Hej allesamman,
Jag har ett 1800-talshus med torpargrund, i vilken jag tycks ha problem med fukt i syllarna runt kattgluggarna. Efter att ha haft besök av besiktningsfirma och diskuterat med snickare, tycks problemet ha sin bakgrund i att den fuktiga luften som kommer in via kattgluggarna kondenserar och då "blöter ned" syllen. Fuktkvoten i syllen, just vid kattgluggen, kan bli riktigt hög, för att sedan se OK ut bara några decimeter därifrån.

Trossbotten och bjälklag verkar klara sig bra, vilket jag tidigare kunnat se då jag öppnat golvet. Det är just syllarna vid kattgluggarna som strular. Det finns dock, förstås, anledning att misstänka att luftfuktigheten i grunden blir för hög under sensommaren och hösten. Grunden är inte särskilt stor - cirka 55 kvm.

Det här är förstås ett problem som jag måste lösa. Problemet är att jag inte vet hur. Torpargrunden är väldigt låg, och det går inte att komma in under de största delarna av huset. Jag diskuterade då en lösning med besiktningsmannen, vilken innebär att man skulle kunna ställa in en avfuktare, trots att själva grunden inte går att plasta in. Man skulle sedan täppa för ventilerna, förutom en som skulle användas för utblås av fuktig luft.

Är det någon som har erfarenhet av liknande lösningar, eller som har råd att ge?

Jag tänker att om huset har stått sedan 1800tal så visar det ju att det är byggt bra. Om du kanske behöver byta syllen en gång per 100 år så kan du ju tänka att det behövs eventuellt ett byte per livstid.

D
Varför skulle du behöva plasta in grunden om fukten kommer från kattgluggarna?

Jag har uppfattat att inplastning gör man för att hindra fukt från marken att nå trossbotten!

Jag misstänker att besiktningsmannen erbjöd dig en bra affär på en sorptionsavfuktare.

Du kan alltid köpa en billigare kondensavfuktare för 2000-5000 kr om du har möjlighet att avleda vattnet.

Har du angrepp på syllarna?

Varm luft brukar leta sig in på våren (när det är kallt i grunden och varmt ute) men samtidigt så torkar syllen snabbt upp under den perioden varför jag undrar om den förhöjda fukten verkligen har medfört någon skada?

Jag övervakar fuktigheten i min krypgrund och kör igång kondensavfuktare vid vissa värden. Förenklat utgår automationen från RF 75 och elpriset.

D
Forts…..

Mina kattgluggar satte jag igen med lite frigolit. Ska jag göra om det använder jag nog istället skivor av stenull.

Övervakning av RF i min grund:

• Övervakningspanel visar luftfuktighet och temperatur i olika krypgrunder med senaste uppdateringstiden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
Förenklat kan man säga att relativ fuktighet över 75 procent inte är bra.

Börja med att över tid mäta fuktigheten på några ställen i grunden.

Sen tar du det därifrån……

• Gilla
Vladhundi
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Förenklat kan man säga att relativ fuktighet över 75 procent inte är bra.

Börja med att över tid mäta fuktigheten på några ställen i grunden.

Sen tar du det därifrån……
Tack för svaret! Jag har svårt att mäta på många platser utöver just kattgluggen, då det inte riktigt går att komma ned i grunden, tyvärr. Men, jag upptäckte under förra sommaren att jag hade en liten rötskada i syllen just vid kattgluggen på norrsidan och fick hjälp med att byta en del av syllen. I samband med det öppnade vi golvet inne, och såg gå att norra halvan av huset var väldigt torr, med undantag för just syllen vid kattgluggen.

Jag vet inte om det egentligen är nödvändigt med en avfuktare för hela grunden, men jag måste hitta en lösning som gör att man kan slappna av - i nuläget sitter jag mest och nojar mig för allt som kan gå fel när fuktkvoten är för hög.

• Gilla
snickar-stickan
  • Laddar…
D Du och 19till skrev:
Jag tänker att om huset har stått sedan 1800tal så visar det ju att det är byggt bra. Om du kanske behöver byta syllen en gång per 100 år så kan du ju tänka att det behövs eventuellt ett byte per livstid.
Tack för svaret! Jag önskar att jag kunde tänka så jag med, men jag oroar mig mest för alla läskiga saker som kan börja växa på fuktigt trä.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.