55 983 läst ·
162 svar
56k läst
162 svar
Tomtgräns , halva vägen på min tomt
Ja, det är din fastighet. Men inte din tomt.
J jonaserik skrev:
Okej tack få kolla lite mer noga och djupare 😊J jonaserik skrev:
Låter konstig men då har jag lärt mig något nytt som jag ändå intuseless skrev:
Tack för svar 🙏😊harry73 skrev:
Enligt din fastighetskarta är dina gränsmarkeringar rör i betonggjutning (rg).
Någon kan vara bortgrävd, men letar du i alla hörn, borde du hitta en och därifrån kan man mäta dig till de andrarack för svar
harry73 skrev:
Hobbysnickare
· Jönköping
· 268 inlägg
Fastigheten är marken du äger. Tomten är den bebyggda delen. I din fastighet ingår tydligen en bit väg, som då inte är del av tomten.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...efriade-atgarder/en--och-tvabostad_tomt/tomt/
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...efriade-atgarder/en--och-tvabostad_tomt/tomt/
Samma problem finns här i området. Där har fastighetsägarna helt enkelt flyttat ut sina staket ca 1,5 meter så de placeras på asfalten på vägen. Blir lite trångt för bilar och ser lite konstigt ut - men förmodar att fastighetsägarna tröttnat på att tajfsa med kommunen.
Finns det en detaljplan så kan man knappast göra så.
Jasså oj då… finns det detaljplan ? Vad säger kommunen om det ? Inget ?sysmali skrev:
Lite förenklat så är tomten det område runt ditt hus som du har tagit i anspråk. Det brukar vara samma som hemfridszonen och allemansrätten gäller inte där.N Nyblivenhusägare123 skrev:
En fastighet kan vara många hektar stor, men bara för att du har ett hus i ena hörnet blir inte hela fastigheten din tomt. På tillräckligt avstånd från ditt hus (utanför din tomt) får folk vistas, plocka bär eller campa även om det är mark som du äger.
Delar av din fastighet kan också tas i anspråk för vägar, parkmark, etc och blir då inte heller någon del av din tomt. Trådens fastighet är ett bra exempel. Vägen ligger på TS fastighet, men det är inte TS tomt som vederbörande kan ställa upp trädgårdsmöbeln eller poolen på eller förbjuda tillträde för allmänheten.