Topp tre idiotiska elinstallationsregler

24k läst  271 svar

1. useless
    Självbyggare · Nivå 20
    Dra kanalisation, byta gamla ledningar, sätta ett lamputtag över utstickande ledare...

2. 5
    Husspekulant · Nivå 7
    Ok, och hemmapularlicensen ska endast gälla din egna anläggning?
    Eller ska det fungera på samma sätt som auktorisationerna som finns idag, dvs man får hjälpa vänner och familj utan att det räknas som ett arbete.
    Alltså installera privat utan att ta betalt iom att du måste ha ansvarsförsäkringar företag osv?

Redigerat 15 mar 17:45
  3. ricebridge
    Husägare · Nivå 12
    Det kan vi säkert debattera om. Jag är personligen tveksam till att tillåta installationer hos andra, eftersom det då faktiskt riskerar att öppna för svart konkurrens med yrkeselektrikerna, men å andra sidan finns ju en liknande regel för privatflygcertifikat (PPL, lägsta behörigheten).
    Men låt oss först enas om att något sådant här behövs.

4. S
    Medlem · Nivå 10
    Den frågan är bara relevant om man betraktar det här som ett undantag ifrån reglerna och att man gör skillnad mellan elektriker och vanligt folk. Jag som inte ser det som ett undantag där vanligt folk på nåder får göra intrång på skråets domäner utan snarare ser det som att alla behandlas lika och att samma auktorisationer gäller för alla tycker att frågan är irrelevant.

Som jag skrivit tidigare: Omvandla samtliga verksamhetstyper till riktig auktorisation och låt en myndighet dela ut dessa, men behåll samtidigt systemet med kravet på EKP och registrering av företag och verksamhetstyper. Detta ger alla samma möjligheter att skaffa sig en auktorisation oavsett yrke och bransch. För elinstallationsföretagens del innebär det då att elinstallatör för regelefterlevnad inte behöver vara A eller AL utan att det räcker med auktorisation på samma nivå som verksamhetstyp.

5. GK100
    Medlem · Nivå 19
    Du tror inte en möjlighet vore att modernisera och utöka de "fria arbetena"? Det borde täcka de flesta av de jobb som brukar vara uppe i de här trådarna. Med korrekt info och råd kring material och utförande borde det gå fint. Kanske man då också får med några som ändå gör jobb på tåget att göra det bra och korrekt.

Att många som skriver här i eltrådar med frågor och svar skulle klara det och mer ser jag som självklart. Däremot att så många i den större massan skulle ge sig in på typ elkörkort i olika former kanske mindre troligt. Urartar kanske med tiden som annan ej klar och nödvändig byråkrati till ett intet fast med kostnader samma om man går in på onödiga tvingande besiktningar. Som sagt också svårt med gränsdragningar osv.

Renast vore nog att de som är tillräckligt motiverade skulle få möjlighet att likt proven som gjordes för några år sen få en mer täckande riktig typ av auktorisation. Dvs att visa den kompetens som krävs via tester och vid ett givet tillfälle oberoende hur man skaffat den. Skulle säkert passa de flesta tex här på BH som är så engagerade i just denna fråga.

Sen tror jag Uffe måste tänka på vilken ålder och allmän erfarenhet hans elever har. Trots allt en stor skillnad i hur man i genomsnitt hanterar saker beroende på ett så enkelt faktum. I övrigt har jag svårt att se det korrekta hempulet som ett problem öht, och de som inte är medvetna och ändå gör jobb rår man aldrig på men de är nog inte så stor andel trots allt.

6. 5
    Husspekulant · Nivå 7
    Nej jag är mest nyfiken av hur tänket är.
    Då det kanske framstod som att jag av egen ekonomisk vinning skulle känna mig hotad, vilket det inte är, som jag tidigare påpekat i mina inlägg.
    Det är ju som sagt en värld utanför Byggahus.se också
    Jag är inte motståndare till att man ska få koppla mer själv, det vore ju underbart om man fick göra mer med sin anläggning.
    Tänker man dock i det större perspektivet så innebär ju det i sådana fall att nyexaminerade 18 -19åringar inte behöver dessa 1600 timmar för att få göra det som beskrivs att man ska få göra?
    Vad är då i sådana fall anledningen till att man har en gräns på 1600 timmar innan du kan passera lärlingsstadiet? ( och efter det får du ändå inte föra mer förrän du har en egen auktorisation)
    Eller ska provet som skall göras för hemmapularlicensen kunna göras i åk2 när man har läst in en hel del ämnen och därefter så får man göra samma saker? Eller får man endast utföra dessa installationer efter att man har fyllt 18?

