299 177 läst ·
2 770 svar
299k läst
2,8k svar
Törs du verkligen hempula med din el?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 752 inlägg
Hmm, man tror nästan du jobbat med forskning/standardisering inom industrin...Mikael_L skrev:
Som med alla nya regler så tar det tid! Kanske undantages allt som är nu men framöver skulle det kunna bevisas! Kommer väl ta en 10-20 år innan effekten når fullt ut men låter som det vettigaste förslaget hittils!lars_stefan_axelsson skrev:Hmm, man tror nästan du jobbat med forskning/standardisering inom industrin...Vad skall vi göra med alla befintliga anläggningar? Skall de dokumenteras i efterhand? Det blir nog både dyrare och krångligare än att låsa in missdådarna... Skulle inte vilja köpa/sälja hyreshus om hela huset behövde elbesiktigas ner till minsta kardel vid försäljning...
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 752 inlägg
Så att om det är verkligt verkligt viktigt att stävja allt hempul så finns det kanske möjliga åtgärder.
Skulle det jag skrev införas så får antingen gamla hus vara som dom är eller avkrävas en besiktning vid införandet av det nya regelsystemet.
Jag kan dock tänka mig att det kommer bli hyggligt knöligt att dokumentera en anläggning så att det sen inte kan upptäckas om något har förändrats i ett senare skede.
Jag tvivlar att elektrikerna är speciellt sugen på att i sådan detaljgrad dokumentera sitt jobb. Även om det är svaret på deras våta dröm, att hempulet upphör.
Att dom inte skulle vilja det antar jag har med tidsåtgång och det administrativa jobbet. Men kanske även en gnagande oro av att bli spårbar för fel man begått.
Men om elektrikerna skulle ställa sig positiv till att alltid utföra en fullständig och spårbar dokumentation över sitt jobb borde vi väl kunna få svar på här på forumet, för visst har vi ett flertal sådana som läser här?
Skulle det jag skrev införas så får antingen gamla hus vara som dom är eller avkrävas en besiktning vid införandet av det nya regelsystemet.
Jag kan dock tänka mig att det kommer bli hyggligt knöligt att dokumentera en anläggning så att det sen inte kan upptäckas om något har förändrats i ett senare skede.
Jag tvivlar att elektrikerna är speciellt sugen på att i sådan detaljgrad dokumentera sitt jobb. Även om det är svaret på deras våta dröm, att hempulet upphör.
Att dom inte skulle vilja det antar jag har med tidsåtgång och det administrativa jobbet. Men kanske även en gnagande oro av att bli spårbar för fel man begått.
Men om elektrikerna skulle ställa sig positiv till att alltid utföra en fullständig och spårbar dokumentation över sitt jobb borde vi väl kunna få svar på här på forumet, för visst har vi ett flertal sådana som läser här?
Jag tror inte att det skulle vara några större problem för elektrikerna att utföra den dokumentation, dock en rad praktiska och inte minst ekonomiska. Att kontrollera en anläggning i detalj är rätt tidsödande i nya hus men i g:a kan det ta dagar, i ett äldre hus,bara att hitta dosor som är inbyggda under ett eller flera lager skivor är en utmaning, (dessutom blir det skador på ytskikten som fixas). Att kontrollera alla byggnader skulle bli ett mycket omfattande arbete, för det måste ju gälla alla byggnader som har elinstallationer om det ska vara meningsfullt.
Jag har ingen aning om hur många "hus" det kan handla om men låt oss gissa 5 000 000 och det skulle ta ca 1 dag per hus det gör 150-200 arbetsdagar för SAMTLIGA svenska elektriker. Den tid skulle tas av en yrkeskår som i stort sett redan har (och alltid har haft) full sysselsättning. Det skulle verkligen bli en utmaning.
Ps
Problemt kommer väl att vara dom "oseriösa" som kommer att fix ett "intyg" för en billig peng utan att lägga någon större energi på att undersöka. Jag är helt övertygad om att alla dom "elektriker", som man läser om här tex, som är fuskare kommer att fortsätta fuska.
Jag har ingen aning om hur många "hus" det kan handla om men låt oss gissa 5 000 000 och det skulle ta ca 1 dag per hus det gör 150-200 arbetsdagar för SAMTLIGA svenska elektriker. Den tid skulle tas av en yrkeskår som i stort sett redan har (och alltid har haft) full sysselsättning. Det skulle verkligen bli en utmaning.
Ps
Problemt kommer väl att vara dom "oseriösa" som kommer att fix ett "intyg" för en billig peng utan att lägga någon större energi på att undersöka. Jag är helt övertygad om att alla dom "elektriker", som man läser om här tex, som är fuskare kommer att fortsätta fuska.
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 752 inlägg
Ett annat problem jag ser är att det kommer att bli så dyrt att man när man väl fått sin anläggning dokumenterad så kommer de laglyda som faktiskt hyr in elektriker (ändå det stora flertalet) att dra sig i det längsta för att förändra, dvs underhålla sin anläggning. Man riskerar alltså att mer gammalt mög kommer att sitta kvar längre, vilket alltså kan *minska* elsäkerheten isft. att öka den. (Bara pillandet i gamla ledningar under dokumentationsfasen utgör ju en risk).
Så resultaten skulle mycket väl kunna bli det motsatta mot det man syftar till i slutändan...
Så resultaten skulle mycket väl kunna bli det motsatta mot det man syftar till i slutändan...
Vad är problemet?
Idag krävs vi på en energideklaration som får inte vara äldre än 10 år. Man kan införa samma för elinstallation.
ELDEKLARATION. Bara att anlita en elektriker som kollar installation och vid minsta misstanke rekommenderar en utökat besiktning.
Jag skulle hellre köpa ett hus med intyget än utan!
Idag krävs vi på en energideklaration som får inte vara äldre än 10 år. Man kan införa samma för elinstallation.
ELDEKLARATION. Bara att anlita en elektriker som kollar installation och vid minsta misstanke rekommenderar en utökat besiktning.
Medlem
· Skåne
· 3 127 inlägg
Ett stort fokus på något elsäkerhetsverket säger är en bråkdel av olycksorsakerna. Ett väldigt litet fokus och underlag för den viktigare fråga, hur kan vi minska olycksriskerna orsakade av el. Ett skråväsende som utan underlag försöker driva tre olika frågor parallelt:Atom skrev:
- Installation skall inte få göras utan behörighet
- Låt oss fokusera på installationsrbete och inte på olycksrisker
- Behörighet skall inte behövas för de som installerar, bara för den som äger företaget (här finns det dock ett positivt förslag från elsäkerhetsverket som förhoppningsvis ändrar den punkten).
--- Mats ---
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 752 inlägg
Lite skillnad på att titta på huset, kolla räkningar, mäta lite ytor å ena sidan, och å andra sidan leta upp var varenda kabel är dragen, inspektera dessa i hela sin längd (är något genomspikat?) samt finna och kontrollera varenda kopplingspunkt. Enkel okulär besiktning fungerar inte, man måste ta isär/skruva loss, och egentligen sedan mäta.Atom skrev:
(Jag gjorde en okulär besiktning och blev lurad. Förre, eller förr-förre ägaren hade *inte* vågat hemmapula, utan hade spikat en ny dosa ovanpå den gamla, gjort ett pyttehål i botten dragit fk genom hålet och skarvat med sockerbit till en gammal ovir. Som inte var längre än max en 1 meter upp till kopplingsdosa där hen gjort samma manöver. Jag tog det som tur var i tid på att hall-lampan började blinka. Förstod inte varför eftersom jag ju ersatt all gammal ovir i huset, men se på f-n, här hade de lyckats lura mig.)
Om man skall göra mindre än så så blir det ju i så fall prov utan värde.
Elpul måste ju ske oftare i äldre hus än nya, men statistiken säger att nya brinner ner oftare än gamla hus.
Jag själv släpper inte in en elektriker igen i hemmet, sämre jobb än det som gjorts av behöriga elektriker hemma hos mig får man leta efter. Visst finns det bra elektriker men jag chansar inte eftersom det är min familjs liv. Jag kan rekommendera alla som pillar hemma att införskaffa skolböckerna (dyra) för el utbildningen och gå igenom dessa, sen kan la. Ju skippa allt över 500v som finns där...
Jag själv släpper inte in en elektriker igen i hemmet, sämre jobb än det som gjorts av behöriga elektriker hemma hos mig får man leta efter. Visst finns det bra elektriker men jag chansar inte eftersom det är min familjs liv. Jag kan rekommendera alla som pillar hemma att införskaffa skolböckerna (dyra) för el utbildningen och gå igenom dessa, sen kan la. Ju skippa allt över 500v som finns där...
Instämmer till 99%. Den lilla en procenten tillskriver jag min yngsta sonen. Han vet inte ens hur man håller i en skruvmejsel.TrollMann skrev:Elpul måste ju ske oftare i äldre hus än nya, men statistiken säger att nya brinner ner oftare än gamla hus.
Om Volt vet han att det är något med lampor
Nu placerar jag dock energideklarationer i min tio-i-topp-lista över de mest löjliga saker som tvingas på oss.Atom skrev:Vad är problemet?
Ett fullständigt värdelöst papper som bara kostar onödiga pengar och som kan ljuga hur mycket som helst utan att någon behöver ta ansvar över uppgifterna.
Men visst, lite liknar det varann, mitt "förslag" och energideklarationerna.
Det slår mig att jag med mitt förslag kanske inte menade att kontrollera säkerheten i installationen, utan bara hur den ser ut för tillfället, så det går att upptäcka hempul som gjorts senare.lars_stefan_axelsson skrev:Lite skillnad på att titta på huset, kolla räkningar, mäta lite ytor å ena sidan, och å andra sidan leta upp var varenda kabel är dragen, inspektera dessa i hela sin längd (är något genomspikat?) samt finna och kontrollera varenda kopplingspunkt. Enkel okulär besiktning fungerar inte, man måste ta isär/skruva loss, och egentligen sedan mäta.
<klipp>
Om man skall göra mindre än så så blir det ju i så fall prov utan värde.
Jag snöade nog in just på att det endast skulle vara en kontrollfunktion för att hitta sånt som ej behöriga intygsgivare har utfört.
Att man med hjälp av dokumentationen skall kunna se att herr Karlsson minsann har monterat ett extra uttag, aja baja ...
Hmmm, jag måste fundera lite mer på detta. Att inte bara kartlägga installationen utan även kontrollera dess säkerhet och skick blir givetvis en betydligt drygare uppgift.
Medlem
· Skåne
· 3 127 inlägg
Jo, jag trodde först du var ute efter att visa att det bara skulle driva fram en högre kostnad och en marknad med ett "egensyfte" och risk för köpta aktörer. Om du verkligen tänkt dig det skall fungera på allvar måste du förmodligen fundera på hur pappret skall användas efter det har skapats. Om någon köper ett hus, som hade ett papper före förre ägaren lämnade, och inte samtidgt köper ett nytt papper, riskerar han att misstänkliggöras för vad förre ägaren gjorde. Alltså blir behovet att alltid löpa ett nytt papper vid ägarbyte. Som en sorts extra stämpelavgift. Ökad byråkrati med ökad kostnad är sällan en positiv lösning.Mikael_L skrev:Nu placerar jag dock energideklarationer i min tio-i-topp-lista över de mest löjliga saker som tvingas på oss.
Ett fullständigt värdelöst papper som bara kostar onödiga pengar och som kan ljuga hur mycket som helst utan att någon behöver ta ansvar över uppgifterna.
Men visst, lite liknar det varann, mitt "förslag" och energideklarationerna.
--- Mats ---