Elinstallatören skrev:
ok men förs.bol. ersätter ju inte då fast.äg. är ansvarig
Klart som korvspad att de ersätter, annars skulle de inte behöva finnas. Spelar ingen roll att fastighetsägaren är ansvarig, fel uppstår ändå.

E
jag upprepar då jag tror det är nya som läser med
å har inte skrivit nu på ett tag

det ni vinner på är att ni kan undvika att stå ersättningslösa OM det händer nått
vilket jag då bara tror.............

sen kommer det ofta upp frågor som svarats på förut
varför irriterar inte det?
badrum tex vad de får å inte får montera............som det stått om flera ggr
när det hrelt klrt står vilken IP klass avstånd jfb m.m.

en del saker kan man inte upprepa nog många ggr tydligen
men då få andra vill/kan informera om det så tänkte jag bara vara snäll
fast det har inte nångång fallit i god jord utan jag får skäll varje gång av nån
men gör det iaf då jag hoppas det kan få någon att undvika missförstånd

om alla förstod vad de får göra enl. lagen
varför finns då denna sida på byggahus?
om alla vet vad som gäller å vad man får göra?
vad de skall använda å var/hur de ska koppla m.m.?

E
thomas lindgren
jag har ringt upp å frågat flera bolag
å ringer en gång som privat person å en gång som företagare
å får olika svar............de har två intäkter å en utgift eller ingen utgift alls
sen vet ingen av oss hur de ställer sig i det aktuella fallet ,men
jag vet vad som står i de flestas avtal samt hur förs.bol. bedriver sin verksamhet
har gjort många jobb åt dem med å hör hur de kan resonera

Elinstallatören skrev:
jag har åxå jobbat hos besiktningsmän som gått med `dammvippa´ å hänvisat
90% av fallen till elfel
det var/är(?) upp till fast.äg. att bevisa motsatsen -iaf då jag var där för fem år sen
Vad menar du, att 90% av alla bränder beror på elfel? Detta i kombination med att du säger att inga ersättningar utgår från försäkringsbolaget vid elfel torde innebära att försäkringspremien för en ansvarsförsäkring för en elektriker måste vara väldigt hög, då 90% av alla villabränder enligt dig ska täckas av ansvarsförsäkringar.

Elinstallatören skrev:
ok men förs.bol. ersätter ju inte då fast.äg. är ansvarig
å det är i ditt eget intresse att du har koll på papper eller
iaf vad firman hette som installerat -annars kan det bli svårt
Vad har du fått ifrån att en försäkring inte kan ersätta en skada där någon är ansvarig? Om jag kör av vägen med bilen är jag ansvarig, lik förbannat ersätter vagnskadeförsäkringen skadorna.

Jag tycker det är en aning kuriöst att du skriver att du känner till fall men inte kan "gå in på dem". Jag har svårt att förstå varför du inte kan berätta om åtminstone ett fall för att ge någon sorts trovärdighet till din argumentation.

Elinstallatören skrev:
om alla förstod vad de får göra enl. lagen
varför finns då denna sida på byggahus?
om alla vet vad som gäller å vad man får göra?
vad de skall använda å var/hur de ska koppla m.m.?
Varför skulle alla veta hur de ska göra allt? I mitt yrke använder jag ofta diskussionsgrupper och onlineresurser för att ta reda på hur man ska göra något, ditt yrke måste vara tämligen simpelt om man kan hålla all kunskap om alla dess delar i huvudet och aldrig behöver fråga eller läsa på. Nu verkar det ju som att det i elektrikerkretsar är lite heligt att inte lämna ifrån sig för mycket information eftersom det finns väldigt mycket bra information om i stort sett allt annat på nätet, men information om elinstallationer lyser med sin frånvaro. Som tur är finns det undantag, som ett antal vänliga och mindre hemlighetsfulla människor på detta forum som är beredda att svara på frågor.

