Hej,

(Ja, jag planerar att låta en elektriker utföra installationen, men jag ställer frågan för min planerings skull.)

Jag vill installera torktumlare i ett badrum, dit det finns en 5-ledarslang framdragen, säkrad med 3 x 10A. På dessa sitter idag 1) tvättmaskin, 2) varmvattenberedare + belysning, 3) golvvärme. Det skulle vara rejält besvärligt att dra fram fler trådar/kablar.

Jag har en begagnad torktumlare över som jag tänkt använda, vars specifikation jag inte förstår. Det står "Total effekt 900W" men samtidigt "10A säkring". Specen finns här: https://www.cylinda.se/produktbladpdf/9205328/true

Golvvärmens anslutning/termostat sitter nära där jag ska placera torktumlaren, och golvvärmen är på 700W. Det går att få till en rimligt snygg lösning med utanpåliggande dubbelram för golvvärmestyrningen och uttag till torktumlaren. Golvvärme plus torktumlare blir då 1600W, och bör således med marginal rymmas på en 10A säkring.

För att försöka förstå vad Cylinda menar med sin spec ställde jag frågan till deras kundtjänst om denna torktumlare kan kopplas på en 6A säkring. Damen i kundtjänst svarade, efter att ha frågat en produktexpert, "nej, absolut inte, då kommer jordfelsbrytaren lösa ut meddetsamma". Det svaret kändes inte förtroendeingivande.

Visst borde jag kunna lita på att torktumlaren aldrig drar väsentligt mer än 900W när det står "Total effekt 900W"? (Den skulle ju faktiskt kunna dra ända upp till 1600W och det skulle ändå fungera tillsammans med golvvärmen.) Eller kan det finnas något annat jag inte förstår bakom att de skriver "10A säkring"?

(Eller kan det vara någon slags konsumentupplysningstänk där "10A säkring" bara ska läsas som "kräver inte 16A säkring"?)

Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
Wheelabrator och 1 till
  • Laddar…
Nej inte påverkar storleken på säkringen hur jordfelsbrytare beter sig. Effekten på tumlaren är max 900w. Detta med 10A är vad tumlarens anslutning max klarar dvs sladd och stickropp vid eventuellt fel i maskin och därför bör inte den matas från större säkring. Sedan lämpligheten att lägga tumlaren på samma som golvvärme kan jag ej säga nått om. Finns elektriker här som kan ge svar men effektmässigt funkar det.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Om du undrar varför det krävs 10As säkring fast den bara ska dra 900w så finns det troligen en högre startström under en mkt kort tid som kan lösa ut mindre säkringar. Detta kan ju också ställa till det om man har en grundlast såsom golvvärmen igång samtidigt som gör att en 10As säkring löser.

Man kan laborera med olika karaktäristik på säkring men behöver ibland räkna lite då. Har du gängsäkring eller dvärgbrytare?

• Gilla
WaldenWoods
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Om du undrar varför det krävs 10As säkring fast den bara ska dra 900w så finns det troligen en högre startström under en mkt kort tid som kan lösa ut mindre säkringar. Detta kan ju också ställa till det om man har en grundlast såsom golvvärmen igång samtidigt som gör att en 10As säkring löser.

Man kan laborera med olika karaktäristik på säkring men behöver ibland räkna lite då. Har du gängsäkring eller dvärgbrytare?
Det är dvärgbrytare.

TT'n är av typen värmepump. Det är därför den har en så pass låg effekt. Att de skriver 10 A tror jag är slentrianmässigt. Viss tolkar det som max säkring. Du kan tolka det som att den går bra att använda på en normal grupp i en bostad. Så du kan summera effekten för att se till att du håller dig under 2.3 kW per fas, utan att behöva gå in på typ av säkring.

• Gilla
Elajomannen och 4 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.