Vi har låtit renovera två rum i källaren:

• bilat bort gamla golv
  • grävt ur 50 cm för att byta avloppsrör som låg djupt ner
  • makadam
  • 20 cm isolering
  • betongplatta med golvvärme
  • klinker
Jag tycker att luften är fuktig i rummen och undrar om det fortfarande finns fukt kvar i den nya betongplattan? När har fuktavgången från gjutningen avstannat? Gjutningen gjordes i slutet av juni, och golvvärmen slog jag på i slutet av augusti.

Givetvis är grunden isolerad och dessutom upplevde jag inte rummen som fuktiga före renoveringen.

Hmm, konstigt, det låter nästan som en exakt kopia av mitt jobb, med tidpunkter och allting, men jag upplever själv en tydlig (torrare) skillnad nu mot tidigare. Det kändes faktiskt torrare redan när jag lade in isoleringen (sen blev det förstås väldigt fuktigt efter gjutningen ett tag). Har du möjlighet att mäta luftfuktigheten? Min källare ligger på 55-60% nu, mot ca 70% innan, och frugan är lycklig över att tvätten hängtorkar utan avfuktare nuförtiden...

Om du inte har både golvvärme och avfuktare kan uttorkningen ta mkt lång tid.
Kanske ett år?
Det är mkt vatten som ska bort.
Mängden beror visserligen på vilken betongkvalitet ni gjöt med, men 150 liter vatten per m3 betong är fullt tänkbart.

Tack för svar. Jag misstänker att det är mycket vatten som ska torka ur och allt ska transporteras bort via rumsluften, jag får väl öka ventilationen i rummen under några månader!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.