För mig tycker jag hela fenomenet (information kring elinstallationer) påminner väldigt mycket om hur narkotikainformationen ser ut i Sverige: Om man inte ger någon information utom att det är totalt livsfarligt och att man förmodligen omgående kommer dö en plågsam tillsammans med familjen och alla man känner om man ens tänker på att dra tre meter flexslang/röka på så hoppas man på att folk ska låta bli. Naturligtvis blir inte effekten den önskade, utan bara att folk försöker ändå, med mindre lyckade följder. Detta är dock tämligen långt från ämnet.

E
det är lite skillnad på vad som står i lagar å hur de kan tolkas
angående trafiklagar eller ellagar.

Men de som tror att försäkringsbolagen gladeligen ersätter nått de inte behöver
ersätta, kan koppla vidare å vara glada -tills de dag det händer nått OM det händer.
Då det står i de flesta avtal att de krav de har på elinstallationer å vart de hänvisar.
Att det i hänvisningen står det är behörighets krav m.m
Å de jag talat med -yrkesmässit- tror inte att förs.bol. kommer att ersätta skadan.
Sen så är det lite lätt att säga det är `elfel´ men de kan visa varför dt är det. Då jag var med å besiktiga bränder var det att bevisbördan låg på han som blev nekad ersättning att visa att det INTE var elfel. Vilken chans man då har att verbalt/med bevis kunna hävda sig mot en som gått utbilning m.m. å som påstår det. Det tror iaf jag är mkt svårt............
Men det är väl ändrat där med så de ger ut pengar bara.

Sen kan jag inte ge exempel ur livet på vem å var det är nån som inte fått ersätting utan att ha personens medgivande, har jag inte lust å göra. Då jag inte vet vad man får återge från rättegångar, en offentlig vore det inget problem. Men de jag vetskap om är ingen offentlig rättegång.
Jag vill iaf inte riskera bli indragen i en stämning då det varit tystnads plikt.

Det är inte mitt mål att bevisa för Er vad som gäller, men vill iaf informare er om det.
Jag vet vad det är för krav .m. m som ställs, å jag tror att ni i slutändan borde vara glada om ni kunde anamma litegrann iaf.

Läs vad ni får göra enl. lagen, resten rekomenderar jag er att avstå ifrån.

Sen om ni anser ni kan å att det är simpel kunskap spelar ingen roll.
Jag kan berätta exakt hur det skall utföras men ni får INTE enligt lag göra det iaf.

Lagen står det i VAD ni får å INTE får göra .punkt

Redigerat:
Elinstallatören skrev:
mikael : jag vill ni ska bara förstå vilka risker ni tar
jag kan inte skriva jag VET då ingen vet vad som händer i framtiden
jag är iaf en sån situation att jag inte bara tycker för ros skull...
men jag hoppas ni tänker er för bara...............

vad ni sparar å vad ni riskerar............
skriv detta på nåt drogliberalt forum du istället, där gör det nog mer nytta, då droger är nåt som kostar samhället mycket pengar, (seriöst) hempuleri är ett icke-problem..

E
det KAN bli problem OM det händer nått då man hempulat
hoppas det går bra för de som kopplar själva att det inte händer nått

`seriöst hempuleri´ .............vad trött jag blir..........

men jag skulle aldrig riskera stå ersättningslös iaf

Elinstallatören skrev:
Sen kan jag inte ge exempel ur livet på vem å var det är nån som inte fått ersätting utan att ha personens medgivande, har jag inte lust å göra. Då jag inte vet vad man får återge från rättegångar, en offentlig vore det inget problem. Men de jag vetskap om är ingen offentlig rättegång.
Jag vill iaf inte riskera bli indragen i en stämning då det varit tystnads plikt.
De flesta rättegångar är mig veterligen offentliga och då är det inget problem att återge vad som har sagts. Dock bör man med tanke på PUL (OBS! inte hempul :D) ersätta namnen med t.ex. X och/eller Y. Det kan också vara lämpligt att inte ange orten.
Kan du tala om anledningen till att rättegången hölls bakom stängda dörrar? :confused:

