en massa exempel på "kan själv" och "förstår inte" varför det är farligt att koppla si å så....

en anledning till att speciellt el är farlig är att det "inte syns" om tex en maskin är spänningsatt i höljet

en bil med bristfälliga bromsar kan eventuellt indikera genom läckage av bromsvätska, eller dåliga bromsar/inga bromsar, men förhoppningsvis funkar handbromsen...
när en bil blivit (om det nu var mer än 3 år) så ska den besiktigas varje år.

ja det är inget som hindrar att man läser in elbehörigheten samt praktiserar som elektriker ett visst antal år, sen bör det inte vara några större problem att göra "sin egen el". samt köpa in diverse författningar och standarder och teckna en ansvarsförsäkring

jag tycker inte att allt med el är så speciellt lätt, inte ens i en "vanlig" husinstallation. det är mycket att hålla rätt på och planera i förväg, så jag kan iaf inte se hur "svenne" med lightelbehörighet skulle kunna stå som ytterst ansvarig för sina installationer...

Idioter kommer alltid lyckas ha ihjäl sig oavsett vad lagen säger. Och hallå - den är ju inte ens konsekvent... Jag får bygga och reparera kragg själv (och här kan man snacka dolda risker - med stora glättningskondensatorer behöver strömmen inte ens vara på för att man ska få sig en kyss) och t o m syssla med diverse högspänningsexperiment (om någon klagar då är det på grund av RFI och inte elsäkerhet...), men jag får inte skruva ihop en liten elcentral eller ens skruva på en kontakt på en 3-faskabel.

Någon liten tro på eget ansvar måste väl ändå finnas kvar i samhället?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.