Tyvärr så är det ju så att byte av två uttag, eller strömbrytare idag skenar över 1 000 kr hos många elinstallationsföretag. Två timmars minimidebitering, servicebil, restid och extrema påslag på material. Detta i jämförelse med att materialet (av samma kvalité) kanske kostar 100 kr på byggmarknaden.
För mig som skall betala det så är det mycket pengar, men det finns i princip ingen branch som kan skicka hem en någorlunda intelligent person till mitt hus för att jobba i en halvtimma eller så och debitera mindre än 1000kr. Ok säg att man kunde få ner det till 700-800 om det var en helt outbildad elektriker (och avlönad som sådan). men den prisskillnaden skulle troligen inte göra det mindre smärtsamt att anlita elektrikern. Framförallt så tror jag att dom som mest horribla hempularjobben, är minst intresserade att betala för ett riktigt jobb.

Den som kommer på att driva sin spis på ringledningstråd, har troligen noll respekt för att kunskapen som en installatör för med sig har något värde.

Den här typen av småjobb blir alltid dyra, oavsett kvalifiaktionen på den som utför det.

hempularen skrev:
Den här typen av småjobb blir alltid dyra, oavsett kvalifiaktionen på den som utför det.
Alltid och alltid, tja så länge vi har dagens tjänstebeskattning så är jag beredd att hålla med, men man kan ju hoppas på *under* i framtiden ;)

Riktigt offtopic men det vettigaste vore väl om man kunde dra av även småjobb, mtrl etc på huset emot fastighetsskatt t ex.
Finns inget skäl ens att inte kunna göra det eftersom det enda det leder till är att fastigheten stiger i värde och sen när den säljs så kommer skatt in. Och innan någon tar upp gåvor, arv etc så säljs de allra flesta fastigheter förr eller senare.
Sen så hade det troligen lett till många fler vita jobb och redan där torde det ha gått i hamn ekonomiskt men vad vet jag? Jag har ingen räknedosa med tre kronor på utan bara en gammal HP *s*

/Kent

Jag tycker elsäkerhetsverkets krav på behörigheter är omoderna. Det finns många i dag som är mycket kompetenta och lätt skulle klara att hantera elen i sitt eget hushåll. Tyvärr så finns det också en hel del riktiga klåpare. Men, eftersom elmaterialen är så billiga och lättillgängliga som de är och det finns en trend att fixa allt själv så blir det också så; att både den ena och den andra kategorin ger sig på jobbet. Ännu mera tyvärr är att det faktiskt finns klåpare som är behöriga också (jag har råkat ut för några stycken som gjort jobb i mitt hus som jag blivit rent mörkrädd för).

Jag tycker att elsäkerhetsverket dels borde vara mycket hårdare med att ge behörigheter samtidigt som det borde finnas en relativt billig utbildning, med tillhörande hård examen, för att kunna få en "hembehörighet". Eftersom folk ändå hempular, och kommer att fortsätta med det, är det bättre att utbilda än att förbjuda.

Håller med dig, men det skulle inte elektrikerfacket göra. Facket är kopplat till LO. LO mer eller mindre dikterar vad Socialdemokratiska ArbetarePartiet skall göra. SAP har, tillsammans med sina lydpartier(grönsakerna och kommunisterna), majoritet i den lagstiftande församlingen, som stiftar lagar som elsäkerhetsverket har att följa.

Glöm inte att det är val i höst!

Trots att jag gör en del hempul själv så håller jag faktiskt inte med.

Det stämmer att en del av oss hempular trots att det inte är tillåtet. Men det faktum att det är förbjudet tror jag avhåller en del som tycker "jag kan igentligen inte, men hur svårt kan det va?". Och i så fall så tror jag att förbudet fyller en uppgift.

Kategorin idioter kommer alltid att koppla tvättmaskinen med ringledningstråd, oavsett om det är förbjudet eller om dom kan få gå och lära sig. Sedan finns det ett brett mellanskikt av folk som vet att dom inte kan, och begriper att dom inte kan, och därför låter bli. Folk som tror att dom kan en del, och hur svårt kan det va? men det är förbjudet, så jag vågar inte. Folk som kan mycket och framförallt begriper vad dom inte kan (dit hoppas jag att jag själv hör). I min kattegori finns det folk som troligen gör en del hempul av god kvalitet, kallar in elektrikern (att göra eller för rådgivning) där man inte riktigt säkert kan.

Problemet om det vore tillåtet är jag tror att fler i mellan-kattegorin skulle sätta igång. Resultat blir inte lika allvarligt som när idioterna håller på, men det kommer ändå att bli betydligt fler "lätt felaktiga" installationer.

I nuläget så kan man ju göra en del saker själv i den fasta övertygelsen om att så länge jag gör ett bra jobb så kommer inte varken försäkringsbolag eller polisen att reagera.

