harry73
Du får inte förstöra annans egendom. Inte ens på din egen tomt.

harry73 skrev:
Du får inte förstöra annans egendom. Inte ens på din egen tomt.
Det var ett tappert försök till humor, i en i övrigt trist situation. Lessen, ska inte upprepa det alltför ofta.

• Gilla
Bob_the_builder
  • Laddar…
Bob_the_builder
Vad sägs om följande: ring till kommunjuristen och hävda att lyktstolpen de facto står på din tomt och att gatukontoret grävt bort gränsmarkeringen. Förklara att du förstår att detta är ett misstag men att ingen förvaltning vill ta ansvar. Be juristen förklara hur ärendet ska drivas vidare. Du vill ha stolpen flyttad och röret ersatt. Kommunen sitter på alla resurser som krävs för att lösa detta!

Senior skrev:
Nu vill lantmäteriet ha 15 000kr för att ånyo markera ut tomtgränsen. Finns inte på kartan (!) att jag betalar det eller någon annan summa heller. Jag har inte gjort något fel, annat än att inte ha tjuvlarm på mina tomtmarkeringar.
Om du är tillräckligt säker på att stolpen står "fel" så ta den kostnaden och sen stämmer du kommunen på pengarna. Har de gjort fel så bör du kunna stämma dem på de merkostnader som de har orsakat genom att ta bort pinnen.

(De kanske då försöker hävda att pinnen inte fanns där, men om det inte fanns nån pinne, hur visste de att de grävde på rätt ställe? De måste ju haft ritningar som visade att stolpen inte skulle stå på din tomt?)

Bob_the_builder skrev:
Vad sägs om följande: ring till kommunjuristen och hävda att lyktstolpen de facto står på din tomt och att gatukontoret grävt bort gränsmarkeringen. Förklara att du förstår att detta är ett misstag men att ingen förvaltning vill ta ansvar. Be juristen förklara hur ärendet ska drivas vidare. Du vill ha stolpen flyttad och röret ersatt. Kommunen sitter på alla resurser som krävs för att lösa detta!
Bra och kreativ lösning! Precis vad jag ville nå fram till, men saknade pusselbitarna. Tack!

• Gilla
Bob_the_builder
  • Laddar…
harry73
Vad pratar vi om förresten ?
Handlar det om cm, dm eller meter?
Fel är fortfarande fel, men kanske det är inte värd att investera för mycket energi i?

Sen kan det vara bra att kräva att de ska flytta stolpen för att den står på din tomt (eller sätta tillbaka gränsmarkering på gatukontorets bekostnad) och sen fråga om ett beslut, så att du kan överklaga beslutet. Det ger dig en möjlighet att komma till nästa instans.

Lite klargöranden:
Du vill inte ha tomtmarkeringen för att ta reda på om kommunens lyktstolpe gör intrång på din mark. Det är du redan säker på. Men du vill ha det verifierat med metoder som har bevisvärde i tvisten med kommunen.

Du anser att stolpen är ett intrång. Vad är det mer exakt som du anser kommunen ska göra med anledning av det? Upphöra med intrånget och återställa marken eller göra avtal om ersättning för att den tar i anspråk din mark? Kanske något annat (ex.betala ny gränsmarkering)?

Fick uppfattningen att det mest var gränsmarkeringen du hade fått svar om från kommunen.
Har du tydligt meddelat att du anser dig ha anspråk på dem på grund av ett intrång? Till rätt instans, dvs. ägaren av stolpen (inte något mätkontor e.dyl.)
Vad har de svarat på 1. om själva intrånget medges eller ej 2. dina anspråk på åtgärd

Om de har klargjort att deras inställning är att det inte gjorts ett intrång och anser att stolpens placering är på deras mark, så har du inget annat att gör än att driva det som en rättslig tvist ifall du vill gå vidare. Då får en domstol helt enkelt avgöra vem av er som har rätt.

Möjligen (om jag tolkar) så kanske de inte sa direkt nej, utan något i stil med att om du lägger fram bevis för oss så kan vi tänka oss att fundera på saken igen. Och därav hänvisningen till lantmäteriet, typ att de skulle godta ifall de gör ett utlåtande i frågan utan att det verkligen behöver gå upp i rätten?
Då förstår jag prissättningen, eftersom det blir ett formellt och bindande ställningstagande av myndigheten.

Om du väljer att gå till rätten så tar du även upp lantmäterikostnaden som drabbat dig som en följd av intrånget och om du får rätt i saken i övrigt så kommer du få den ersatt också. Men du måste dels ligga ute med pengarna och dels ta risken att inte vara helt säker på hur domen blir.

Värt att betona att detta är en civilrättslig tvist. Det är alltså inte ett överklagande som ska göras utan en stämning till tingsrätten. Kommunen agerar inte i sin speciella ställning som myndighet, utan i detta fall på samma förutsättningar som alla andra. Processgången blir likadan som om det varit grannen i villan bredvid som satt upp en stolpe på fel plats. (eller som i den ursprungliga trådstarten dumpat massor över gränsen...;))

• Gilla
Plåthuset och 1 till
  • Laddar…
Tja, då kan du tex skriva ett brev till nämnden med en begäran om att de ska flytta stolpen och ersätta dig för den förstörda tomtpinnen. Grejen är ju den att det är du som har bevisbördan....

Senior skrev:
Snörmetoden redan genomförd och då hamnar jag kloss mot lyktstolpen.
I så fall har du ju redan en väldigt tydlig gränsmarkering...

Plåthuset skrev:
I så fall har du ju redan en väldigt tydlig gränsmarkering...
Problemet är att snörmetoden är tämligen oexakt. Kan svårligen tänka mig att kommunen uppskattar om jag tar ner deras lyktstolpe på så svaga indicier.

Ska ringa kommunens jurist och ta ett snack, som byggare bob föreslog. En metod som passar mitt sinne bäst.

Du hade inte fått ta ner lyktstolpen även om kommunen satt den mitt på din gräsmatta. Den är inte din bara för att den står på din mark ;)

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Du hade inte fått ta ner lyktstolpen även om kommunen satt den mitt på din gräsmatta. Den är inte din bara för att den står på din mark ;)
Tusan, nu gjorde jag det igen. Det jag lovade att inte göra, skämta! Hur ska jag få styr på fingrarna? :)

• Gilla
-RB- och 1 till
  • Laddar…
Det behöver du inte, men använd smileys för att markera ironi eller skämt i en i övrigt seriöst inlägg.

Jag trodde att vi redan tidigare i tråden hade klarat av frågan om att inte såga ner andras egendom, även om det står på min mark. :) :)

Upprepning är kunskapens moder ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.