Tystnadsplikt i samband med rättegång är synnerligen ovanligt. :rolleyes:

E
ok
å berättar jag å det blir fel
vilket stöd har jag då att hänvisa till vederbörande?

jag har fått informationen från de som bett mig hålla tyst..............
vilket jag tänker respektera

varför berättar de inte vad de kriminella heter med bild å dyl i pressen då?
förutom viss mkt kända?
släpp det med att jag inte tänker återge nått fall.................

men vet det är de som har lån på hus som inte finns............

Elinstallatören skrev:
varför berättar de inte vad de kriminella heter med bild å dyl i pressen då?
förutom viss mkt kända?
Pga s.k. "pressetik". Frivilligt från tidningarnas sida.

vad är det du blir trött på? kan inte hempuleri vara seriöst enligt dig?
eller menar du att achmed tachmed är seriös när han kopplar pizzaungnen med SKX??

enligt mig ligger skalan ungefär så här (kvalitetsmässigt)
1. skickliga yrkesmän med bred kunskap och produktkännedom samt yrkesstolthet)
2. duktiga, noggranna elektriker (behöriga)
3. medel-elis, behörig som obeh.
4. seriös hempulare (som många av oss här)
5. lägre än medel-elis, trött på sitt jobb eller inte intresserad, men har ändå nån sorts kvalitetssäkring i ryggen.
6. medel-hempulare, kan en del, och vet även sina begränsningar men gör kanske lite för mycket ibland, vilket resulterar i något sämre kvalitet, men inga direkta faror.
7. knäpp-elis, som skiter i allt, kanske alkis-elis, nån som inte har förståelse för yrket, likt den som kopplade uttagen i signaturen deralte's hus.
8. knäpp-hempulare, lampsladd i fast inst., ojordat vid diskbänk, likt achmed tachmed's kopplingar
9. ren idiot, som den där rumänen jag läste om här på forumet nånstans, som hade ägt ett hus och sen dött och nästa stackare fick reda ut elen, glasspaket som elcentral osv...

Elinstallatören skrev:
ok
å berättar jag å det blir fel
vilket stöd har jag då att hänvisa till vederbörande?
Maila över ett protokoll från rättegången, så ska jag redigera det så att ingen kan lista ut vem det är. Jag har tystnadsplikt! :cool:

Elinstallatören skrev:
Du var alltså inte med på rättegången själv? :rolleyes:

Elinstallatören skrev:
släpp det med att jag inte tänker återge nått fall.................
Det handlar bara om din trovärdighet.

Elinstallatören skrev:
men vet det är de som har lån på hus som inte finns............
Vad har det med ämnet att göra? :rolleyes: :eek:

E
det varför det första inte ens i mitt län
jag har inget å bevisa för nån vill bara att ni borde låta bli
då det kan ge andra effekter än vad ni tänkt er

det vore bra om nån vågade `erkänna´ själva å berätta
men de vill inte -konstit-.;)

men jag tror det kommer uppdagas nått fall snart
men då jag lovart å inte vet vilka eftergifter det kan bli -låter jag bli

som kanske många hempulare borde göra...........-haahaha

Elinstallatören skrev:
Ja, det är väl säkrast det för det var inte speciellt svårt att kolla upp dej utan att begå några olagligheter. :D Internet är ett eldorado av information. :rolleyes:

Ärlig talat, om du inte har fattat ännu att du bara gör dig löjlig med alla antydningar om ditten och datten utan att kunna styrka nåt av dina påståenden, så är det på tiden att du gör det. Inte ens statistiken om elbränder får du till korrekt...

Den här tråden är redan så full med trams och ointressanta inlägg, många orsakade av ditt tjatande, att ingen av de du ser som din målgrupp ens orkar läsa de första sidorna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.