Jag håller på med el (svagström) i jobbet, ser resultatet av felaktiga konstruktioner i form av rök och eld ganska ofta (fast då i "kontrollerade" miljöer), har varit med om några riktiga starkströmsolyckor, både själv och som "åskådare". Jag tror att man faktiskt behöver ha sett på nära håll vad el kan ställa till med för att få den rätta respekten (bla. därför jag lade upp en bild av vår brända kopplingsdosa för en tid sedan i en annan tråd). Den respekten kan man aldrig få via en snabbkurs. Däremot så får förhoppningsvis elektriker en del av det under sina praktikår.

Frågan blir ju lite mer komplex tycker jag av att många elektriker idag accepterar att man själv sätter rör, drar/spikar kabel och monterar kontakter och uttag som de sedan bara snabbt kontrollerar och ansluter spänningen till..

Jämför gärna med bilkörning. Få av oss skulle köra bil till husbehov om vi saknade körkort. Att man har vanligt B-körkort innebär inte att man får köra bil åt andra mot betalning. Däremot behövs det speciella körkort och trafiktillstånd för att få transportera människor och gods mot betalning och att köra annat än vanliga bilar. Jag tycker att det är ett bra system.(även om jag tycker att körning med släp inte borde ingå i det vanligaste B-kortet)

Kan någon påstå att bilkörning skulle vara mindre farligt än elkoppling?

Själv är jag civilingenjör och har läst elektroteknik på högskolan, men får i lagens mening inte dra FK i rör, även om jag inte kopplar in trådarna. Det är bisarrt!

mattiasp skrev:
Själv är jag civilingenjör och har läst elektroteknik på högskolan, men får i lagens mening inte dra FK i rör, även om jag inte kopplar in trådarna. Det är bisarrt!
Håller med om detta. På gymnasiet (teknik) så läste vi installationsel, med en hel del praktik. Utöver detta så läste vi mängder med elektronik i alla de former. Men får man göra något...NEJ.
Det var t.o.m. så läraren uttryckte sin besvikelse över att inte kunna ge oss behörighet, men det inefattades inte a det programmet. Även om jag vid jämförelse med de som gått elprogrammet hade precis samma, om inte mer, kunskap.

Inte för att klanka ner på skolverket, gymnasieskolan eller något annat, men tycker att de som går dagens elprogramm inte får tillräcklig utbildning av skolan, Hade dessa studenter inte varit på praktik så mycket som de är sista året så hade de inte kunnat spika kabelklips ens, detta är sorgligt.
För att ingen ska bli sur över detta så måste jag tillägga att detta sista stycke är byggt på info från kompisar som gått just det programmet.

Tack å hej, det va min åsikt

optimum
Skulle inte vara fel om det fanns en laglig, väl innarbetad modell där man kunde få installera själv.
Halvfusket är att låta en elektriker slutgodkänna men kräver att man har en kompis som sådan.

Numera blir det mer och mer vanligt att vi.
-Snickrar, byter kök, bygger om själva
-Kaklar, lägger klinker
-Drar rör och sätter upp blandare och övrig vvs
-El
osv

Allt utom El är det ok bara det är fakmässigt utfört (annars blir det surt med försäkringsbolaget)

Därför vore alternativet bra med en el variant där man får göra jobbet själv där har en initial genomgång, någon uppföljning samt ett slutgodkännande av behörig elektriker och på så sätt kunde göra det på lagligt och säkert sätt.

Instruktionerna kunde likna de instruktioner typ IKEA skickar med eller via DVD-skivor för att få ut kunskapen.

Den normalt händige har inga problem med att installera el och med rätt anvisningar fungerar detta.

Men detta vill elfirmorna ogärna ställa upp på eftersom de då är helt ansvariga och missar även hela arbetsvinsten.
Därför blir det nu olagliga varianten där man smyger med jobbet.

Finns massor som hempular med el både åt sig själv och åt kompisar, presis som det finns massor som installerar VVS.
Kika bara på köpcentra för bygg mm typ, BAUHOUSE, COOP, BYGGMAX, CHEAPY, JULA, Claes-Ohlsson, BILTEMA osv de säljer massor med VP-rör, dosor, FK-kabel, centraler och resterande. Allt till hempularen.

För inte tror ni väll att proffsen köper där?

Gör det lagligt och säkert för hemmapularen.
Vi är inte så blåsta som vissa tror.
Visst kan felaktigt installerad el vara livsfarligt men det går att lösa via ovanstående.

Men är nog mer livsfarligt att trimma gräset eller klippa häcken med 230v verktyg, blöta utan jordfelsbrytare och riktiga kablar.
Zzzzzzappp

mvh Roland

Som ni skriver kanske det är dags att modernisera lagstiftning och nyttja tekniken för att sänka kostnader:
En elfirma som på distans kan ge råd och godkänna vissa typer av arbete?
Du registerar dig hos firman DistansEl som "hempulare"
Innan du gör ett arbete kan du ta en bild (er) med din mobilkamera och via MMS-skicka till Firma DistansEl för att få råd om utförande.
DistansEl kan t.ex. maila dig beskrivningar om det skulle behövas.
Efter utförande skickar du bilder på utfört arbete t.ex. via mobilen och MMS.
Allt detta lagras hos DistansEl xx år, som kan godkänna enligt bifogad information och kan sedan även användas vid en ev. uppföljning.
Du betalar endast för konsultativ tid och kanske en fast kostnad/tillfälle för lagring av information.

Det är kanske inte genomförbart men ide om hur vi även inom elinstallationsområdet skulle kunna utveckla serviceområdet.

Ett skäl som talar mot detta är att det bör göras kontrollmätningar efter en installation, och de flesta hempulare äger inte en megger, multimeter duger inte.

Att det sedan är ytterst ovanligt att det uppstått något fel som meggern hittar är en anna sak.

Jag har kommit fram till att den brunna dosan jag drabbades av nyligen troligen beror på att någon kopplat ur en ledning i samband med en ombyggnad i källaren 1992, och då troligen inte lyckats skruva ihop kopplingen på rätt sätt.

Vid den ombyggnaden påverkades ingen el mer än att tydligen kopplades ett väggutag bort som annars hade hamnat inne i en duschkabin. Detta misstänker jag att byggarna gjort utan att kalla på elektriker.

När jag studerade den halvt ihopsmälta polskruven lite nogrannare så visade det sig att den var snett ihopskruvad så skruven har troligen nypt fast innan den gått i botten och klämt fast trådarna ordentligt.

Den sneda skruven verka som en mer trolig orsak än de avklippta kardeler som jag först trodde var orsaken.

Detta är igentligen ett dåligt argument mot hempularinsatser, för att skruva bort en kabel ur en dosa är ju ganska nära det man faktiskt får göra själv. Hade den dåliga skruven suttit på ett eluttag och börjat brinna så hade det ju faktikst i princip varit lagligt. Möjligen hade man då kunnat hävda att den som gjort det tydligen saknat nödig kännedom efterssom den blivit snett iskruvad.

Ett skäl som talar mot detta är att det bör göras kontrollmätningar efter en installation, och de flesta hempulare äger inte en megger, multimeter duger inte.
Fast det hade ju kunnat skapa en hel grupp med nya arbeten i form av konsulter, rådgivare och kontrollanter. För att inte tala om all utbildning för "hemmapulare" som någon måste ge.

Tycker det låter som en utmätkt idé med en "Elbehörighet Light" och kontrollanter.

Sedan måste man ju tillägga att med ett annat skattesystem så kanske jag istället kunde ägna all tid till att utveckla elektronik istället för att aggera elektriker, takläggare, snickare, golvläggare etc. Hade varit smartare rent sammhälsekonomiskt, men det är en annan fråga.

Dessutom borde man ju snart kunna lämna skruv och mutter teknologi och anamma lite mer modern elektronik. Då borde man nästan kunna bygga in en "megger" och annat i elcentralen som kontinuerligt letade fel, krypströmmar, jordfel, kortslutningar, överströmm mm. Om man verkligen ville höja säkerheten. Man kanske t.o.m kunde särskilja en människas (barn) klåfingrighet mot en spis eller tv-apparats törst på el.

Ovanstående var bara en idé rakt ur huvudet och jag har inte funderat djupare på den.

Tror inte alls att det är feltänkt. Hur många hade en aning om att vad Internet var för 10-15år sedan och bredband fanns inte som begrepp.
Många gånger säger vi "det gååår aldrig" (ursäkta kära Örebroare), men så gör någon det och plötsligt förändras det radikalt.

Jag fortsätter att "spåna". Om nu elbolagen kopplar in utrustning för fjärravsläsning, varför inte en liten mätdator som övervakar och larmar om något blivit fel. Du väljer själv om du vill ha lokalt larm eller anser att detta vill jag inte syssla med så då kopplas larmet vidare till någon som kontaktar dig och ev. kommer ut och åtgärder.

Du kanske kan koppla din mätdator till DistansEl som testar. Visst finns det saker som man kan missa, t.ex. hur hårt ska man dra en skruv, men då skulle ingen få byta hjul på en bil ;)

jag skulle vilja ha en light läkarexamen så jag själv kunde skriva ut recept åt mej själv... ;)
kanske kunna operera någon kompis... ;)
samt kunna dödförklara dom som "kan själv" kopplat el, fast det blev fel... ;)

å en konsult är billigare än en elkille?? HA! HA!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.