Topp tre idiotiska elinstallationsregler

24k läst  271 svar

1. blackarrow
    Elektroniktokig · Nivå 11
    Men i lagens mening är ju detta ett brott.
    Även du tycks öppna för att det räcker att det färdiga resultatet är korrekt?

2. 5
    Husspekulant · Nivå 7
    Suck, du läste tydligen inte ett enda ord av vad jag skrev.
    Man BEHÖVER INTE blir lärling direkt efter utbildningen. Det beror på vilken typ av elektriker du vill jobba som, vilket företag och sist och absolut inte minst, vilken fackorganisation du vill tillhöra.( om du vill)

3. 5
    Husspekulant · Nivå 7
    Med lärling menar jag de fyra steg som installationsfacket har, lärling 1-3 års montör.
    Men vill man jobba bara som montör/serviceelektriker så är det ju den vägen...
    Vad jag försöker att säga är att man har lite val i livet, det går inte att hoppa på en utbild Ing som din granne å sen vara olycklig för att han inte tjänar det som han tycker att han borde göra, även fast att han har intresse för det.
    Tråkigt, tragiskt, ja! Men distrubitionselektriker, automationselektriker/industrielektriker, tekniker mfl finns även att jobba som.
    Får du dessutom ihop några års erfarenhet (3 år) så kan du plugga vidare till elingenör eller konstruktör och tjäna mer pengar.

Nu är detta lite OT

Redigerat
    • Laddar…
  4. U
    Medlem · Nivå 9
    Ber om ursäkt ifall du har fått uppfattningen att jag har en överlägsen attityd. Det var och har aldrig varit meningen
    Däremot så ditt inlägg där du påpekade att det var fem frågor och inte en vittnar om en låg nivå i diskussionen.
    Jag har inget emot att en yrkesman installerar hemma hos sig även om det inte är enligt regelverket.
    Jag är ingen paragrafryttare och moralpredikare.
    Om du kan läsa lika bra som du kan räkna så inser du det.
    Nu var mina inlägg ang hempularkörkort för el och hur lång denna skulle vara och vad den skulle innehålla för att uppnå en betryggande kunskapsnivå.
    Min erfarenhet både som elektriker och lärare inom utbildning av elektriker säger mig att det behövs mycket praktisk erfarenhet efter skolan för att den nivån ska uppnås.
    Kanske är du av en helt annan uppfattning men det får i så fall stå för dig
    Jag läser trådarna i det här forumet eftersom det är intressant och att man ibland kan hjälpa någon som har problem.
    El är inte raketforskning men det kräver rätt utbildning av utövaren för att det ska bli ett bra resultat.
    Om du vill fortsätta en diskussion så var vänlig att ändra attityd.

5. U
    Medlem · Nivå 9
    I och med att jag kontrollerar förläggning och återfyllning så att allt sker på rätt sätt så har jag inga problem med det.
    Men om jag inte fått den möjligheten att göra det så tackar jag för mig och åtar mig inte jobbet.

6. U
    Medlem · Nivå 9
    Eller arbeta som yrkeslärare och känna tillfredsställelse och glädje var gång man åker till jobbet ;)

• Laddar…
  7. 5
    Husspekulant · Nivå 7
    Förstår det :D

8. P
    Medlem · Nivå 12
    Nu var frågan ifall du tycker att det är rimligt att du själv, som tidigare yrkesverksam elektriker, inte lagligt kan göra förändringar i din egna anläggning. Du duckar konsekvent för den frågan. Men det faktum att du tycker att det är OK att någon annan "yrkesman" gör det, för att du är ju inte "paragrafryttare och moralpredikare", är väl egentligen svar nog. Samtidigt försvarar du gällande regelverk benhårt. För mig är det dubbelmoral, men det kanske bara är jag.

Om det är någon som ska byta attityd så är det väl ändå du? Att använda de värdeord jag citerade i tidigare inlägg tycker jag är att lägga sig på en låg diskussionsnivå och du fortsätter i ovan citerat inlägg med "Om du kan läsa lika bra som du kan räkna...". Du kanske inte ser det, men du har en väldigt nedlåtande "von oben"-attityd, och då får du räkna med att bemötas när du skriver att du har en fråga, och så skriver du fem frågor.

• Laddar…
  9. S
    Medlem · Nivå 10
    Här måste vi komma ihåg att du pratar om en liten och väldigt specifik grupp av människor. Du pratar om människor med relativt sett låg utbildning som precis lärt sig grunderna. Att de behöver mycket handledning och lång praktik för att kunna arbeta självständigt är inget konstigt. Det finns givetvis människor som har ändå sämre förutsättningar och ingen utbildning alls. Samtidigt finns det även människor som har oerhört mycket mer erfarenhet och en betydligt mer omfattande utbildning. Det är en grupp människor där du inte själv ingår och som aldrig kommer att sitta i din skolbänk för att läsa in för dem självklara baskunskaper.

Ett av de största problem jag har med din attityd och ditt sätt att argumentera är att du antingen låtsas som att den sistnämnda gruppen inte finns eller så kan du rent kognitivt inte förstå eller acceptera att de existerar. Konsekvens blir då att du alltid utgår ifrån den första gruppen och landar i slutsatsen att reglerna behöver lättas upp, att särskilda undantag måste införas och att ytterligare besiktningar och särskild dokumentation måste krävas. Du frågar hur de skall kunna utbildas och vem som skall betala för det. Denna kognitiva bias gör att det blir helt omöjligt för dig att förstå att människor ur den tredje gruppen har helt andra förutsättningar. Så när jag argumenterar för att ta bort praktikkravet som stänger dem ute och istället ha rena kunskapskrav så kortsluts dina tankebanor och du faller genast tillbaks till en argumentation med utgångspunkt i den första gruppen igen. En debatt där jag säger att en civilingenjör inte behöver samma praktik och du svarar med att en frisör absolut inte kan koppla el kommer aldrig att leda någonstans.

Redigerat
  10. S
    Medlem · Nivå 10
    Här är ett tydligt exempel på när din kognitiva bias slår till. För en elektriker som inte är kompetent att utföra en kabeldimensionering ser du inga problem med att hen frågar någon annan om hjälp. För en hemmafixar som inte är kompetent att utföra en kabeldimensioner ser du det som helt otänkbar att hen frågar någon annan om hjälp. Hur kan det komma sig när vi i båda fallen pratar om exakt samma situation: En person utan egen auktorisation och som saknar kompetens för ett visst arbetsmoment? Det behöver inte vara konstigare än att båda ringer samma person och frågar. Skillnaden är att privatpersonen får en faktura för en konsulttimme.

Edit: Som referens till den "tredje gruppen" så kan jag tillägga att när jag behövde gräva ned en ny kabel i min trädgård så beställde jag SEK Handbok 421 och läste på vad som gäller. Det var inte svårt. Sedan skickade jag för säkerhets skull mina beräkningar till en bekant som är elinstallatör för granskning och kontrollräknade dessutom med programmet Eldim som utvecklats av folk här på forumet. Hör och häpna så var det helt korrekt trots att jag inte har 5 års praktik.

Redigerat
  11. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 14
    Men om nu "förlägga kabel i mark" lyder under lagen, så gäller det väl hela arbetet. Om man t.ex. jämför markrör med rör i vägg.Måste inte kunden då vara omnämd i företagets liggare? Annars är det väl ett brottsligt förfarande? Vad har jag missat?

12. P
    Medlem · Nivå 12
    Det här skulle inte vara några som helst problem om inte revirtänkandet var så starkt. Om vi ponerar att elinstallationsbranchen helt plötsligt skulle göra helt om i frågan om att skydda sina egna intressen, och istället komma fram till att det skulle vara väldigt bra för elsäkerheten att införa ett system med lägre behörigheter och öppna för privatpersoner att skaffa sig detta. Och att inställningen skulle vara att göra allt för att detta skulle bli realitet. Då skulle även informationen göras tillgänglig, så när hempularen har några frågor så kan denne ringa någon som är villig att förklara, hitta tydliga arbetsbeskrivningar och beräkningsverktyg på nätet osv. I tråden nämnde någon Svenskt Trä som ett lysande exempel på att det fungerar. Vi har här på forumet Elina som bistår med sin kunskap gällande trädgård, helt gratis för alla! För att inte tala om alla vanliga medlemmar som gärna kommer med tips och råd.

Företrädare för elinstallationsbranschen radar alltid upp alla problem och hinder för att motivera nuvarande regelverk, medan vi som är motståndare till det radar upp möjligheterna. Faktum är att om man vill, då går det...om man inte vill är allting omöjligt.

13. Demmpa
    Husägare · Nivå 19
    @Uffe A när jag gick ut nian så valde jag ”drift & underhåll” på gymnasiet, gick vidare till ”drifttekniker” & ”driftingenjör”, med dessa utbildningar har jag gått å väl teoretiska för gamla BB3, därefter jobbade jag med något helt annat, efter ca 10 år gick jag en 1-1,5årig elutbildning via Lernia, jobbade sedan nästan ett år med att bla laga teleledningar efter Gudrun (veckopendling), började på en elfirma på hemmaplan (fick ut mindre i lön än vad jag hade kvar innan efter resor, dubbelt boende etc. Bytte jobb igen (mer än dubblering i lön), jobbar väldigt brett, tex brandlarm, släckutrustning, kalibrering bla tryckvakter (från några millibar upp till 300bar) (i bla värgasanläggning), klenspänning å lågspänning (har ESA-utbildning som repeteras vart tredje år) är minst varannan månad inne i ställverksrum och utför arbeten.
    Så ja jag ingår i företagets EKP men det hjälper inte mig privat, jag får bara göra eljobb inne på företagets område, företaget säljer inga tjänster till vare sig privatpersoner eller andra företag (som företaget inte är delägare i).

• Laddar…
  14. ricebridge
    Husägare · Nivå 12
    Låt oss först och främst skippa de personliga påhoppen och hålla oss till saken. Gäller båda sidor.

Jag tycker att @Uffe A själv medger att det finns ett problem med dagens regler, när han säger att han gärna låter kunden genomföra en del (tunga) arbetsmoment som faktiskt är behörighetskrävande. Visar inte detta att reglerna idag är alldeles för stränga, när till och med den som argumenterar för deras bevarande ser tillfällen när han gärna kringgår dem?

@Steamboy sätter fingret på exakt det jag försöker få fram. Dvs att det finns gott om förbjudna moment som inte är värre än att det går att läsa sig till dem. Varför då inte tillåta detta under organiserade former?

Om människor kommer att vilja genomgå en elkörkortsutbildning eller ej — det vet vi inte förrän vi har testat. Men @OTTO_75 lyfter mycket riktigt fram att det ju finns gott om ekonomiska incitament. Om vi dessutom, som jag tidigare argumenterat för, kombinerar detta med förbud mot försäljning av behörighetskrävande materiel till dem som saknar lämpligt elkörkort, så tvingas ju den som tänker göra en installation antingen gå privatistutbildningen eller ringa elektriker. Ge åtminstone vanligt folk chansen!

Det finns säkert också moment som vi skulle kunna enas om inte ens kräver mer utbildning än den som kan rymmas på undervisningen i grundskolan idag, och som skulle kunna tillåtas för dem ”med nödvändiga förkunskaper”, som det heter. Men just nu ser jag ett motstånd mot att ens diskutera att reglerna behöver ses över. Och det är unikt i det svenska samhället, där alla andra lagar och regler kontinuerligt utvärderas och anpassas till sin tid och sina förutsättningar.

15. A
    Medlem · Nivå 9
    Jag önskar att det fanns ett billigt instrumen för att mäta skallens form och därmed utröna huruvida personen är kompetent eller inte, men det finns det tyvärr inte.

Men jag brukar använda sunt förnuft och säga som så att byte av strömbrytare och uttag, omtrådning, utökning av befintlig anläggning i torra utrymmen, installation av JFB och bastu, extra uttag i garaget, JFB med uttag för trädgården och liknande klarar man själv.

Ny servis, byte av central och liknande hade jag tagit in elektriker för. Likaså för att göra om badrummet eftersom man där har rätt mycket vatten till skillnad från en bastu.

Sedan om elektrikerna hade nöjt sig med 500kr i timmen plus moms samt tillägg för bil, så hade folk anlitat dom, men dom vägrar låta dig använda egen materiel även om det är Hager m fl kvalitetsfabrikat och det är här som folk börjar grymta.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: