När detaljplan spikas mäts det alltid ut gränser och sätts rör. Sen kan det vara länge sen i vissa fall. Och tas kostnaden för detta inom detaljplanearbetet så betalar man ju ändå på ett eller annat sätt.Pumba skrev:Finns det rör ens?
Här i området där vi byggt är det sporadiskt, alla tomter fram till granntomten har rör som kommunen betalat för, resten av området har inte fått några rör utan där verkar kommunen tycka att vi som köpt tomten ska betala dessa, trots att det skulle ingå i tomtpriset.
Det var bara utsatta ungefärliga träpinnar från kommunen, för min del som har större delen av gränsen mot kommunen gör det ju inte så mycket, det är ju bara att ta till bra marginal..
Finns inga rör på min tomt och har aldrig gjort, den styckades 2009 och vi köpte 2012, det fanns träpinnar bara, längre ner på området finns det rör men de sista 15 tomterna har inte fått några rör utsatta.timmelstad skrev:
Har du verifierat det eller ser du de bara inte? Min tomt styckades också 2009 men alla rör har inte varit synliga.Pumba skrev:
Japp det är verifierat, dels genom att alla som har pinnar i dagsläget har dessa synliga vid vägen, de sticker upp genom asfalten, sen är det ena tomthörnet mitt på en berghäll och där är ingen pinne, det fjärde hörnet har kommunen nyss varit och gjort grävarbeten och där fanns/finns ingen pinne heller.timmelstad skrev:
Sida 30 i senaste numret av gränssnittet berättar att Lantmäteriet fått i uppdrag att utreda huruvida enbart koordinat kan komma att få rättsverkan. Tänkte att det kunde vara intressant att känna till med tanke på vad som tidigare sagts ang gränser enbart som koordinat.
http://weblisher.textalk.se/lantmateriet/20160318/
http://weblisher.textalk.se/lantmateriet/20160318/
Det står inget i lagen om att täcka över. Vad är då brottsligt?rolflidvall skrev:>> Om jag inte har helt fel så är det faktiskt straffbart att ta bort eller förstöra de riktiga tomtpinnarna.
Brottsbalken 14 kap 9 §:
[länk]
"9 § Den som obehörigen anbringar ett märke eller annat
föremål som kan förväxlas med gällande gränsmärke,
vattenmärke, fixpunkt eller annat märke för plan- eller
höjdmätning eller flyttar, tar bort, skadar eller förstör ett
sådant märke döms, om åtgärden innebär fara i bevishänseende,
för förfalskning av fast märke till fängelse i högst fyra
år.
Är brottet ringa, döms till böter eller fängelse i högst sex
månader. Lag (2013:425)."
Jag tror ju att det bästa sättet att angripa det hela är inte att prata om att röret är övertäckt, prata om att det är upp till grannen att bevisa att han inte har fyllt ut på din mark.
Om du ska stämma grannen så är det ju bara att lägga fram argumentet att "Eftersom gränspinnen är under utfyllnaden måste den gå in på min tomt". Det blir då upp till grannen att bevisa att gränspinnen inte ligger under utfyllnaden.
Om du ska stämma grannen så är det ju bara att lägga fram argumentet att "Eftersom gränspinnen är under utfyllnaden måste den gå in på min tomt". Det blir då upp till grannen att bevisa att gränspinnen inte ligger under utfyllnaden.
Liknande men annorlunda händelse, kommunen har satt en gatubelysningsstolpe i närområdet där min tomtmarkeringen borde finnas. Nu saknas markeringen och gissa vem som måste betala för en ny? Lantmäteriet vill ha 15 000kr för tjänsten. Det är som att betala en rånare för att få förmånen att bli rånad.
Eftersom jag inte kan begå ed på att markeringen är bortgrävd i samband med utplaceringen av belysningen finns det ingen som tar ansvar.
Hypotetisk fråga, hur mycket kan jag ta i hyra om belysningen står på min tomt?
Någon som vet vilka regler som styr i ett sådant här fall?
Hur mycket marginal ska tas till privat tomt?
Eftersom jag inte kan begå ed på att markeringen är bortgrävd i samband med utplaceringen av belysningen finns det ingen som tar ansvar.
Hypotetisk fråga, hur mycket kan jag ta i hyra om belysningen står på min tomt?
Någon som vet vilka regler som styr i ett sådant här fall?
Hur mycket marginal ska tas till privat tomt?
Varför vill du ha ett nytt rör?Senior skrev:Liknande men annorlunda händelse, kommunen har satt en gatubelysningsstolpe i närområdet där min tomtmarkeringen borde finnas. Nu saknas markeringen och gissa vem som måste betala för en ny? Lantmäteriet vill ha 15 000kr för tjänsten. Det är som att betala en rånare för att få förmånen att bli rånad.
Nej, du har inget ansvar som markägare att det ska finnas tomtrör. Begär en vanlig gränsutvisning av din kommun, kostar på sin höjd någon tusenlapp. Då får du också svart på vitt om den där lyktstolpen.
Tusan också, då sa både de på kommunen och lantmäteriet fel!mexitegel skrev:
Jag tänker under inga omständigheter betala några tusen för att kommunen har grävt bort min tomtmarkering! Det är det jag menar med att betala för att bli rånad.
Medlem
· Västernorrland
· 2 366 inlägg
Du har ett egenansvar för att känna till din fastighets gränser. Typ att det inte är en ursäkt att överskrida dem bara för att det inte finns markeringar. Kan det vara det som missförståtts?
Ibland funkar inte den enklare gränsutvisningen om det är gamla fastigheter med oexakta kartor som inte har koordinatsatta punkter, utan då kan gränsbestämning krävas som blir en dyrare lantmäteriförrättning. Men det borde vara ovanligt om det är villakvarter.
Ibland funkar inte den enklare gränsutvisningen om det är gamla fastigheter med oexakta kartor som inte har koordinatsatta punkter, utan då kan gränsbestämning krävas som blir en dyrare lantmäteriförrättning. Men det borde vara ovanligt om det är villakvarter.