O
Det fanns säkert en anledning till prickmarken när detaljplanen gjordes.
Det är inte alltid så enkelt som att ta bort några prickar...
Om det finns en detalj plan ska den följas. tänk om alla skulle vilja göra om detaljplanen, vilka kostnader det skulle bli för kommunen... Men är det fortfarande kommunen som skall stå för den notan? Det är inte så bussigt mot alla andra som bor i kommunen.

Odjuret skrev:
Det fanns säkert en anledning till prickmarken när detaljplanen gjordes.
Kommunen har idag (som jag tidigare berättat) inga uppgifter om varför marken är prickad. En teori är att det aktuella området har varit sankmark för 100 år sedan men grannar jag pratat med säger att det inte varit sankt sedan 50 talet (det är så långt jag kunnat forska bakåt).

Odjuret skrev:
Om det finns en detalj plan ska den följas. tänk om alla skulle vilja göra om detaljplanen, vilka kostnader det skulle bli för kommunen.
Ja - tänk om kommunen plötsligt skulle börja ta hand om sina innevånare och bara gå med på deras rimliga önskemål, hur skulle det se ut :D

Ibo

Inagröbo skrev:
Kommunen har idag (som jag tidigare berättat) inga uppgifter om varför marken är prickad. En teori är att det aktuella området har varit sankmark för 100 år sedan men grannar jag pratat med säger att det inte varit sankt sedan 50 talet (det är så långt jag kunnat forska bakåt).
Ibo
Detta är intressant med sankmark, mosse, kärr, etc, finns lite olika namn. På många håll i landet med dåliga möjligheter till åkermark var dessa mycket viktiga för jordbruket när man gjorde laga skifte på 1800-talet. För många var det här man slog hö till djuren och dessa marker var mycket viktigare än skogen. Men nu är vi 150år tillbaka i tiden.
Låter nog långsökt om det skulle ha funnits kvar in i modern tid.

• Gilla
Brejan
  • Laddar…
Inagröbo skrev:
Jag anser det är feltänk från början.

Jag förstår tanken när det handlar om större projekt och det t.ex. ska byggas upp ett nytt bostadsområde. Då handlar det också om stora byggare som till exempel Skanska, eller Peab.

En ändring som denna handlar om några prickar utan någon funktion på min tomt och möjligheten att bygga hus med befintlig byggrätt. Att ta bort den prickmarken drabbar inte någon annan och förorsakar inga kostnader för kommunen.

Det ska inte behövas några större utredningar (och kostnader) överhuvudtaget.

Ibo
Att "ta bort prickmarken" innebär inte direkt att någon kommunalarbetare tar fram suddgummit ;)

Att det inte skulle förorsaka några kostnader för kommunen är definitivt en sanning med modifikation.

Politisk beredning av ärendet, ny grundkarta, framtagande av planhandlingar, samråd med remissinstanser och grannar, kommunicering i samband med antagande samt timkostnad för planarkitekt och exploateringsingenjör är exempel på kostnader som är betydligt högre än "inga".

OM din granne fått bygga på prickad mark så ansåg rimligtvis tjänstemännen och/eller nämnden att detta var en liten avvikelse från planbestämmelserna.
Då har du enligt PBL rätt att få liknande bygglov trots att byggnation på prickad mark strider mot planbestämmelserna.

Det är oxå viktigt i frågan om ditt planerade bygge strider mot planens syfte, i detta fall borde det bli svårt att hävda detta då ingen verkar veta vad syftet med prickarna är längre.
Å andra sidan kan det av samma anledning bli knepigt för dig att bevisa att du INTE strider mot planens syfte.

Min bedömning är att om någon granne fått bygglov på prickad mark och om du dessutom får samtliga grannars medgivande så har du god chans att få bygglov med stöd av PBL Kap.9

30 § Bygglov ska ges för en åtgärd inom ett område med detaljplan, om
1. den fastighet och det byggnadsverk som åtgärden avser

a) överensstämmer med detaljplanen, eller
b) avviker från detaljplanen men avvikelsen har godtagits vid en tidigare bygglovsprövning enligt denna lag eller äldre bestämmelser

Redigerat:
Nä, man har inte rätt att få en avvikelse godkänd bara för att grannen har fått det. Det är en bunt andra saker som spelar in.

Noell skrev:
Att det inte skulle förorsaka några kostnader för kommunen är definitivt en sanning med modifikation.

Politisk beredning av ärendet, ny grundkarta, framtagande av planhandlingar, samråd med remissinstanser och grannar, kommunicering i samband med antagande samt timkostnad för planarkitekt och exploateringsingenjör är exempel på kostnader som är betydligt högre än "inga".
Det är märkligt vad en del människor har svårt att fatta vad jag menar :(.

Principen för en planändring är i stort sett lika oavsett vilken förändring det handlar om.
Ska det byggas nya vägar,ritas in ett nytt bostadsområde, dras VA, expropiera mark, förändra och/eller försämra för grannar/närboende eller som i mitt fall tas bort några prickar utan funktion.

Det behövs inga långbänkar, inga exploateringsingenjörer, inga planarkitekter. Helt enkelt för att det handlar om några prickar på en enskild tomt som är helt ointressant för de flesta.

