Hej, Vi skall sätta in en öppen spis med insatts i vårat hus som vi renoverar och detta kommer att väga 1,2-1,5 ton

Spisen skall sitta i ett hörn se PDF o det ligger en golvbjälke mott väggen till vänster på bilden o cc måttet på övriga bjälkar i grunden är 1,2 m Bjälkarna har en dimmension på 15-20 cm. Jag har ritat in lecablock som stöttor på bilden men jag tror inte det räcker. Hur hade ni gjort för att vara helt säkra på att grunden håller för spisen ?

R Rick. skrev:
Hej, Vi skall sätta in en öppen spis med insatts i vårat hus som vi renoverar och detta kommer att väga 1,2-1,5 ton

Spisen skall sitta i ett hörn se PDF o det ligger en golvbjälke mott väggen till vänster på bilden o cc måttet på övriga bjälkar i grunden är 1,2 m Bjälkarna har en dimmension på 15-20 cm. Jag har ritat in lecablock som stöttor på bilden men jag tror inte det räcker. Hur hade ni gjort för att vara helt säkra på att grunden håller för spisen ?
Någon som kan svara ?

Lägg in ritningen som en bild istället..

Edit: vet inte generellt hur man gör, men min Keddy Superfire som är murad av lättklinker, där skorstenen (enplanshus) står på spisen, är murad från marken och upp genom bjälklaget ...

R Rick. skrev:
Hej nu har jag lagt upp en bild så ni kan svara!

• Tekniska ritningar av en öppen spis i två vyer, inklusive mått och materialspecifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

• Översikts- och detaljritningar av en planerad öppen spis med stödstruktur i ett hörn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Cheesen
Hur är underlaget under grunden? Om det rör sig så faller alla ritningar.

Cheesen Cheesen skrev:
Hur är underlaget under grunden? Om det rör sig så faller alla ritningar.
Hej det är jord / grus.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.