Topp tre idiotiska elinstallationsregler

27k läst  271 svar

1. T
    Medlem · Nivå 9
    Är det ingen som har tänkt på detta med sotning och införandet av egensotning mot en viss utbildning. Dock får man inte godkänna driftsättande.. Det var ett jäkla liv på sotarskråt som hävdade att nu skulle det brinna som bara den i Sverige.
    Men så blev det inte. Det var några som utbildade sig och sotar själv. Resten fortsätter anlita sotarna och inte har det brunnit mer eller?

Så varför är elskråt så rädda att införa ett hem-el-körkort?

Se när det intressant att vi kan skriva hundratal om inte tusental inlägg om detta ämne men det är ingen som har föreslagit att vi ska skriva ihop ett önskemål/motion till lämpligt utskott i riksdagen och börja lobba för detta.

Att sitta och gnälla hjälper ju inte.
    Hur ska vi Byggahusforumister börja driva denna fråga?
    Kanske dags för en egen tråd för att diskutera hur man kunna driva frågan. Vem bör man lobba för? ESK kan man ju vänta med för man vet ju redan svaren. Vi kan börja samla fakta om hur det görs i andra länder...
    Och låt oss släppa detta med idiotin/jämförelse med andra "körkort" etc. och låt oss driva det sakligt

Något som är på?

2. magge_
    Allvetare Nivå 4
    Lånat ifrån en Facebook grupp.
    Några exempel uppladdade de senaste 2 dagarna, hemma hos kunder som kan själva.

Det är därför vi har elsäkerhets regler.
    Även om folk vet att dom kan, så är det inte rätt.
    Finns såklart även elektriker som gör dumma lösningar.
    Ett bra exempel, som jag även fick mig en pärla av, är en fint sågad fasskena i central...

3. useless
    Självbyggare · Nivå 22
    De där felen hade kunnat undvikas om man hade fått en enkel utbildning.
    Eller vad var poängen med bilderna?

4. magge_
    Allvetare Nivå 4
    men var drar du gränsen på en enkel el utbildning?
    Den nedersta bilden är ifrån lamphållare. det får vem som helst koppla. utan någon utbildning så länge man har den kunskap som krävs. det syns att personen som gjort det trott sig veta hur man skall göra. och då tex inte känt att en enklare utbildning skulle vara värd eller ens lönt?
    Bara spekulationer :)
    Folk är för bekväma. utbildar man sig till gnistkalle. Då jobbar man oftast med det.

5. P
    Medlem · Nivå 13
    Som vi redan skrivit tidigare i tråden; med den typen av argumentation måste vi förbjuda privat bilkörning också. Det finns motsvarande idioter överallt i trafiken som gör lika galna saker. Skillnaden är att i trafiken skadas och dödas folk hela tiden. Ingen statistik finns som visar att el kopplad av icke behöriga personer skadar eller dödar.

6. magge_
    Allvetare Nivå 4
    Nä. det är ju sak samma som att säga att en styckare kan jobba som kirurg.
    Det funkar, kanske, men det komemr inte bli bra. eller? :)

• Laddar…
  7. P
    Medlem · Nivå 13
    Hur kan det vara samma sak? Jag tror inte du förstod liknelsen riktigt.

8. useless
    Självbyggare · Nivå 22
    Jag gissar att du är rädd om ditt jobb? Men det finns faktiskt folk som kan lära sig koppla en lamphållare utan tre år i skolan och två års praktik.

9. magge_
    Allvetare Nivå 4
    Inte rädd om mitt jobb nej. Och arbetar inte längre som elektriker.

Syftet med bilderna är för att visa hur det ser ut hos kan själv personer.
    Jag säger inte att ni, Useless eller Paxman inte skulle ha kunskapen.
    Vill ni gå mini utbildning på vad som är lämpligt eller inte. och dra era rör, det tycker jag är en bra ide.
    Problemet är mer att var går gränsen. när vet ni tex. när kunskapen inte längre räcker till, och skulle man då fortsätta med elinstallationen trots att det tex inte fanns med på grund utbildning. exempelvis.

Oftast så är elektriker inte omöjliga. man kan som kund dra slangar efter genomgång om hur och var, och kanske några aja baja hur man inte får göra.
    Det underlättar ju för elektrikern med! och faktiskt ett bra sätt för kunden att spara några kronor.
    Jag har själv sett skarvade kablar med vanlig kontorstejp inuti rör., och med för många böjar så jag fått riva halva väggen för att lossa för att kunna dra om. Det blir förövrigt svart runt hela röret inuti väggar, vid fulskarvar på det sättet.

Försöker minnas vad en utbildning hette, och det var just koppla lampa och 3fas handske på korrekt sätt.
    Men flera årtionden sedan för min del!

10. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Problemet är väl mest att de flesta uttalar sig ifrån sin egen kompetens och nivå.

Och då kan det bli lätt att tro att alla andra också är näst intill obildbara idioter ...

Jag för min del tror ju att alla kan lära sig vad som helst på kort tid. :)

11. blackarrow
    Elektroniktokig · Nivå 11
    Ytterligare en (fd) elektriker som insett att systemet är lite strikt...

Det handlar väl om tillit också. Kan en elektriker lita på att alla hempulare som tror sig kunna, gör rätt? Nej, men det är ju lika fel att tro att alla hempulare bara gör livsfarlig fulel.

Om man lägger tid och pengar på att plugga och gå kortare praktisk utbildning så tror jag man är såpass intresserad att man lär sig och slutar göra tokigheter. Dessutom måste man ju klara av teoretiskt och praktiskt prov.

• Laddar…
  12. blackarrow
    Elektroniktokig · Nivå 11
    Har man hängt här på Byggahus elforum ett tag, så borde man se att det finns en viss konsensus om hempularel trots allt "brus".

Det handlar inte alls om att lätta på reglerna och tillåta mer farliga elinstallationer.

Det finns till och med byggahusare som hittat fel på ESVs informationssidor och fått denna information uppdaterad, så det finns ett seriöst engagemang här.

Vi vill att resultatet ska bli bra.

13. C
    Medlem · Nivå 15
    Har man hängt på BH elforum ett tag så vet man att varje tråd som råkar beröra behörigheter omgående förvandlas till en oändlig diskussion om "hempularlicenser". :thinking:

14. A
    Medlem · Nivå 9
    Det är ett faktum att en civilingenjör är van att snabbt lära in stora mängder fakta. Och det är ju mest fakta som behörighetskravet hänger på. Ingen tror att det tar särskilt lång tid att lära sig handgreppen för installation, typ skala tråd och dra in i rör, koppla Wago med mera, utan det handlar om att känna till det rätt komplicerade regelverket, och att läsa in detta gör en civilingenjör snabbare. Punkt slut. Likaså känsla har en civilingenjör bättre för matematiska formler.

Men givetvis finns det en stor del som lärs genom erfarenhet, alltså helt enkelt hur man tillämpar regelverket i praktiken. Därför behöver även en civilingenjör praktisera ett tag. Vet inte om ett år eller två år räcker. Men själv skulle jag om jag innan pensionen förlorar jobbet pga att mina kunskaper anses för gamla hellre skola om mig till installationelektriker än att lära mig köra buss. Mycket trevligare att sitta i en industrilokal och koppla styrskåp eller fixa med belysning än att bli knivrånad som busschaufför.

Jag tror att detta skulle kunna vara en otappad potential i ett samhälle där kunskap åldras fort och vi samtidigt måste jobba längre, att föredettingar bland landets ingenjörer kan recyclas som installationselektriker.

15. Fairlane
    Medlem · Nivå 10
    Relativt ofta brukar önskemål om en utbildning och certifiering för egen hantering i hemmet avfärdas med:

1. Att utbildningar redan finns
    2. Att ingen (eller ytterst få) skulle vara intresserade

Som svar på 1, så är det sant, men ingen realistisk väg att gå, vilket alla såklart är medvetna om. Ingen lägger ner flera år i skolan för att därefter göra praktik för att kunna underhålla sin egen anläggning.

Som svar på 2, så är väl sanningen den att vi inte vet. Jag tror det finns ett stort intresse, även om jag tror att en stor majoritet av folk inte är intresserade. Dock kanske finns det tillräckligt många intresserade för att köra och dessa kanske förbättrar säkerheten i de egna bostäderna.

En annan del som vi inte ska glömma bort är att ju mer man lär sig, desto mer inser man att det finns mycket man inte kan. Det är nog den delen som många som många duktiga yrkesmän tänker på när de inte vill förändra regelverket. Jag håller med om det första, men inte slutsatsen. Slutsatsen kan mycket väl bli så att man efter avslutad utbildning känner sig trygg att flytta uttaget 3dm, men faktiskt känner att man inte har tillräckligt med kunskap för något annat moment och därmed ringer ett proffs eller letar upp information tills man känner att man förstår. Innan kanske man trodde man förstod och gjorde fel.

Jag tillhör gruppen som vill lära mig mer, vill kunna kontrollera och felsöka min anläggning, utan att ha intresset att arbeta i yrket. Jag tillhör inte de skickligaste hemmapularna men detta forum har hjälp mig mycket. Dels gör jag idag bättre jobb på de delar jag ändå gör i anläggningen, dels inser jag bättre min begränsning och ringer då en elfirma. Jag tror att min anläggning på detta sätt totalt blir bättre och säkrare, vilket väl bör vara målet för samtliga?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: