Hej,tänkte isolera utvändigt mot stengrunden
och bygga igen ingången till matkällaren med Lecablock för att sätta en lucka i golvet och en stege ner.

Glömde att skriva att det skulle glädja mig mycket för tips i ämnet.

Välkommen till Byggahus forum!

Vad för sorts tips vill du ha?

Eftersom det en ojämn stensockel undrar jag hur och med vad jag ska täta utifrån,cellplast och sen putsa och i så fall hur fästa cellplasten.
Gällande igenmurning av in/utgång jordkällare,så är frågan hur man går till väga.
Ingången är murad kring öppningen.
Är det lämpligt med Lecablock med armering?
Sen var det golvluckan till jordkällaren,lämpliga gångjärn och storlek lucka?

Jag antar att du har krypgrund. Varför skall du isolera den? Hur gör du med ventilationen? Angående att mura igen dörröppningen så är det väl inga speciella krav. Det du murar blir inte bärande på något sätt. Det går bra att mura med lecablock och det behöver inte armeras.

Golvet inne är väldigt lite isolerat och jag tänkte
täta runt om för att få ett bättre klimat under huset,torrare och varmare.Angåeende igenmurningen så funderar jag på trycket från jorden som kommer att trycka på utifrån.
Ingången utifrån är nu 1,5 meter djup och kommer att fyllas igen efter murningen.
Innan murningen tänkte jag göra en stenkista alldeles utanför och dräneringsrör från jordkällarens golv till stenkistan

Ska försöka fotografer,men just nu ligger det en meter snö runt huset.Men det är en torpargrund med fastgjutna stenar i olika storlekar,inte helt jämnt men hyfsat.Träfasaden ligger ca 10 cm utanför de murade stenarna.
Höjden från marken till träfasaden är från 30 cm till 60cm.

• Gilla
Olof Bergman1
  • Laddar…
Vet inte hur trångt du har under men jag skulle rekommendera att göra en Isodrän varmgrund.
Nu är ju inte jag helt opartisk eftersom jag även säljer Isodrän :-) men då isolerar du insidan och behöver inte förstöra det fina utsidan av natursten.

https://www.isodran.se/anvandningsomraden/husgrunder/krypgrunder

Lecablock fungerar ypperligt men snyggast vore ju att göra lika som det är resten av sockel med natursten i alla fall den synliga delen. Detta är min åsikt men jag tycker det är lite synd när man blandar både gammalt och nytt :-)

• Gilla
Karlpedal40
  • Laddar…
Siktar på att göra en varmgrund,men tänkte i första hand göra detta från utsidan då det känns som att det blir ett ”glapp” i isoleringen
där bjälklaget ligger mot stengrunden.
Kanske stör lite med putsad xps skiva men tror det blir tätare.

Det väl svårt att få plats med tillräckligt mycket isolering på utsidan för att bygga en riktig varmgrund? Å andra sidan är det ju ganska mycket jobb att göra det innifrån om det inte är gott om utrymme eller man river upp golven...

Tycker det låter utmärkt. Det enda rätta är naturligtvis att isolera utsidan.
Dels minimeras köldbryggor, och dels får man ett estetiskt snyggt hus väl grundat sas, med en rejäl sockel som går utanför fasaden.

• Gilla
Karlpedal40
  • Laddar…
Hur skall du isolera mot marken? Om muren inte är högre än 30 - 60 cm lär det vara en stor del av värmen som försvinner genom marken. Skall du gräva som vid dränering och isolera muren även under marknivå? Vet du hur djupt muren går?

Nja det är stora stenar som grund och tanken är att isolera mot stenarna någon dm ner.
Jordkällaren ligger i centrum av huset och har minst 1,5 meter jord ut till väggarna utom vid
”gamla” ingången, där ska isoleringen sättas utvändigt lecablocken och gå ner till källarens golvnivå, med platonmatta innan påfyllning av jord utvändigt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.