När vi styckade av en tomt slog vi ner nånn typ av järn i marken. Gränsen går rätt igenom en "parkering" så vi ville inte ha nått som stack upp ur marken.
Det var lantmätarn som gjorde det. Det är lätt att hitta igen markeringarna med metalldetektor.
Det var lantmätarn som gjorde det. Det är lätt att hitta igen markeringarna med metalldetektor.
Det stämmer att man fortfarande använder järnrör. Jag var med om en avstyckning av 64 tomter för kollonilotter. Han hade nästan ett fullt släp bara med rör som vi vackert fick slå ner på punkter som han markerade.bryggstun skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 2 366 inlägg
Samma hos mig för några år sedan. Var viktigt att där måste slås ner att rör. Men helt ok att det sätta det så djupt att toppen hamnar under markytan och inte syns för att man ska kunna t.ex. köra bilbryggstun skrev:
Enkelt löst.
Gå till platsen där ni tror att pinnarna finns. Gå sedan två meter in på grannens tomt och slå ner träkäppar. Spänn därefter rep mellan käpparna.
Grannen kommer garanterat att reagera och undra vad ni gör. Då förklarar ni helt enkelt att ni är säkra på att gränsen går där. Ni kommer ihåg var gränspinnarna satt innan grannen täckte över dem. Om grannen har en annan åsikt får denne gärna ta fram pinnarna och bevisa det.
Lite väl raljerande kanske, men detta är grannens problem och inte ert. Så att vara lite full i fan kanske kan hjälpa. Om det inte hjälper visar ni i alla fall grannen att han inte kan sätta sig på er.
Därefter får ni ta diskussionen om hur ni löser etta.
Gå till platsen där ni tror att pinnarna finns. Gå sedan två meter in på grannens tomt och slå ner träkäppar. Spänn därefter rep mellan käpparna.
Grannen kommer garanterat att reagera och undra vad ni gör. Då förklarar ni helt enkelt att ni är säkra på att gränsen går där. Ni kommer ihåg var gränspinnarna satt innan grannen täckte över dem. Om grannen har en annan åsikt får denne gärna ta fram pinnarna och bevisa det.
Lite väl raljerande kanske, men detta är grannens problem och inte ert. Så att vara lite full i fan kanske kan hjälpa. Om det inte hjälper visar ni i alla fall grannen att han inte kan sätta sig på er.
Lantmäteriet öppnade upp sin databas för ett par år sedan. Det är garanterat där Eniro fått sina koordinater ifrån. Eniros tjänst kom till kort tid efter Lantmäteriet gjorde sina kartor tillgängliga för andra.Stefan1972 skrev:Någon nämnde eniros tomtkartor också och den informationen ska man inte lita på alls. Vet inte var de uppgifterna kommer ifrån men det var väl nå skriverier om nån som köpt hus och förlitat sig på nån sådan karta och sen kunnat konstatera att det inte alls såg ut på det viset. Har hört flera sagt samma sak.
https://www.lantmateriet.se/sv/Om-Lantmateriet/Om-oss/Tidningen-Granssnittet/Tidigare-nummer/Granssnittet-32011/Kartorna-ar-viktiga-for-soktjansterna/
Redigerat:
Bart skrev:Enkelt löst.
Och sen sätter man pinnar i rektangel, de närmaste exakt 4,5 meter ifrån sin "fejkade" tomtgräns, så grannen får se var huset är på väg att placeras.
Bara så det blir lite fart på han.
Om vi bortser från grannsämjans alla perspektiv så är det riktigt att man får inte ändra eller förstöra en gränsmarkering, men det lär inte vara straffbart att täcka över den
.
Det är dessutom plättlätt att hitta ett övertäckt gränsrör: Ta en gammal hederlig kompass och sök nära ytan där du tror pinnen står. När kompassen får "fnatt" är du rakt över den.
Varför alla tomtrör måste vara synliga för att kunna sälja tomten förstår jag inte alls?
Det är dessutom plättlätt att hitta ett övertäckt gränsrör: Ta en gammal hederlig kompass och sök nära ytan där du tror pinnen står. När kompassen får "fnatt" är du rakt över den.
Varför alla tomtrör måste vara synliga för att kunna sälja tomten förstår jag inte alls?
Intressant. Måste provasmexitegel skrev:Om vi bortser från grannsämjans alla perspektiv så är det riktigt att man får inte ändra eller förstöra en gränsmarkering, men det lär inte vara straffbart att täcka över den.
Jag har nyligen gjort detta. (Eller min entreprenör, men blir ju "jag" rent formellt).
Fyllt över den ursprungliga markeringen (järnröret) med massor så röret inte gick att hitta. Här är mina erfarenheter.
- Man kan få ut koordinaterna samt vilket referenssystem de gäller för kostnadsfritt från kommunens lantmäteriverksamhet.
- Det är inte straffbart att täcka över röret. (Att medvetet flytta på det däremot...) Det är dock lämpligt att om man ska fylla upp köra ner någon pinne eller liknande i. I mitt fall använde vi ett armeringsjärn men det försvann nånstans på vägen.
- Det är en jäkla skillnad på att göra en ny gränsutvisning (nytt järnrör) och att begära en gränsmarkering (de kommer ut, mäter ut koordinaterna och sätter en träpinne i marken).
Dock så kan jag inte säga något om möjligheten att få grannen att betala om du begär en ny markering eftersom jag gjorde allt själv.
Däremot är det ju ganska enkelt att ringa Lantmäteriet och fråga...
Fyllt över den ursprungliga markeringen (järnröret) med massor så röret inte gick att hitta. Här är mina erfarenheter.
- Man kan få ut koordinaterna samt vilket referenssystem de gäller för kostnadsfritt från kommunens lantmäteriverksamhet.
- Det är inte straffbart att täcka över röret. (Att medvetet flytta på det däremot...) Det är dock lämpligt att om man ska fylla upp köra ner någon pinne eller liknande i. I mitt fall använde vi ett armeringsjärn men det försvann nånstans på vägen.
- Det är en jäkla skillnad på att göra en ny gränsutvisning (nytt järnrör) och att begära en gränsmarkering (de kommer ut, mäter ut koordinaterna och sätter en träpinne i marken).
Dock så kan jag inte säga något om möjligheten att få grannen att betala om du begär en ny markering eftersom jag gjorde allt själv.
Däremot är det ju ganska enkelt att ringa Lantmäteriet och fråga...
Finns det rör ens?
Här i området där vi byggt är det sporadiskt, alla tomter fram till granntomten har rör som kommunen betalat för, resten av området har inte fått några rör utan där verkar kommunen tycka att vi som köpt tomten ska betala dessa, trots att det skulle ingå i tomtpriset.
Det var bara utsatta ungefärliga träpinnar från kommunen, för min del som har större delen av gränsen mot kommunen gör det ju inte så mycket, det är ju bara att ta till bra marginal..
Här i området där vi byggt är det sporadiskt, alla tomter fram till granntomten har rör som kommunen betalat för, resten av området har inte fått några rör utan där verkar kommunen tycka att vi som köpt tomten ska betala dessa, trots att det skulle ingå i tomtpriset.
Det var bara utsatta ungefärliga träpinnar från kommunen, för min del som har större delen av gränsen mot kommunen gör det ju inte så mycket, det är ju bara att ta till bra marginal..
Jag ville ha fram ett tomtrör som var så nära havet att vågorna spolat över det med grus för femti år sedan innan landhöjningen gjort det onåbart. Provade med kompass, men det verkade inte funka.Andreas_Hansson skrev:
En släkting använder metalldetektor i sitt jobb, så han fick rycka in. Fick jättemånga utslag på den uppskattade ytan.
Fram med spaden och efter att ha grävt bort 2 m3 på en yta av 5 m2 hittade vi röret bland massor av spillror från en järnspis. Hade även den blivit uppkastad av havet?
Jag hittade två rör försvunna rör genom att mäta med ett långt måttband från de kända rören. Jag visste från kartan exakt hur lång tomten var, och med mätningen från rör 1 så kunde jag göra en båge på ca 1-2 meter där markeringen borde vara. Genom att sedan mäta från rör 2 så kunde jag se var på bågen röret borde vara. Sedan var det bara att ta fram spaden och leta.
Jag hade sån tur att det ena röret var i en komposthög. Lättgrävt.
Jag hade sån tur att det ena röret var i en komposthög. Lättgrävt.