2 550 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
torktid efter källarrenovering
Vi har låtit renovera två rum i källaren:
Givetvis är grunden isolerad och dessutom upplevde jag inte rummen som fuktiga före renoveringen.
- bilat bort gamla golv
- grävt ur 50 cm för att byta avloppsrör som låg djupt ner
- makadam
- 20 cm isolering
- betongplatta med golvvärme
- klinker
Givetvis är grunden isolerad och dessutom upplevde jag inte rummen som fuktiga före renoveringen.
Hmm, konstigt, det låter nästan som en exakt kopia av mitt jobb, med tidpunkter och allting, men jag upplever själv en tydlig (torrare) skillnad nu mot tidigare. Det kändes faktiskt torrare redan när jag lade in isoleringen (sen blev det förstås väldigt fuktigt efter gjutningen ett tag). Har du möjlighet att mäta luftfuktigheten? Min källare ligger på 55-60% nu, mot ca 70% innan, och frugan är lycklig över att tvätten hängtorkar utan avfuktare nuförtiden...
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Om du inte har både golvvärme och avfuktare kan uttorkningen ta mkt lång tid.
Kanske ett år?
Det är mkt vatten som ska bort.
Mängden beror visserligen på vilken betongkvalitet ni gjöt med, men 150 liter vatten per m3 betong är fullt tänkbart.
Kanske ett år?
Det är mkt vatten som ska bort.
Mängden beror visserligen på vilken betongkvalitet ni gjöt med, men 150 liter vatten per m3 betong är fullt tänkbart.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden