Jag har en gammal trådbunden ringklocka från 1983 som kärvar lite. Man får trycka rätt hårt om det ska komma nån signal. Det går 2 tunna trådar som ser ut som telefonledningar ut till själva ringklockan där man trycker. Min frågan är nu om jag kan skruva loss den och göra rent blecken och skrapa upp en bättre kontaktyta(ser lite ärgat ut där) utan att bryta strömmen? Går det nån ström ut igenom där eller är det lugnt att pilla lite och se om man kan smörja upp den?
Normalt bara 6-8 Volt så det ska inte vara någon fara, sätt inte dit tungan iallafall ;D
För att inte riskera kortslutning så kan man ta ur batterina ur klockan (om den är batteridriven) eller skruva ur säkringen för ringledningstransformatorn (om du har sådan).
För att inte riskera kortslutning så kan man ta ur batterina ur klockan (om den är batteridriven) eller skruva ur säkringen för ringledningstransformatorn (om du har sådan).
Nej men titta, en tråd om ringklockor! Den lånar jag ett tag. 
För att spara plats i elcentralen så ar jag köpt en sån här ringklocka.
http://www.expressel.se/group.htm?category_id=7064
Eftersom den går på 230V så slipper man ha någon ringledningstransformator.
Jag har också bytt ut ringledningen mot FK-kabel. Problemet är nu bara att hitta en lämplig tryckknapp som tål 230V. De flesta dörrklockor brukar ju bara vara dimensionerade för klenspänning upp till 24V.
Att använda en vanlig återfjädrande strömbrytare går bort, de är för stora. Jag har funderat på att bygga någon form av ringklocka av en mikrobrytare (de små rackarna klarar av att bryta upp till 10A 230V), men det vore ju fördelaktigt ifall det finns färdiga att köpa.
http://www.expressel.se/group.htm?category_id=7064
Jag har också bytt ut ringledningen mot FK-kabel. Problemet är nu bara att hitta en lämplig tryckknapp som tål 230V. De flesta dörrklockor brukar ju bara vara dimensionerade för klenspänning upp till 24V.
Att använda en vanlig återfjädrande strömbrytare går bort, de är för stora. Jag har funderat på att bygga någon form av ringklocka av en mikrobrytare (de små rackarna klarar av att bryta upp till 10A 230V), men det vore ju fördelaktigt ifall det finns färdiga att köpa.
Moderator
· Stockholm
· 56 280 inlägg
har inte använt någon sådan klocka. men det skulle förvåna mig mycket om den verkligen lägger ut 230V till ringledningsknappen.
Jag skulle anta att den har en inbyggd transformator och lägger ut en lämpligt låg manöverspänning till knappen.
Har du läst manualen till den noga?
Jag skulle anta att den har en inbyggd transformator och lägger ut en lämpligt låg manöverspänning till knappen.
Har du läst manualen till den noga?
Den ser inte ut att lämna 230V , snarare 8-12V.eskil23 skrev:Nej men titta, en tråd om ringklockor! Den lånar jag ett tag.
[länk]
Du måste ha en signal oxå, det kan ju inte ringa i elcentralen när någon trycker på knappen.Eller missuppfattar jag det?
Du borde ha en din-monterad transformator samt ringklocka för 8volt i stället, bygger totalt 4 moduler. Man bör undvika 230 till trycknappen....
Hager och garo har detta.
japp då ringer det i el-centralen, denna funktion används oftast i lägenheter av äldre typ.
Förr (40-50 talet hade man en separat transformator som försedde hela huset med svagström till ringklockorna.
Nu brukar man koppla respektive ringklocka till lägenhets centralerna.
Hager och garo har detta.
japp då ringer det i el-centralen, denna funktion används oftast i lägenheter av äldre typ.
Förr (40-50 talet hade man en separat transformator som försedde hela huset med svagström till ringklockorna.
Nu brukar man koppla respektive ringklocka till lägenhets centralerna.
Min elcentral har bara 13 moduler och den är full. Tyvärr så får jag inte plats med en större central tack vare det gamla åbäket till mätarplatta...el richard skrev:
Av vilken orsak? Det sitter redan 230V tryckknappar i trapphuset för lyset.el richard skrev:
Jag har väldit svårt att tänka mig varför det skulle vara någon skillnad på en ringlocka och en vanlig strömbrytare.
Japp, meningen är att det ska ringa i centralen. Jag har testat den där prytteln och den ringer fint om man kopplar in 230V över de två ingångarna.Caesar skrev:
hur tänkte du montera denna?