Varför ska kommunen behöva dra igång det stora artilleriet för att skjuta duvor?
Jag anser att kommunerna ska ska stödja sina innevånare och tillämpa proportionalitetsprincipen istället för att jävlas.

Vad tycker ni ?
(Kommentarer som "prickat är prickat" tillför inget av värde.)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Proportionalitetsprincipen

Ibo

Inagröbo skrev:

Ibo
Det kan vara för att du inte vet vad du pratar om.

Ricken skrev:
Det kan vara för att du inte vet vad du pratar om.
Tråkigt att du inte har något mer konstruktivt att tillföra tråden.

Ibo

Vad jag tycker? Jo, att det är den som vill få till stånd och som gynnas av en detaljplaneändring som också ska bekosta den. Vill någon t.ex. få en ändring på sin tomts planbestämmelser från 1-plans till 2-planshus för att därigenom kunna bygga sig ett större hus än dagens plan tillåter, eller få bort prickmark för att kunna bygga sig ett större hus, så är det ju bara denna person som gynnas av detta, inte övriga kommunmedborgare. Därför är det självklart (och rättvist) att den som gynnas också bekostar arbetet.

Ingen kan säga om det skulle bli en långdragen process av en sådan detaljplaneändring eller ej. Man kan nästan räkna med att det finns någon granne eller annan i berörkretsen som inte skulle gilla att du fick mer byggrätt. Är det inte en försämrad utsikt, så är det svensk avundsjuka, eller bara oro för att om DU får, så kanske denna persons granne får igenom sin vilja nästa gång och verkligen försämrar utsikten för den orolige, så därför motsätter sig denne person av princip alltid en planändring även om just denna inte berör honom/henne.

Inagröbo skrev:

Principen för en planändring är i stort sett lika oavsett vilken förändring det handlar om.
Ska det byggas nya vägar,ritas in ett nytt bostadsområde, dras VA, expropiera mark, förändra och/eller försämra för grannar/närboende eller som i mitt fall tas bort några prickar utan funktion.

Det behövs inga långbänkar, inga exploateringsingenjörer, inga planarkitekter. Helt enkelt för att det handlar om några prickar på en enskild tomt som är helt ointressant för de flesta.

Varför ska kommunen behöva dra igång det stora artilleriet för att skjuta duvor?
Jag anser att kommunerna ska ska stödja sina innevånare och tillämpa proportionalitetsprincipen istället för att jävlas.

Vad tycker ni ?
(Kommentarer som "prickat är prickat" tillför inget av värde.)

[länk]

Ibo
Det viktiga är inte vad jag eller någon annan tycker utan att du får relevant information om hur olika regelverk fungerar i praktiken. Så det enda som är intressant för dig är hur din kommun kommer att hantera det (ibland även med inblandning av Länsstyrelse och Lantmäteri) och att du har argumenten klara för vad du vill få förändrat.
Återigen är det viktiga din dialog med kommunen. Gärna en bra muntlig dialog men glöm inte bort den formella skriftliga, gärna via mail där ni kan bekräfta muntliga överenskommelser.

b8q skrev:
Vad jag tycker? Jo, att det är den som vill få till stånd och som gynnas av en detaljplaneändring som också ska bekosta den. Vill någon t.ex. få en ändring på sin tomts planbestämmelser från 1-plans till 2-planshus för att därigenom kunna bygga sig ett större hus än dagens plan tillåter, eller få bort prickmark för att kunna bygga sig ett större hus, så är det ju bara denna person som gynnas av detta, inte övriga kommunmedborgare. Därför är det självklart (och rättvist) att den som gynnas också bekostar arbetet.
Jo,jag håller med dig att det är den enskilda som ska stå för kostnaderna. Inget snack om den saken.
Vad jag tycker är snett är att kommunen "stryper" den enskilda innevånaren genom att dra igång en jätteapparat med kostnader på flera hundra tusen kronor för en "skitsak".

b8q skrev:
Man kan nästan räkna med att det finns någon granne eller annan i berörkretsen som inte skulle gilla att du fick mer byggrätt.
Som jag berättat tidigare söker jag ingen utökad byggrätt. Jag vill bara ha möjligheten att kunna använda den byggrätt jag redan har. Som det är nu med halva tomten prickad så går inte det.

Ibo

@ Anders S

Visst har du rätt, jag försöker bara få andra att förstå orimligheten i kommunens praxis i såna här fall.

Som det verkar nu så är en ändring av prickmarken omöjlig (pga kostnaderna). Istället blir det fajt om avvikelser i % vid bygglovsansökan.

Ibo

O
Så det är okej att det kostar massa pengar att ev ändra en detaljplan, så länge inte du behöver betala?
Det är okej om företag får betala massa pengar för dom har ändå så mycket pengar?`

Vad är det du vill komma fram till? du tycker att det är okej att den enskilde får betala men du vill inte betala det de kan kosta? då ska kommunen gå in och sponsra? Du säger emot dig själv....
Det låter så enkelt att bara ta bort lite prickmark på ett papper men det är inte så enkelt. kommunen måste göra massa saker innan de kan komma så långt!

Jag menar att åtgärderna och kostnaderna ska stå i proportion till vad som ska uppnås med planändringen.
Enkelt va :)

Ibo

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.