Claes Sörmland
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
M MsTake skrev:
Olika namn på vägarna🤷‍♂️
De har döpt om en väg i förhållande till planen (Backstigen) så att den i dag heter Malmvägen. Inte helt ologiskt då den väg som kallas Backstigen i planen är samma som Malmvägens förlängning.

• Gilla
SarB
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag har kollat detaljplanen och en del av din fastighet är lagd som allmän plats väg.

[bild]

D v s den delen av fastigheten kan du inte använda utan den är avsatt för väg för allmänheten.
Även grannfastigheten till höger ligger delvis på väg enligt DP på samma sätt som TS's..

• Gilla
Juliet Foxtrot
  • Laddar…
Claes Sörmland
T Troberg skrev:
Om det inte finns ett servitut, vad gäller då? Det känns som att det bara är att blockera vägen då.
Typiskt sett finns en gemensamhetsanläggning enligt anläggningslagen inrättad och en samfällighetsförening som förvaltar den. I gemensamhetsanläggningen så ingår då bästa servitutsrätt till marken som vägen ligger på.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Claes Sörmland
K Kane skrev:
Även grannfastigheten till höger ligger delvis på väg enligt DP på samma sätt som TS's..
Det verkar vara åtgärdat sedan 1970 för fastighetsgränsen för grannfastigheten är injusterad så att den inte ligger på allmän plats väg om man tittar i det digitala fastighetsregistrets karta.

Claes Sörmland
Men tillbaka till ursprungsfrågan. Mät avståndet mellan den planerade byggnaden och fastighetsgränsen om kommunen specifikt har frågat efter detta. Men de borde nog ha frågat om avståndet mellan byggnaden och gränsen för allmän plats väg tänker jag... Det är bara ovanligt att man har en bostadsfastighet där en del har detaljplanerats som allmän plats.

• Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
På kommunens hemsida:

[länk]

(TS, säg till om du vill ha detta mer anonymiserat så redigerar jag direkt bort det eller så får vi fråga moderator.)
Det är lugnt just nu tack för hjälpen 🙏

Av alla hundratal detaljplaner I Stockholm jag har kikat på, från ca 1900 och framåt, så har det alltid framgått vad som är tomtmark, prickmark, väg osv.

I området där jag bor breddades genomvartsvägen I området ett par meter och då löste kommunen in tomtmark till marknadspris av en del fastigheter.

• Gilla
SH92
  • Laddar…
Nissens
Huddingebo Huddingebo skrev:
Av alla hundratal detaljplaner I Stockholm jag har kikat på, från ca 1900 och framåt, så har det alltid framgått vad som är tomtmark, prickmark, väg osv.

I området där jag bor breddades genomvartsvägen I området ett par meter och då löste kommunen in tomtmark till marknadspris av en del fastigheter.
På vilket sätt hjälper det TS? Och vad säger du om detaljplanen som postats här?

S SH92 skrev:
Hej !
Behöver lite hjälp
Nu när vi ska bygga carport så ville kommun ha rätt mått från carport till fastighetsgränsen men problemet nu är att halva vägen gå på min tomt så vet inte hur man ska göra .
(Har pratat med lantmäteriet, samhällsplaneringskontoret som inte kunde hjälp)
Kommunen ska kolla på det och återkomma
Någon som varit med om liknande?
Tomtgränsmarkering (rör) har starkt juridiskt skydd ochfår inte rubbas. Men, tänkte tipsa om app med GPS, t ex Planimeter. Håll mobilen och du får koordinater. Kolla mot kommunens detaljplan och/eller Lantmäteriets.

• Gilla
SH92
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
På vilket sätt hjälper det TS? Och vad säger du om detaljplanen som postats här?
Att man ska börja med att titta på detaljplanen.
Där ser man nästan alltid hur saker som TS frågar om förhåller sig. Man får ofta svar på sina frågor genom att titta på den.

Där ser man nästan alltid hur saker som TS frågar om förhåller sig. Man får ofta svar på sina frågor genom att titta på den.
Den detaljplanen som finns är från 70talet som inte är genomförd enligt det som skulle byggas och vissa gatunamn stämmer heller inte med dagens namn så vet inte om det är något att luta sig mot heller , enda juridiska som jag kan se är den som finns hos lantmäteriet där det gjordes en avstyckning

Detaljplanen gäller och den inte är upphävd. Att man ändrat ett gatunamn eller inte byggt allt som tillåts enligt detaljplanen ändrar inte på det.

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
S SH92 skrev:
Den detaljplanen som finns är från 70talet som inte är genomförd enligt det som skulle byggas och vissa gatunamn stämmer heller inte med dagens namn så vet inte om det är något att luta sig mot heller , enda juridiska som jag kan se är den som finns hos lantmäteriet där det gjordes en avstyckning
Men lantmäteriet har ju bara uppgifter om vem som äger marken. Inte hur den får användas och var du får bygga.
Det är vad jag vet bara detaljplanen som förklarar det.

Nissens
TS detaljplan är ju postad i tråden, det var därför jag undrade dels vad det hjälper att det finns detaljplaner på helt andra ställen, och även vad du har att säga om TS detaljplan. Det kan vara intressant att höra eftersom du har så stor erfarenhet av detaljplaner. 😊

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.