55 983 läst ·
162 svar
56k läst
162 svar
Tomtgräns , halva vägen på min tomt
På kommunens hemsida:S SH92 skrev:
https://karta-doc.nassjo.se/Detaljplaner/DP_Malmback_3.pdf
(TS, säg till om du vill ha detta mer anonymiserat så redigerar jag direkt bort det eller så får vi fråga moderator.)
Typiskt sett finns en gemensamhetsanläggning enligt anläggningslagen inrättad och en samfällighetsförening som förvaltar den. I gemensamhetsanläggningen så ingår då bästa servitutsrätt till marken som vägen ligger på.T Troberg skrev:
Men tillbaka till ursprungsfrågan. Mät avståndet mellan den planerade byggnaden och fastighetsgränsen om kommunen specifikt har frågat efter detta. Men de borde nog ha frågat om avståndet mellan byggnaden och gränsen för allmän plats väg tänker jag... Det är bara ovanligt att man har en bostadsfastighet där en del har detaljplanerats som allmän plats.
Av alla hundratal detaljplaner I Stockholm jag har kikat på, från ca 1900 och framåt, så har det alltid framgått vad som är tomtmark, prickmark, väg osv.
I området där jag bor breddades genomvartsvägen I området ett par meter och då löste kommunen in tomtmark till marknadspris av en del fastigheter.
I området där jag bor breddades genomvartsvägen I området ett par meter och då löste kommunen in tomtmark till marknadspris av en del fastigheter.
På vilket sätt hjälper det TS? Och vad säger du om detaljplanen som postats här?Huddingebo skrev:
Av alla hundratal detaljplaner I Stockholm jag har kikat på, från ca 1900 och framåt, så har det alltid framgått vad som är tomtmark, prickmark, väg osv.
Tomtgränsmarkering (rör) har starkt juridiskt skydd ochfår inte rubbas. Men, tänkte tipsa om app med GPS, t ex Planimeter. Håll mobilen och du får koordinater. Kolla mot kommunens detaljplan och/eller Lantmäteriets.S SH92 skrev:Hej !
Behöver lite hjälp
Nu när vi ska bygga carport så ville kommun ha rätt mått från carport till fastighetsgränsen men problemet nu är att halva vägen gå på min tomt så vet inte hur man ska göra .
(Har pratat med lantmäteriet, samhällsplaneringskontoret som inte kunde hjälp)
Kommunen ska kolla på det och återkomma
Någon som varit med om liknande?
Den detaljplanen som finns är från 70talet som inte är genomförd enligt det som skulle byggas och vissa gatunamn stämmer heller inte med dagens namn så vet inte om det är något att luta sig mot heller , enda juridiska som jag kan se är den som finns hos lantmäteriet där det gjordes en avstyckningHuddingebo skrev:
Detaljplanen gäller och den inte är upphävd. Att man ändrat ett gatunamn eller inte byggt allt som tillåts enligt detaljplanen ändrar inte på det.
Men lantmäteriet har ju bara uppgifter om vem som äger marken. Inte hur den får användas och var du får bygga.S SH92 skrev:
Det är vad jag vet bara detaljplanen som förklarar det.
TS detaljplan är ju postad i tråden, det var därför jag undrade dels vad det hjälper att det finns detaljplaner på helt andra ställen, och även vad du har att säga om TS detaljplan. Det kan vara intressant att höra eftersom du har så stor erfarenhet av detaljplaner. 😊Huddingebo skrev: