Och drillen dess fader.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
harry73
Senior skrev:
Jag trodde att vi redan tidigare i tråden hade klarat av frågan om att inte såga ner andras egendom, även om det står på min mark. :) :)
Att du inte kommer att göra det har du berättad, men tänk dig den stackaren som googlar "får jag kapa kommunens stolpe" och hamnar på denna sida. Därför ska man även efter ett skämt vara tydlig att man inte får förstöra kommunens egendom

S Senior skrev:
Bra och kreativ lösning! Precis vad jag ville nå fram till, men saknade pusselbitarna. Tack!
Nu fem år senare är man ju intresserad av att veta hur det gick? :)

• Gilla
Senior
  • Laddar…
D DW79 skrev:
Nu fem år senare är man ju intresserad av att veta hur det gick? :)
Efter hjälp av en god granne som besitter närkontakt med alla lantmäteriritningar så fick jag ett ungefärligt område att utföra en arkeologisk utgrävning på. Jodå, markören fanns kvar. Under en hel del jord och grus. Alla vet vad hundar använder lyktstolpar till, så det var begränsat roligt att gräva precis bredvid.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
S Senior skrev:
Efter hjälp av en god granne som besitter närkontakt med alla lantmäteriritningar så fick jag ett ungefärligt område att utföra en arkeologisk utgrävning på. Jodå, markören fanns kvar. Under en hel del jord och grus. Alla vet vad hundar använder lyktstolpar till, så det var begränsat roligt att gräva precis bredvid.
Och vad innebar det för den utplacerade lyktstolpen?

Ungefär 20 cm frigång. Hade varit lite kul och intressant om lyktstolpgrävarna inkräktat på min mark. Men, som löneslav och simpel skattebetalare hade det naturligtvis varit mitt fel och jag hade fått en fet faktura för att flytta på stolpen... Ett alternativ till expropriering, helt enkelt.

• Gilla
timmelstad
  • Laddar…
R Räknenisse skrev:
Lite klargöranden:
Du vill inte ha tomtmarkeringen för att ta reda på om kommunens lyktstolpe gör intrång på din mark. Det är du redan säker på. Men du vill ha det verifierat med metoder som har bevisvärde i tvisten med kommunen.

Du anser att stolpen är ett intrång. Vad är det mer exakt som du anser kommunen ska göra med anledning av det? Upphöra med intrånget och återställa marken eller göra avtal om ersättning för att den tar i anspråk din mark? Kanske något annat (ex.betala ny gränsmarkering)?

Fick uppfattningen att det mest var gränsmarkeringen du hade fått svar om från kommunen.
Har du tydligt meddelat att du anser dig ha anspråk på dem på grund av ett intrång? Till rätt instans, dvs. ägaren av stolpen (inte något mätkontor e.dyl.)
Vad har de svarat på 1. om själva intrånget medges eller ej 2. dina anspråk på åtgärd

Om de har klargjort att deras inställning är att det inte gjorts ett intrång och anser att stolpens placering är på deras mark, så har du inget annat att gör än att driva det som en rättslig tvist ifall du vill gå vidare. Då får en domstol helt enkelt avgöra vem av er som har rätt.

Möjligen (om jag tolkar) så kanske de inte sa direkt nej, utan något i stil med att om du lägger fram bevis för oss så kan vi tänka oss att fundera på saken igen. Och därav hänvisningen till lantmäteriet, typ att de skulle godta ifall de gör ett utlåtande i frågan utan att det verkligen behöver gå upp i rätten?
Då förstår jag prissättningen, eftersom det blir ett formellt och bindande ställningstagande av myndigheten.

Om du väljer att gå till rätten så tar du även upp lantmäterikostnaden som drabbat dig som en följd av intrånget och om du får rätt i saken i övrigt så kommer du få den ersatt också. Men du måste dels ligga ute med pengarna och dels ta risken att inte vara helt säker på hur domen blir.

Värt att betona att detta är en civilrättslig tvist. Det är alltså inte ett överklagande som ska göras utan en stämning till tingsrätten. Kommunen agerar inte i sin speciella ställning som myndighet, utan i detta fall på samma förutsättningar som alla andra. Processgången blir likadan som om det varit grannen i villan bredvid som satt upp en stolpe på fel plats. (eller som i den ursprungliga trådstarten dumpat massor över gränsen...;))
Börja med en polisanmälan och skicka in bilder samt annan dokumentation (t.ex tomtkarta som visar gränser). Om förundersökningen läggs ner överklagar du polismyndighetens beslut. Detta kostar dig inget mer än att du behöver vara säker på att kommunen har grävt bort gränsröret eller tryckt ner det under stolpen, vilket båda är olagligt. Se 14 kap. 9 § i Brottsbalken

Mikael_L
Ett ordentligt trådlyft må jag säga.
Du svarade på ett inlägg från 2016 . ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.