• Laddar…
  7. P
    Medlem · Nivå 12
    Hålla nere konkurrensen? Det är nog ganska många som på allvar funderat på att utbilda sig till elektriker men som avskräckts av en så pass lång praktik med taskig lön. Jag är en av dessa. Innan min firma (i en helt annan bransch) tog fart på riktigt kollade jag lite på att bli elektriker, men insåg snabbt att det tog för lång tid. En av grannarna jag nämnde ovan pratade just om lärlingstiden som det som tog emot mest för honom. Han är i 40-årsåldern och har familj med två barn, hund och hus. Han sa att det kommer bli knapert, men att de skulle kämpa sig igenom det för att han ville verkligen bli elektriker.

Elinstallationsbranchen inser givetvis att ju svårare det är att bli elektriker desto färre väljer yrket, vilket i sin tur gör att färdiga elektriker har mer jobb än de hinner utföra vilket naturligtvis gör att priserna kan hållas uppe. Detta kombinerat med att lagarna hindrar privatpersoner att utföra minsta lilla installation ger branschen total makt. Och vi vet ju allt att makt korrumperar, vilket leder till dolda kostnader i fakturering, falska rabatter hos grossister osv osv.

• Laddar…
  8. 5
    Husspekulant · Nivå 7
    Mja, av egen erfarenhet kan jag bara säga att det är nonsens angående din granne.
    El-yrket är så mycket mer än installation och att ta en egen auktorisation, om vi nu ska prata om att få en lön som är så bra att man klarar sig och att man är nöjd med tillvaron.

• Laddar…
  9. O
    Medlem Nivå 5
    Några tankar från en total lekman när det kommer till el...och bygg också för den delen.

Jag får (och kommer) bygga nytt tak på vårt gamla hus, utan några som helst förkunskaper, och utan några som helst kunskaper om hållfasthet eller liknande. Men jag får inte för-dra utanpåliggande elkabel mellan ex uttag och plintskåp (som jag sedan anlitar elektriker att koppla in). Nu har väl kanske ingen dött av att taket gett vika, men det verkar ju inte heller vara så att nån dött av att utanpåliggande kabeln inte är fastsatt av ett proffs. (När vi hade elektrikern här för översyn, var det tydligen viktigt "amatörer ska inte spika kulo..."
    Ärligt talat, det sista detta hus bryr sig om är hur elkabeln är spikad.

På frågan vad jag skulle vara villig att betala för att kunna ordna med elen hemma, så är svaret för min del - allt under 45000kr är en besparing (det är vad arbetet skulle kosta enligt offerten)

• Laddar…
  10. U
    Medlem · Nivå 9
    Verksam i vuxenutbildning.
    Ålder på eleverna är mellan 20 och 50 år.
    Både kvinnor och män, människor med väldigt olika bakgrunder och erfarenheter.
    De allra flesta är motiverade eftersom de sökt sig dit självmant.
    Den största belöningen i det här jobbet är när eleverna kommer tillbaka efter praktiken och berättar att de har fått anställning.
    Med de här tiderna vi har nu så får ca 90% lärlingsplats efter studierna.

11. U
    Medlem · Nivå 9
    Nu var det inte de momenten det gällde.
    Och jag för egen del har aldrig motsatt mig att kunden dragit rör eller grävt ett kabeldike efter instruktion från mig. Vad gäller återfyllning av kabel direkt i mark så måste jag säkerställa så att det är rätt fyllnadsmtrl och att det markeras med "kabelband" men det fysiska jobbet släpper jag med glädje

12. P
    Medlem · Nivå 12
    Hur du kan påstå att det är nonsens angående min granne förstår jag inte. Känner du honom?

13. P
    Medlem · Nivå 12
    Uffe A,

Jag väntar fortfarande på svar på min fråga. Jag svarade sakligt på dina avledningsfrågor, så du kan väl bemöda mig med ett svar på min direkta fråga till dig?

14. 5
    Husspekulant · Nivå 7
    Nej jag känner inte han. Men att gnälla över att det är knapert tycker jag att det låter som att man inte har vidgat sina vyer om man vill jobba inom elyrket
    Man måste inte bli installationselektriker, man måste inte tjäna pengar alls, han visste innan vad han ville och han tyckte att det var värt att slita.
    Har du kollat på en hovslagares utbildning och vad han eller hon tjänar?
    Ingen tvingar dig att utbilda dig.
    Det finns flera saker jag skulle vilja kunna bli men som jag har fått avstå av södra olika orsaker precis som det är för alla andra.

Det finns fler olika inriktningar inom el välja du det ena eller det andra så är det på ett eller annat sätt.
    Är det nån här som kan svara på hur det är inom högspänning?

15. P
    Medlem · Nivå 12
    Märkligt sätt att förvara ett klart ifrågasatt system för utbildning...men OK, det ska tydligen vara jävligt att utbilda sig till elektriker, åtminstone om man redan är utbildad.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: