Hej
Skulle vi kunna få hjälp med en tomtgräns mätning eller förklaring (bifogat bilder)
Det gäller fastigheten våran i Mörlunda socken.
Om man jämför den nuvarande tomtgräns stämmer tror vi att den inte kommer överens med tomtgränsen på kartan. (år 1941 den som gäller enligt lantmäteriet)
Kan ni hjälpa oss och kolla om den stämmer?
Alltså det gäller tomtgräns framsidan mellan de 2 fastigheter.
ser något konstigt ut med våran grind också.
grannen tyckte inte om kulör han vill inte han den delen vit på "hans sidan" om det stämmer vet vi inte.
tips eller nån som riktigt vet?
Skulle vi kunna få hjälp med en tomtgräns mätning eller förklaring (bifogat bilder)
Om man jämför den nuvarande tomtgräns stämmer tror vi att den inte kommer överens med tomtgränsen på kartan. (år 1941 den som gäller enligt lantmäteriet)
Alltså det gäller tomtgräns framsidan mellan de 2 fastigheter.
grannen tyckte inte om kulör han vill inte han den delen vit på "hans sidan" om det stämmer vet vi inte.
Redigerat av moderator:
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 298 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 298 inlägg
Det är inte så att tomtgränsen sträcker sig en meter utåt till ? Till asfalten alltså.
Detta tanke på att avstycknings kartan är rak i nerkant men bilden visar en diagonal.
Finns rören i eller under den gjutning som man ser i nerkant kanske.
Sen kan man ju mäta sig från ett rör som man hittar. Det längs till höger kanske och sen backa åt vänster
Detta tanke på att avstycknings kartan är rak i nerkant men bilden visar en diagonal.
Finns rören i eller under den gjutning som man ser i nerkant kanske.
Sen kan man ju mäta sig från ett rör som man hittar. Det längs till höger kanske och sen backa åt vänster
Min vita linje är tänkt att gå hela vägen till husets farstus kant (den punkten finns ju på kartan).
Drar man en linje därifrån med hänsyn till perpektivfelet ett foto normalt har så ser det ut som att TS staket faktiskt står på grannens mark.
Sen har du rätt i att det verkar som att det vita staketet står snett in på marken och din blå linje skulle kunna visa var gränsen egentligen är?
Ett flyg/satellit-foto skulle troligen hjälpa.
Drar man en linje därifrån med hänsyn till perpektivfelet ett foto normalt har så ser det ut som att TS staket faktiskt står på grannens mark.
Sen har du rätt i att det verkar som att det vita staketet står snett in på marken och din blå linje skulle kunna visa var gränsen egentligen är?
Ett flyg/satellit-foto skulle troligen hjälpa.
Om det bara är färgen på grinden det gäller så är det inte enklare att komma överens med grannen om lämplig kulör och måla om grinden.J James1960 skrev:Hej
Skulle vi kunna få hjälp med en tomtegräns mätning eller förklaring (bifogat bilder)
Om man jämför den nuvarande tomtegräns stämmer tror vi att den inte kommer överens med tomtegränsen på kartan. (år 1941 den som gäller enligt lantmäteriet)
Alltså det gäller tomtegräns framsidan mellan de 2 fastigheter.
Att lägga ut en massa energi, pengar och eventuellt skada relationen till grannen för att hävda sin rätt att ha en vit grind är nog bara en förlust i alla avseenden.
Om det är mer orsaker varför gränsen ska fastställas så är det bara att kämpa på.
Ta ut lantmäteriet för fastställa tomtgränserna om ni inte kan komma överens.
Jag håller med om att perspektivet är missvisande.
Tittar jag på flygbilder med fastighetsgränser inlagda, ser jag följande
Då verkar nästan den hela sneda delen av staketet tillhöra grannen. Nogrannheten av gränsen ligger på 0,25m, så den är rätt så bra.
Tittar jag i google streetview verkar det som att vedhögen i bilden ligger lite över fastighetsgränsen och ni inkräktar lite på grannens fastighet.
Mitt förslag är att du gör som grannen säger, eventuellt kan du återställa hela den sneda delen för att det ska se enhetligt ut, och sedan hoppas du att grannen inte vill ha tillbaka sin mark (om det nu stämmer att staketet står lite fel)
Tittar jag på flygbilder med fastighetsgränser inlagda, ser jag följande
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Då verkar nästan den hela sneda delen av staketet tillhöra grannen. Nogrannheten av gränsen ligger på 0,25m, så den är rätt så bra.
Tittar jag i google streetview verkar det som att vedhögen i bilden ligger lite över fastighetsgränsen och ni inkräktar lite på grannens fastighet.
Mitt förslag är att du gör som grannen säger, eventuellt kan du återställa hela den sneda delen för att det ska se enhetligt ut, och sedan hoppas du att grannen inte vill ha tillbaka sin mark (om det nu stämmer att staketet står lite fel)