Hej.
Har lite problem med min torktumlare.
Plötsligt så ville trumman inte snurra. Den bara stod stilla och efter någon minut så luktar det bränt.
Den vill heller inte starta efter den stått stilla och börjat lukta bränt fören den fått stå ca 10-15 minuter.
Har kommit på att om man lägger dom blöta plaggen så vikten liksom hjälper trumman igång så går den fint. Tills den stannar och ska rotera åt andra hållet då den stannar igen.
Kan väl inte vara remmen då den snurrar fint när den väl kommit igång.
Motorn? Men den går som sagt utan missljud eller luktar något när den kommit igång. har haft av en kåpa på baksidan och om jag hjälper till bara lite med fingret på fläktmotorn när den inte vill igång så börjar den rotera.
Någon som vet vad det kan vara för fel?
Tumlaren är en Cylinda PERFEKTion
Har lite problem med min torktumlare.
Plötsligt så ville trumman inte snurra. Den bara stod stilla och efter någon minut så luktar det bränt.
Den vill heller inte starta efter den stått stilla och börjat lukta bränt fören den fått stå ca 10-15 minuter.
Har kommit på att om man lägger dom blöta plaggen så vikten liksom hjälper trumman igång så går den fint. Tills den stannar och ska rotera åt andra hållet då den stannar igen.
Kan väl inte vara remmen då den snurrar fint när den väl kommit igång.
Motorn? Men den går som sagt utan missljud eller luktar något när den kommit igång. har haft av en kåpa på baksidan och om jag hjälper till bara lite med fingret på fläktmotorn när den inte vill igång så börjar den rotera.
Någon som vet vad det kan vara för fel?
Tumlaren är en Cylinda PERFEKTion
Leta reda på kondensatorn , läs vad det står på den och köp en ny, brpkar den så orkar inte motorn starta utan behöver lite hlälp som att snurra till på trumman. Ett sätt ät att lossa toppen och starta samt hjälpa till för snurr, ganska vanligt med kondensatorfel när enfasmotorer har svårt att starta.
Tack för svaret.J jonaserik skrev:Leta reda på kondensatorn , läs vad det står på den och köp en ny, brpkar den så orkar inte motorn starta utan behöver lite hlälp som att snurra till på trumman. Ett sätt ät att lossa toppen och starta samt hjälpa till för snurr, ganska vanligt med kondensatorfel när enfasmotorer har svårt att starta.
Nu har jag tagit bort sidan på tumlaren.
Kondensatorn där sladdarna är kopplade till motorn antar jag att det är du menar (den högra på bilden).
Den andra går upp till kontrollpanelen vad jag kan se.
Om du nu startar den med tvätt i och den inte orkar så hjälper du den att komma igång med handen på trumman. Börjar den då att snurra så är det med nästan säkerhet kondingen som inte är bra. Du sa att det luktade brämt , hoppas att inte motorn har blivit bränd, kondingen kostar inte många kronor, värt ett försök
Hej! Nu har det ju gått ett tag sen du skrev detta men jag upplever samma sak med min tumlare av samma modell nu. Nyfiken på om du fick rätsida på det med ny kondensator?J Japo skrev:
Tack på förhand!
Hej.Fredrik Falk skrev:
Ny kondensator gjorde susen på min torktumlare.
Lätt att byta.
Hoppas det funkar på din tumlare med.
Tack för snabbt svar!J Japo skrev:
Plockade isär snabbt och kollade vart den satt. Vickade lite på kablarna och efter det har det inte varit några problem med snurrandet. Däremot blir den inte varm när jag provkör…
Har inte klätt på den tillbaka sidorna och toppen men vet inte om det kan ha nått med det att göra. 🙃
kan vara öht skyddet eller elementet som tagit stryk när inte trumman och fläktarna gick runtFredrik Falk skrev:
Tack för snabbt svar!
Plockade isär snabbt och kollade vart den satt. Vickade lite på kablarna och efter det har det inte varit några problem med snurrandet. Därekan vara öhettningsskyddet eller själva elementet som tagit stryk när inte trumman och fläktarna fungerademot blir den inte varm när jag provkör…
Har inte klätt på den tillbaka sidorna och toppen men vet inte om det kan ha nått med det att göra. 🙃
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden



