Tack för svar Hemmakatten.

Hemmakatten skrev:
Funderar vidare på detta med äldre planer eftersom jag är helt övertygad om att NÅGON plan finns för TS område.

Min dotter bor i ett område i en kommun söder om Stockholm. Det är liknande område som TS bor i. Dvs. ett tidigare fritidshusområde som nu håller på eller är helt permanentat. Hon hävdar med bestämdhet (och det är mkt klipsk ung dam) att det inte finns någon detaljplan för området, men likväl finns det regler för byggande. Hennes område är nu snart helt permanentat och kommunen vill dra in VA (vilket de flesta motsätter sig). Jag undrar om det trots allt inte är en fördjupad översiktsplan eller liknande som gäller för deras område. Liknande kanske gäller för er.
Vår kommun har deklarerat att inget VA kommer att dras in på områden innan en detaljplan är gjort.
Som jag ser det är det inte aktuellt inom den närmaste 10 årsperioden. För att förekomma detta har enskilda medlemmar i samfälligheten föreslagit att föreningen själv ska undersöka möjligheten till att bygga eget reningsverk.
Kostnaden för att ansluta till kommunalt VA kan dra iväg ordentligt.

Jag hittade detta på Boverkets hemsida:

"Hur mark- och vattenområden och bebyggelse inom kommunen ska användas, utvecklas och bevaras kan regleras med detaljplaner eller områdesbestämmelser".

"Områdesbestämmelser:
Områdesbestämmelser kan upprättas inom begränsade områden som inte har detaljplan exempelvis om kommunen vill reglera grunddragen i mark- och vattenanvändningen för att säkerställa syftet i översiktsplanen.
Dessutom finns ett antal andra frågor som kan regleras genom områdesbestämmelser".

http://www.boverket.se/Vagledningar/PBL-kunskapsbanken/Detaljplanering/Omradesbestammelser/#

Hemmakatten skrev:
Förmodligen har det helt enkelt varit en ren "black out" för någon som satt där med linjalen och skulle dra streck en gång i tiden. Vi själva har en mycket märklig prickmark på vår tomt, men kommunen har valt att trots det tillåta husbygge.
Jag tror att det kan vara något liknande i vårt fall. Kanske har det funnits en tanke kring prickmarken men den är för länge sedan glömd, bara prickarna som är kvar :S .

Ibo

Redigerat:
O
Tja... prickmark är prickmark...
det är inte alltid man begriper varför och ännu mindre alla på sbk men det beror på att detaljplaner kan vara sen 1800 talet och lika giltiga.

Man kan alltid testa att ta en fight men det är inte alls säkert att du vinner...

Din tomt tillhör ett område med detaljplan. Att ändra planen är svårt men inte omöjligt. (Dyrt blir det)
Prickmarken kan vara vad som helst. Siktlinje? Skapa öppna områden mellan husen?
Bygglovshandläggaren ska inte veta varför planavdelningen har gjort så, han ska bara se till att planen följs. Är det en gammal plan och det inte är rimligt att du ska få byggförbud där kan du så klart ta fighten. I den ingår ev. att överklaga till högre instans och låta det ta den tiden det tar.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
O
Ja de kan man helt klart konstatera att den finns en detaljplan, ananrs skulle det inte finnas prickad mark!

Ligger fastigheten strandnära? För då är jag också inne på detta med att man tänkt på att det ska finnas öppna områden och sikt/vy mot vatten.

haavard skrev:
Bygglovshandläggaren ska inte veta varför planavdelningen har gjort så, han ska bara se till att planen följs. Är det en gammal plan och det inte är rimligt att du ska få byggförbud där kan du så klart ta fighten. I den ingår ev. att överklaga till högre instans och låta det ta den tiden det tar.
Om inte kommunen (handläggaren) vet orsaken, vem ska då veta varför ? Prickmark kan ju inte bara leva ett eget liv om man säger så.
Ett eventuellt nybygge ligger en bit fram i tiden så jag kan ägna lite tid nu på att försöka få till en ändring.

Jag har lagt med en bild med text som finns med på kartan.

AndersS skrev:
Ligger fastigheten strandnära? För då är jag också inne på detta med att man tänkt på att det ska finnas öppna områden och sikt/vy mot vatten.
Tomten ligger cirka 400 meter från stranden. Det är inte fri sikt dit och den är inte strandnära enligt fastighetstaxeringen.

Ibo

• 2012-02-27 11-24-53.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inagröbo skrev:
Om inte kommunen (handläggaren) vet orsaken, vem ska då veta varför ? Prickmark kan ju inte bara leva ett eget liv om man säger så.
Ett eventuellt nybygge ligger en bit fram i tiden så jag kan ägna lite tid nu på att försöka få till en ändring.

Jag har lagt med en bild med text som finns med på kartan.

Tomten ligger cirka 400 meter från stranden. Det är inte fri sikt dit och den är inte strandnära enligt fastighetstaxeringen.

Ibo
Har du kollat med länsstyrelsen då det kan vara de som haft invändningar mot hur marken skulle användas, det du klipp in hänvisar ju till ett beslut av dem.

AndersS skrev:
Har du kollat med länsstyrelsen då
Ja, det är dom bestämmelserna jag har framför mig (inlägg 14).

Jag kanske är naiv när jag tänker så här:
Jag som ägare av marken vill bygga till/bygga nytt eller liknade.
Mot detta ska ställa grannarnas intressen samt kommunens övergripande regler, intressen och ansvar.

