Vill isolera ett fritidshus och tänkte börja med golvet. Fick ej svar på förra tråden så här kommer ett nytt försök.

Grunden är en ventilerad torpargrund, ca 40cm mellan mark och bjälklag. Huset står bland åkrar så marken är vanlig jord.

Har ej mätt fukt på sommaren men finns inga tecken på röta och marken under golvet är torr.

Min åtgärdsplan är:
- stänga ventilationen och täta krypgrunden
- isolera marken med isoreflekt från Trygghetsvakten
- installera en termisk avfuktare modell TrygghetsVakten Krypgrund 50 (TVK50) för att förebygga fuktbildning
- isolera bjälklaget med cellplast eller mineralull

Mina frågor:
Är ovan plan rimlig för en nybörjare att ta sig an?
Behövs en ångspärr i bjälklaget?
Vilken isolering i bjälklaget är att föredra?
Är jag helt fel ute?

Tack för stöd och hjälp!
 
Galtungs Galtungs skrev:
Vill isolera ett fritidshus och tänkte börja med golvet. Fick ej svar på förra tråden så här kommer ett nytt försök.

Grunden är en ventilerad torpargrund, ca 40cm mellan mark och bjälklag. Huset står bland åkrar så marken är vanlig jord.

Har ej mätt fukt på sommaren men finns inga tecken på röta och marken under golvet är torr.

Min åtgärdsplan är:
- stänga ventilationen och täta krypgrunden
- isolera marken med isoreflekt från Trygghetsvakten
- installera en termisk avfuktare modell TrygghetsVakten Krypgrund 50 (TVK50) för att förebygga fuktbildning
- isolera bjälklaget med cellplast eller mineralull

Mina frågor:
Är ovan plan rimlig för en nybörjare att ta sig an?
Behövs en ångspärr i bjälklaget?
Vilken isolering i bjälklaget är att föredra?
Är jag helt fel ute?

Tack för stöd och hjälp!
Jag hade börjat med att installera RF-mätare så att du dels får ett nuvärde på hur luftfuktigheten varierar under årstiderna och sedan ser vilken effekten blir när du utför dina åtgärder.
 
Okej men jag köpte huset i höstas och vill utföra arbetet nu i påsk. Är det en dum idé? Ska jag samla data i ett år innan jag bestämmer rätt tillvägagångssätt?

Vill isolera golvet med så låg risk för fuktbildning som möjligt..
 
Undvik cellplast pga brandrisken. Mineralull är bra. Och se till att det är vindtätt under isoleringen. Kanske skruva en västkustskiva underst. Är vindtät.
Sen kan du vänta med resten....
 
Okej tack för svar, så du tycker inte mitt upplägg med isolering av marken är rätt väg att gå? Utan det räcker att isolera i golvet?
 
Tycker du överarbetar. Finns det inga problem sedan tidigare så hade jag inte tätat. Luft/ventilation är bra. Hellre någon mer ventil är mitt råd (Som glad amatör).

Är grejen bara att du vill ha varmare golv?

Då hade jag rivit upp golvet. Sett till att det är tätt (ny vindpapp) och isolerat. Fuskades rätt hårt med sådant när man byggde sommarhus...
 
Ok tack, vill ju undvika att det skapas problem när jag tätar och isolerar golvet om jag lämnar grunden som den är. Kommer väl garanterat bildas kondens när fuktig luft kommer utifrån eller?
 
Finns de som är klart bättre lämpade än mig att svara men ser inte vad det skulle göra för skillnad om du tätar golvet. Är det inte fuktproblem i grunden innan så kommer det inte bli någon skillnad.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.