Hej!

Vi ska köpa ett hus från 1880 och min man har varit nere i torpargrunden för att se hur den såg ut. Besiktningsmannen kunde inte krypa in för det var för trångt för honom, men han nämnde mikrobiell lukt i hela huset så vi blev oroliga för grunden. Dock så tycker vi väl själv att det mest luktar gammalt och innestängt. Det gamla paret som bott där har stängt igen all ventilation och stoppat igen skorstenen så inga tilluftsventiler finns i stort sett. I alla fall, man kan se att där är fukt i två ytterväggar där det stått bokhyllor tätt på väggen och vi har fått ner priset 100 000 kr då första steget är att dränera huset, se så att stuprännor funkar samt riva upp alla buskar och rabatter som finns runt hela huset tätt intill.

Grunden består av 1/4 källare och resten torpargrund. Min man tyckte att det såg bra ut i grunden och att det kändes torrt där, han mätte i en del bjälkar och blindbotten och det låg runt 10-13% fuktkvot. Dock i en gammal bjälke var det 23%. Den var gammal och min man tyckte att den kändes torr och liksom fnöskig som att man kunde gräva in lite i den. Behövs denna bytas ut? Se bild, den är uppstöttad med nya bjälkar och allt annat ser ut att vara utbytt senare så det känns som att de lämnat kvar den för att det varit för omständigt att byta. Kan man torka ut den och låta den sitta kvar så den inte längre är bärande på något vis? Såg inte ut att vara angripen av något utan bara gammal och rutten.

Sedan var där något litet vit på blindbotten som min man trodde var gammal cement eller fix eller nått som råkats kleta på. Kändes inte som vitmögel men hur känns det egentligen? Se gärna bild om ni tror det är mögel.

Enligt min man luktade det inte nere i torpargrunden. Källardelen var dock fuktig och luktade gammal källare.

Ska tillägga att hela huset ska totalrenoveras men vi hade hoppats på att slippa riva upp golven då vi vill ha kvar den fina parketten. Dock är jag rädd att vi inte ska få bort den instängda lukten och vill ju därför verkligen gå till botten med vad det kan vara.

Vore supertacksam för tips och råd.

• IMG_4182.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4183.JPG
    Skapa konto
  • IMG_4184.jpg
    Skapa konto
  • IMG_4186.jpg
    Skapa konto
Om den mer eller mindre ruttna balken är fuktig är det ju bra att reda ut varför just den bli fuktig, kanske ligger ändarna emot något oskyddat blött tex? Även om den i sig inte är bärande kan den ju om renoveringen är felaktigt gjord sprida fukten till omgivande strukturer.

Anna_H skrev:
Om den mer eller mindre ruttna balken är fuktig är det ju bra att reda ut varför just den bli fuktig, kanske ligger ändarna emot något oskyddat blött tex? Även om den i sig inte är bärande kan den ju om renoveringen är felaktigt gjord sprida fukten till omgivande strukturer.
Tack för ditt svar.
Ja det känns så konstigt att bara den balken är fuktig så det måste vi klart reda ut var fukten kommer från. Men om man lyckas få den torr och löser problemet som gör den fukten, då borde man kunna lämna kvar den va?
Tycker du det vita ser ut som mögel på blindbotten på de andra bilderna?

Den där asfaboarden (stavning) kan vara en källa till lukt om den utsatts för fuktig luft under en längre tid. Vi hade samma konstruktion som vi tvingades byta ut pga just mikrobakteriell påväxt. Det är svårt att säga, men jag tycker nog det ser ut som mögelpåväxt på brädorna i blindbotten. Har ni haft någon "fuktfirma" och kollat? Det kan ju vara värt pengarna att någon gör en rejäl utredning så ni inte hamnar i samma läge som vi. Jag vägrade erkänna att det var något fel, så efter att jag grävt ur hela grunden (det var lite för grunt), bytt hela blindbotten och lagt nytt golv fick jag i efterhand kräla runt med byggplast och sedan installera avfuktare. Det är 1000 gånger enklare att göra rätt från början...

Bödde skrev:
Den där asfaboarden (stavning) kan vara en källa till lukt om den utsatts för fuktig luft under en längre tid. Vi hade samma konstruktion som vi tvingades byta ut pga just mikrobakteriell påväxt. Det är svårt att säga, men jag tycker nog det ser ut som mögelpåväxt på brädorna i blindbotten. Har ni haft någon "fuktfirma" och kollat? Det kan ju vara värt pengarna att någon gör en rejäl utredning så ni inte hamnar i samma läge som vi. Jag vägrade erkänna att det var något fel, så efter att jag grävt ur hela grunden (det var lite för grunt), bytt hela blindbotten och lagt nytt golv fick jag i efterhand kräla runt med byggplast och sedan installera avfuktare. Det är 1000 gånger enklare att göra rätt från början...
Tack för ditt svar.
Asafboarden var torr och visade inga tecken på fukt eller påväxt. Men klart att man måste hålla koll på det.
Låt säga att det är mögel på brädorna. Hur åtgärdar vi det? Är ju inte så mycket, räcker det med sanering av de brädorna och sen sätta in avfuktare så det inte kommer tillbaka? Eller måste brädorna bytas.
Vi har inte gjort någon fördjupad undersökning av torpargrunden då man knappt kommer in där, behöver ta upp en lucka uppifrån huset och det tänker vi göra så fort vi skrivit på papprena. Då vi ändå ska totalrenovera allt, förutom då möjligen att byta alla golv så vi vill kunna lämna kvar blindbotten i de flesta rum, så ska grunden undersökas ordentligt så att vi åtgärdar allt i rätt ordning. Saken är ju den att vi vill ha detta huset även om där är problem med grunden så länge det inte är helt rivningsobjekt. Så känns onödigt att be säljarna att vi ska riva upp golv för att komma åt alla delar av grunden, när vi antagligen ändå ska köpa huset och kan riva upp när vi tagit över. Vi har ju sett kanske 5/6 delar av grunden och är det inte värre än de bilderna jag laddat upp så är det väl hanterbart?
Vi är ju medvetna att vi kanske måste installera avfuktare.

Vad gäller asfaboarden så är det lukten som kännetecknar skicket på den. Om ni kan bryta loss en liten bit och lägga i en plaspåse några dagar, så kommer ni känna om det luktar när ni öppnar påsen.
Absolut går det att fixa påväxten! Nummer ett är att ta bort den miljö där möglet kan leva, dvs sänka den relativa fuktigheten till under 70%, vilket man ordnar med någon typ av avfuktare. Påväxten kan man ta bort med medel avsett för ändamålet, men då gäller det att fukten är åtgärdat annars kommer det tillbaka direkt. Mögelsporerna är så att säga vilande och kan börja växa så fort miljön blir den rätta.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.