Om mina planer inte strider mot grannarnas eller kommunen intressen borde det inte finnas några hinder för mina planer.

Ibo

Redigerat:
Kan det vara någon sorts gammal brandgata? d.v.s att man ville ha mellanrum mellan husen för att minska risken för spridning om det börjar brinna någonstans?

A
Inagröbo skrev:
Ja, det är dom bestämmelserna jag har framför mig (inlägg 14).

Jag kanske är naiv när jag tänker så här:
Jag som ägare av marken vill bygga till/bygga nytt eller liknade.
Mot detta ska ställa grannarnas intressen samt kommunens övergripande regler, intressen och ansvar.

Om mina planer inte strider mot grannarnas eller kommunen intressen borde det inte finnas några hinder för mina planer.

Ibo
Låter som ett sunt resonemang men du behöver inte krångla till det så.

Eftersom din granne fått lov att bygga på prickad mark så skall även du få lov till det(om de inte innebär oangelägenhet för någon osv..) enligt den kommunala likabehandlingsprincipen.

pinebar skrev:
Kan det vara någon sorts gammal brandgata? d.v.s att man ville ha mellanrum mellan husen för att minska risken för spridning om det börjar brinna någonstans?
Väck inte den björn som sover.

Man skall inte försöka komma fram till varför det varit prickat utan bara konstera att det behöver inte var det idag och hänvisa till likabehandlingsprincipen.

Det kan var rör eller tunnlar långt ner och ibland som du säger brandgator men om inte kommunen reagerar så låt det vara.

Redigerat:
Läste om något liknande tidigare och då var det så att det fanns risk att fornlämningar kunde finnas på platsen. Efter kontroll så fick de bygga, men kollen fick de anställa någon själva och det blev tydligen dyrt.

Men finns det en karta med prickad mark så är det väl detaljplanerat område...

pinebar skrev:
Kan det vara någon sorts gammal brandgata?
Det kan vara så, synd bara att det är jag och grannen som fick ta den smällen. Prickningen på andra sidan vägen är 4-5 m.

Alfred Jonsson skrev:
Låter som ett sunt resonemang men du behöver inte krångla till det så.

Eftersom din granne fått lov att bygga på prickad mark så skall även du få lov till det(om de inte innebär oangelägenhet för någon osv..) enligt den kommunala likabehandlingsprincipen.
Jag tänkte i första hand försöka få ner prickningen till sedvanliga 4-5 meter (för vägens skull) och i andra hand begära likabehandlingsprincipen.

"2 § Kommuner och landsting skall behandla sina medlemmar lika, om det inte finns sakliga skäl för något annat."
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19910900.htm

Nillinsim skrev:
Men finns det en karta med prickad mark så är det väl detaljplanerat område...
Jag är mera inne på "områdesbestämmelser" (#16)

I Värmdö kommun har man nämligen bestämt att områden ska detaljplaneras innan utbyggnad av VA kan ske. Och att detaljplaner överklagas är i dag mer regel än undantag.
http://www.mitti.se/index-mitti.php?p=arkivet

Ibo

Hemmakatten
Alfred Jonsson skrev:
Nej, ett fel rättfärdigar inte ett nytt fel.

Tjänstemännen kan och får inte ge bygglov. Däremot kan ärendet gå till nämnden som (i strid mot detaljplanen) kan ge bygglov ändå med risk för att det överklagas.

Att ändra en detaljplan (eller byggplan som det hette när den antogs) tar tid ( i bästa fall drygt ett år)och kostar pengar, minst 100-200' som kommunen inte lär vilja betala eftersom det är detaljplanering på gång framöver för området.

• Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag fått lite mer kött på benen av kommunen.

Angående området:

"Innan plan- och bygglagen (SFS 1987:10) kom till, så hade man planer med bestämmelser, så kallade stadsplaner och de något förenklade byggnadsplanerna.
När plan- och bygglagen kom, år 1987, så infördes istället begreppen översiktsplan och detaljplan.
Stads- och byggnadsplanernas bestämmelser uppdaterades och man säger att de idag "gäller som detaljplaner".
I Värmdö kommun finns i dagsläget inga områdesbestämmelser.

Områdesbestämmelser fungerar ungefär som detaljplaner, men de är inte så omfattande. De kan exempelvis kontrollera bebyggelse ur endast ett perspektiv, t.ex. intresse av kulturhistoriskt bevarande.
"

Angående prickmark:

Avseende ändring av detaljplaner skriver planenheten följande på sin hemsida:

"Planbesked
Rätten att begära ett så kallat planbesked från kommunen infördes i nya PBL (plan och bygglagen).
Rätten införs för den som tänker vidta en åtgärd som innebär att en detaljplan behöver antas, ändras eller upphävas.
Av planbeskedet, som ska fattas inom fyra månader, ska det framgå om kommunen tänker påbörja ett planläggningsarbete eller inte.
Kommunen får ta ut en avgift av den som begär planbeskedet. Planbeskedet är inte bindande och inte heller möjligt att överklaga."

Avgiften här ligger på mellan 8980:- och 17960:- ur min plånbok

Då blir det till att söka ett planbesked - kanske.

Ibo

Inagröbo skrev:
Om inte kommunen (handläggaren) vet orsaken, vem ska då veta varför ?
Varför inte fråga socialkontoret, de kanske vet?

Nä, jag menar inte det faktisk...
Men planer tas fram av planavdelningen och bygglov ges av bygglovsavdelningen.
Även om de är kusiner så är det inte så att en avdelning vet vad den andra håller på med.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.