Vår torktumlare, Electrolux från 2013, har helt plötsligt fått stor aptit på tvätten.
När programmet är klart är tvätten torr men det är så mycket ludd att man får skaka tvätten efter, filtrena är proppfulla. Se bilderna, detta är en tvätt med två badlakan, två handdukar och en kökshandduk. Samma sak oavsett vad man kör.
Gör inget supertorrt program utan standard skåptorr vilket vi alltid gjort men aldrig fått dessa mängder ludd innan.
Någon som har en lösning vad som kan gått fel, eller är det bara inse att torktumlaren gjort sitt och köpa ny?
När programmet är klart är tvätten torr men det är så mycket ludd att man får skaka tvätten efter, filtrena är proppfulla. Se bilderna, detta är en tvätt med två badlakan, två handdukar och en kökshandduk. Samma sak oavsett vad man kör.
Gör inget supertorrt program utan standard skåptorr vilket vi alltid gjort men aldrig fått dessa mängder ludd innan.
Någon som har en lösning vad som kan gått fel, eller är det bara inse att torktumlaren gjort sitt och köpa ny?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Kör den på för hög temperatur så den "bränner" tvätten?
Känns spontant som det kanske är tvätten som blivit sprödare och avger mer ludd?
Känns spontant som det kanske är tvätten som blivit sprödare och avger mer ludd?
Har ni bytt tvättmedel och använder alldeles för mycket medel? Jag fick tips i en tråd här att många pulvertvättmedel innehåller zeolit vilket blir till ludd/damm. Efter det testade vi att byta till flytande och jag tycker att både mängden ludd i tumlaren och damm inne har minskat men vi var inte i närheten av den där mängden ludd innan bytet.
Annars kanske som föregående var inne på att den går för varmt och på så sätt gör kläderna spröda. Antingen om ni råkat komma åt någon inställning eller att regleringen gått sönder. Känns kläderna mycket varmare om ni öppnar direkt när maskinen är klar?
Annars kanske som föregående var inne på att den går för varmt och på så sätt gör kläderna spröda. Antingen om ni råkat komma åt någon inställning eller att regleringen gått sönder. Känns kläderna mycket varmare om ni öppnar direkt när maskinen är klar?
Ta en titt i kondensorn och på baksidan bakom kåpan.
Är där fömycket ludd så kan sensorerna inte riktigt känna av rätt temperatur och då skulle det säkert kunna bidra till att den går för varmt.
Eller prova att sänka programmet ett snäpp på den färdigafuktigheten.
Eller kör skonprogrammet , då går den inte lika varmt
Är där fömycket ludd så kan sensorerna inte riktigt känna av rätt temperatur och då skulle det säkert kunna bidra till att den går för varmt.
Eller prova att sänka programmet ett snäpp på den färdigafuktigheten.
Eller kör skonprogrammet , då går den inte lika varmt
Rabbithole skrev:
Kanske, svårt att säga men varmt är det.S hjulia skrev:
Får ta en titt, tack för tipset. Har testat sänka men då är de fortfarande fuktiga.A Alexn72 skrev:Ta en titt i kondensorn och på baksidan bakom kåpan.
Är där fömycket ludd så kan sensorerna inte riktigt känna av rätt temperatur och då skulle det säkert kunna bidra till att den går för varmt.
Eller prova att sänka programmet ett snäpp på den färdigafuktigheten.
Eller kör skonprogrammet , då går den inte lika varmt
Torktumlar handdukar för de blir som rivjärn om man fritorkar dem samt sängkläder just för det är mer praktiskt. I övrigt hänger vi all tvätt. Men det var dock inget svar på frågan...H Hybro skrev:Typ 25 år sedan torktumlaren åkte ut.
Förstår egentligen inte nyttan med en sådan.
Hänger upp all tvätt på tork i tvättstugan på kvällen. Torr till morgonen. Blir då även lite fuktigare luft inomhus.
Välkommet vintertid.
Hänger vi utomhus blir det över dagen, tar in på kvällen.
Ja, det är klart. Blir ju lite mer ansträngande jobb.
Var inget damm eller ludd alls inuti maskinen och kondensorn gör vi rent regelbundet. Hmm…A Alexn72 skrev:Ta en titt i kondensorn och på baksidan bakom kåpan.
Är där fömycket ludd så kan sensorerna inte riktigt känna av rätt temperatur och då skulle det säkert kunna bidra till att den går för varmt.
Eller prova att sänka programmet ett snäpp på den färdigafuktigheten.
Eller kör skonprogrammet , då går den inte lika varmt
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kolla så det inte gått hål i trumman.Kvackatore skrev:
Vår torktumlare, Electrolux från 2013, har helt plötsligt fått stor aptit på tvätten.
När programmet är klart är tvätten torr men det är så mycket ludd att man får skaka tvätten efter, filtrena är proppfulla. Se bilderna, detta är en tvätt med två badlakan, två handdukar och en kökshandduk. Samma sak oavsett vad man kör.
Gör inget supertorrt program utan standard skåptorr vilket vi alltid gjort men aldrig fått dessa mängder ludd innan.
Någon som har en lösning vad som kan gått fel, eller är det bara inse att torktumlaren gjort sitt och köpa ny?
Administrator
· Skåne
· 8 667 inlägg
Jag har flyttat en sidodiskussion om för- och nackdelar med torktumlare till en egen tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/torktumlare-eller-inte.571150/
/Moderator
/Moderator

