302 082 läst ·
2 770 svar
302k läst
2,8k svar
Törs du verkligen hempula med din el?
Ni pratar om hur farligt det är att hemma pula med elen. Måga tycker att elen är en tung bit i projektet, och kanske snackar med nån kompis som säger att det är ju inte så svårt att fixa själv, och den glade ammatören begersig hem och pular men han tänker kanske inte på att det finns faror fören han sitterfast ien tåt eller att det blev ju kanske inte som han tänkt sig.
men om man anväder en elektriker får man det säkert utfört och elektrikern hjälper ju till med att skapa det där lilla extra tex iköket med belysning och uttag som man inte tänker på att man skulle behöva, ta ljus, man kan faktiskt möblera med ljus.
men om man anväder en elektriker får man det säkert utfört och elektrikern hjälper ju till med att skapa det där lilla extra tex iköket med belysning och uttag som man inte tänker på att man skulle behöva, ta ljus, man kan faktiskt möblera med ljus.
Japp, det kan man och fixar man det själv så kan man använda många säkra, kreativa lösningar som en del elektriker aldrig hört talas om,,,,,,,,,än. Jag håller på att fasa ut allt vad glödljus, halogen och lysrör heter i kåken och här blir det lysdioder istället. Visst, man måste kunna räkna lite, löda och vara allmänt händig men det blir ursnyggt och drar knappt nån ström och genererar ingen värme.lassegotland skrev:
Framtiden är här mina herrar.
*Om jag hempular? Jajjemensan!*
Denna fråga ställde jag till elsäkerhetsverket:
jag undrar vilka lokaler som är undantagna från kravet på
jordfelsbrytare för personskydd?
och svaret blev:
Inga lokaler är undantagna från kravet på jordfelsbrytare. Gäller alla uttag
upp till och med 16 Ampere.
fast jag har hittat texten om vilka lokaler som kräver jfb och det var som sawsaw skrev, jag får fråga elsäkerhetsverket igen...
jag undrar vilka lokaler som är undantagna från kravet på
jordfelsbrytare för personskydd?
och svaret blev:
Inga lokaler är undantagna från kravet på jordfelsbrytare. Gäller alla uttag
upp till och med 16 Ampere.
fast jag har hittat texten om vilka lokaler som kräver jfb och det var som sawsaw skrev, jag får fråga elsäkerhetsverket igen...
Då får du vrida upp värmen i höst då, nu när du ellemenerar alla extra värme källor.Vedeldarn skrev:Japp, det kan man och fixar man det själv så kan man använda många säkra, kreativa lösningar som en del elektriker aldrig hört talas om,,,,,,,,,än. Jag håller på att fasa ut allt vad glödljus, halogen och lysrör heter i kåken och här blir det lysdioder istället. Visst, man måste kunna räkna lite, löda och vara allmänt händig men det blir ursnyggt och drar knappt nån ström och genererar ingen värme.
Framtiden är här mina herrar.
*Om jag hempular? Jajjemensan!*
pula hemma kan man väl bara man har känne dom om vad man håller på med, har sett en del hur hemma pul kan se ut när det gått åt pipan
Ja, det törs jag!
Men jag lever inte i en svart och vit värld, min har flera nyanser av grått.
Jag reparerar och underhåller min anläggning mer än var lagen tillåter, här kommer några exempel:
Jag har bytt ut gammal KULO mot EKLK, gamla kopplingsdosor mot nya.
Jag har bytt gammal FK/RK mot ny.
Jag har dragit fram jord till alla uttag och bytt till jordade och petsäkra uttag, efter det att elektrikern varit här och installerat en jordfelsbrytare.
Jag har monterat alla rör och dosor i nybygget, allt efter de ritningar som tagits fram.
Nu ska elektrikern komma och byta och utöka min gamla central, där känner jag att mina erfarenheter inte räcker till.
Min erfarenhet av elektriker är att många är dåliga på att lyssna vad jag som kund vill ha. De hänvisar gärna till att ”så får man inte göra, det är olagligt” men när man frågar efter hänvisning/källa så hostar de lite och klämmer ur sig ”så brukar man inte göra”.
Men jag lever inte i en svart och vit värld, min har flera nyanser av grått.
Jag reparerar och underhåller min anläggning mer än var lagen tillåter, här kommer några exempel:
Jag har bytt ut gammal KULO mot EKLK, gamla kopplingsdosor mot nya.
Jag har bytt gammal FK/RK mot ny.
Jag har dragit fram jord till alla uttag och bytt till jordade och petsäkra uttag, efter det att elektrikern varit här och installerat en jordfelsbrytare.
Jag har monterat alla rör och dosor i nybygget, allt efter de ritningar som tagits fram.
Nu ska elektrikern komma och byta och utöka min gamla central, där känner jag att mina erfarenheter inte räcker till.
Min erfarenhet av elektriker är att många är dåliga på att lyssna vad jag som kund vill ha. De hänvisar gärna till att ”så får man inte göra, det är olagligt” men när man frågar efter hänvisning/källa så hostar de lite och klämmer ur sig ”så brukar man inte göra”.
För mig var det billigare att köpa 100m EKLK än 70m EKRK och 30m EKLK. Fast är man storförbrukare så kanske man kan spara lite.
Att sedan bara ha en kabeltyp att jobba med, det tycker jag gör det enkelt.
När det gäller klämskadorna kan jag bara i min vildaste fantasi klura ut hur de uppstått men eftersom de fanns där kan/kommer det ju hända igen.
Att sedan bara ha en kabeltyp att jobba med, det tycker jag gör det enkelt.
När det gäller klämskadorna kan jag bara i min vildaste fantasi klura ut hur de uppstått men eftersom de fanns där kan/kommer det ju hända igen.
Det känns skönt för mig att veta att det inte är jag som ska byta central hos dig. När man kommer till en kund som har varit "händig" med el och upptäcker konstiga material val, annorlunda lösningar eller ej fackmannamässiga installationer vänder jag direkt och åker därifrån. Det beror på att jag direkt får en massa allmänna tvivel av resten av huset, det vill säga, hur mycket tokigt finns det som redan är inbyggt och dolt?? Samma sak är det om en kund ber mig att installera tex. en jordfelsbrytare som är inköpt på Rusta eller Överskottsbolaget. För om jag installerar den och den sedan går sönder efter 2 månader så ringer ju han till mig för att reklamera jobbet. Ska då jag stå för resor och arbetskostnader pga. en jordfelsbrytare som jag inte har ansvar för? Nu behöver det inte alltid vara så här men jag talar av egen erfarenhet. Monterar jag in egna medhavda grejor står jag för 100% för garantin !!