Hej.
Har lite problem med min torktumlare.
Plötsligt så ville trumman inte snurra. Den bara stod stilla och efter någon minut så luktar det bränt.
Den vill heller inte starta efter den stått stilla och börjat lukta bränt fören den fått stå ca 10-15 minuter.
Har kommit på att om man lägger dom blöta plaggen så vikten liksom hjälper trumman igång så går den fint. Tills den stannar och ska rotera åt andra hållet då den stannar igen.
Kan väl inte vara remmen då den snurrar fint när den väl kommit igång.
Motorn? Men den går som sagt utan missljud eller luktar något när den kommit igång. har haft av en kåpa på baksidan och om jag hjälper till bara lite med fingret på fläktmotorn när den inte vill igång så börjar den rotera.
Någon som vet vad det kan vara för fel?
Tumlaren är en Cylinda PERFEKTion
 
  • Närbild på etikett av Cylinda torktumlare modell TVP 5171 med produktspecifikationer och rengöringsinstruktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en vit Cylinda PERFEKTion torktumlare med märkesnamn och modell synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Leta reda på kondensatorn , läs vad det står på den och köp en ny, brpkar den så orkar inte motorn starta utan behöver lite hlälp som att snurra till på trumman. Ett sätt ät att lossa toppen och starta samt hjälpa till för snurr, ganska vanligt med kondensatorfel när enfasmotorer har svårt att starta.
 
  • Gilla
Viktor An och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Leta reda på kondensatorn , läs vad det står på den och köp en ny, brpkar den så orkar inte motorn starta utan behöver lite hlälp som att snurra till på trumman. Ett sätt ät att lossa toppen och starta samt hjälpa till för snurr, ganska vanligt med kondensatorfel när enfasmotorer har svårt att starta.
Tack för svaret.
Nu har jag tagit bort sidan på tumlaren.
Kondensatorn där sladdarna är kopplade till motorn antar jag att det är du menar (den högra på bilden).
Den andra går upp till kontrollpanelen vad jag kan se.
 
  • Inuti en torktumlare med fokus på kondensator till höger kopplad till motorn och en annan ledning som går mot toppen av bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du nu startar den med tvätt i och den inte orkar så hjälper du den att komma igång med handen på trumman. Börjar den då att snurra så är det med nästan säkerhet kondingen som inte är bra. Du sa att det luktade brämt , hoppas att inte motorn har blivit bränd, kondingen kostar inte många kronor, värt ett försök
 
  • Gilla
Viktor An
  • Laddar…
Ska beställa en direkt.
Trumman och motorn snurrar fint när man precis hjälper den igång lite. Den vill ibland inte ens börja snurra när den är tom.
Tack för hjälpen.
 
J Japo skrev:
Ska beställa en direkt.
Trumman och motorn snurrar fint när man precis hjälper den igång lite. Den vill ibland inte ens börja snurra när den är tom.
Tack för hjälpen.
Hej! Nu har det ju gått ett tag sen du skrev detta men jag upplever samma sak med min tumlare av samma modell nu. Nyfiken på om du fick rätsida på det med ny kondensator?
Tack på förhand!
 
Fredrik Falk Fredrik Falk skrev:
Hej! Nu har det ju gått ett tag sen du skrev detta men jag upplever samma sak med min tumlare av samma modell nu. Nyfiken på om du fick rätsida på det med ny kondensator?
Tack på förhand!
Hej.

Ny kondensator gjorde susen på min torktumlare.
Lätt att byta.
Hoppas det funkar på din tumlare med.
 
J Japo skrev:
Hej.

Ny kondensator gjorde susen på min torktumlare.
Lätt att byta.
Hoppas det funkar på din tumlare med.
Tack för snabbt svar!
Plockade isär snabbt och kollade vart den satt. Vickade lite på kablarna och efter det har det inte varit några problem med snurrandet. Däremot blir den inte varm när jag provkör…
Har inte klätt på den tillbaka sidorna och toppen men vet inte om det kan ha nått med det att göra. 🙃
 
Fredrik Falk Fredrik Falk skrev:
Tack för snabbt svar!
Plockade isär snabbt och kollade vart den satt. Vickade lite på kablarna och efter det har det inte varit några problem med snurrandet. Därekan vara öhettningsskyddet eller själva elementet som tagit stryk när inte trumman och fläktarna fungerademot blir den inte varm när jag provkör…
Har inte klätt på den tillbaka sidorna och toppen men vet inte om det kan ha nått med det att göra. 🙃
kan vara öht skyddet eller elementet som tagit stryk när inte trumman och fläktarna gick runt
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.