Vår torktumlare, Electrolux från 2013, har helt plötsligt fått stor aptit på tvätten.
När programmet är klart är tvätten torr men det är så mycket ludd att man får skaka tvätten efter, filtrena är proppfulla. Se bilderna, detta är en tvätt med två badlakan, två handdukar och en kökshandduk. Samma sak oavsett vad man kör.

Gör inget supertorrt program utan standard skåptorr vilket vi alltid gjort men aldrig fått dessa mängder ludd innan.

Någon som har en lösning vad som kan gått fel, eller är det bara inse att torktumlaren gjort sitt och köpa ny?
 
  • En person tar ut ett torktumlarfilter fullt med ludd från en Electrolux torktumlare, vilket visar överflöd av ludd efter tvättning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Torktumlare med flera handdukar, synligt ludd runt maskinens öppning, tyder på potentiella problem med överflödig luddansamling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Gilla
MrsBlaise och 11 till
  • Laddar…
Kör den på för hög temperatur så den "bränner" tvätten?

Känns spontant som det kanske är tvätten som blivit sprödare och avger mer ludd?
 
  • Gilla
39x och 11 till
  • Laddar…
Har ni bytt tvättmedel och använder alldeles för mycket medel? Jag fick tips i en tråd här att många pulvertvättmedel innehåller zeolit vilket blir till ludd/damm. Efter det testade vi att byta till flytande och jag tycker att både mängden ludd i tumlaren och damm inne har minskat men vi var inte i närheten av den där mängden ludd innan bytet.
Annars kanske som föregående var inne på att den går för varmt och på så sätt gör kläderna spröda. Antingen om ni råkat komma åt någon inställning eller att regleringen gått sönder. Känns kläderna mycket varmare om ni öppnar direkt när maskinen är klar?
 
  • Gilla
Carcoza och 4 till
  • Laddar…
Ta en titt i kondensorn och på baksidan bakom kåpan.
Är där fömycket ludd så kan sensorerna inte riktigt känna av rätt temperatur och då skulle det säkert kunna bidra till att den går för varmt.
Eller prova att sänka programmet ett snäpp på den färdigafuktigheten.

Eller kör skonprogrammet , då går den inte lika varmt
 
  • Gilla
SCNO och 7 till
  • Laddar…
Rabbithole Rabbithole skrev:
Kör den på för hög temperatur så den "bränner" tvätten?
S hjulia skrev:
Annars kanske som föregående var inne på att den går för varmt och på så sätt gör kläderna spröda. Antingen om ni råkat komma åt någon inställning eller att regleringen gått sönder. Känns kläderna mycket varmare om ni öppnar direkt när maskinen är klar?
Kanske, svårt att säga men varmt är det.
A Alexn72 skrev:
Ta en titt i kondensorn och på baksidan bakom kåpan.
Är där fömycket ludd så kan sensorerna inte riktigt känna av rätt temperatur och då skulle det säkert kunna bidra till att den går för varmt.
Eller prova att sänka programmet ett snäpp på den färdigafuktigheten.

Eller kör skonprogrammet , då går den inte lika varmt
Får ta en titt, tack för tipset. Har testat sänka men då är de fortfarande fuktiga.

H Hybro skrev:
Typ 25 år sedan torktumlaren åkte ut.
Förstår egentligen inte nyttan med en sådan.

Hänger upp all tvätt på tork i tvättstugan på kvällen. Torr till morgonen. Blir då även lite fuktigare luft inomhus.
Välkommet vintertid.
Hänger vi utomhus blir det över dagen, tar in på kvällen.

Ja, det är klart. Blir ju lite mer ansträngande jobb.
Torktumlar handdukar för de blir som rivjärn om man fritorkar dem samt sängkläder just för det är mer praktiskt. I övrigt hänger vi all tvätt. Men det var dock inget svar på frågan...
 
  • Gilla
  • Haha
LakkeW och 7 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Ta en titt i kondensorn och på baksidan bakom kåpan.
Är där fömycket ludd så kan sensorerna inte riktigt känna av rätt temperatur och då skulle det säkert kunna bidra till att den går för varmt.
Eller prova att sänka programmet ett snäpp på den färdigafuktigheten.

Eller kör skonprogrammet , då går den inte lika varmt
Var inget damm eller ludd alls inuti maskinen och kondensorn gör vi rent regelbundet. Hmm…

Inuti en maskin utan damm och ludd, med en ren röd slang och kondensor i fokus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Magnus E K
Märkligt, förstår inte hur maskinen kan vara skyldig till detta om det inte skapats en vass kant inuti eller liknande men det antar jag att du redan kontrollerat.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Cheesen
Kvackatore Kvackatore skrev:
Vår torktumlare, Electrolux från 2013, har helt plötsligt fått stor aptit på tvätten.
När programmet är klart är tvätten torr men det är så mycket ludd att man får skaka tvätten efter, filtrena är proppfulla. Se bilderna, detta är en tvätt med två badlakan, två handdukar och en kökshandduk. Samma sak oavsett vad man kör.

Gör inget supertorrt program utan standard skåptorr vilket vi alltid gjort men aldrig fått dessa mängder ludd innan.

Någon som har en lösning vad som kan gått fel, eller är det bara inse att torktumlaren gjort sitt och köpa ny?
Kolla så det inte gått hål i trumman.
 
  • Gilla
Mats Olsson5669 och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Märkligt, förstår inte hur maskinen kan vara skyldig till detta om det inte skapats en vass kant inuti eller liknande men det antar jag att du redan kontrollerat.
Cheesen Cheesen skrev:
Kolla så det inte gått hål i trumman.
Jo, kontrollerat trumman. Inget avvikande där.
 
  • Gilla
Alex1973
  • Laddar…
Cheesen
Kvackatore Kvackatore skrev:
Jo, kontrollerat trumman. Inget avvikande där.
Känns med handen i hela trumman, våran Electrolux fick ett hål i trumman som inte syntes, man kände det dock när man tryckte med handen. Det var 6 cm långt.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Kvackatore Kvackatore skrev:
Var inget damm eller ludd alls inuti maskinen och kondensorn gör vi rent regelbundet. Hmm…

[bild]
Den där bilen är inne i maskinen...
Den jag menar är på baksidan i lufttrumman
 
A Alexn72 skrev:
Den där bilen är inne i maskinen...
Den jag menar är på baksidan i lufttrumman
Aha, då hänger jag med! Skall undersökas!
 
Mysko...har samma maskin och har inte det problemet.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag har flyttat en sidodiskussion om för- och nackdelar med torktumlare till en egen tråd: [länk]

/Moderator
Perfekt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.