O
Tja.. där jag bor har vi en prickmark, detaljplanen är från 1936 inte kan våra handläggare svara på vad som tänktes då.
det borde vara självklart! Och att fråga de boende är kanske inte så korrekt så vida de inte var med och gjorde detaljplanen.
Bra att du med så stor säkerhet kan säga det, kan du då berätta varför prickarna är på vår mark åxå?

hur gjick det med dig, fick du ändrat din detaljplan?

Jag har också en gammal detaljplan (från 1950), 1800 kvm tomt och ett hus på 125 + 25 kvm. Får inte bygga mer på tomten eftersom allt är prickad. Tänkte bygga en carport men fick avslag pga den gamla detaljplanen från 1950.
Att ändra detaljplan skulle kosta 50000-100000 sa de på kommunen.
Att jag får uttnytja bara 12% av min tomt som byggyta är orimligt, tycker jag.

Rebeka skrev:
- - - Jag har också en gammal detaljplan (från 1950), 1800 kvm tomt och ett hus på 125 + 25 kvm. Får inte bygga mer på tomten eftersom allt är prickad. Tänkte bygga en carport men fick avslag pga den gamla detaljplanen från 1950.
Att ändra detaljplan skulle kosta 50000-100000 sa de på kommunen.
Att jag får uttnytja bara 12% av min tomt som byggyta är orimligt, tycker jag.
Varför köpte du fastigheten då, om du tycker det är orimligt? Troligen finns det något skäl till att stadsplanerarna på 50-talet ville inskränka byggrätten, kanske för att "skapa luft och rymd", "bevara trädgårdskaraktären", eller något i den stilen.
För övrigt blir ju 12% av din tomt på 1800 kvm faktiskt 216 kvadratmeter, så hur stor carport hade du egentligen tänkt bygga?

Som först viste jag inte att det gjick inte att bygga nåt mer på min tomt, ingen som meddelade mig heller.
Köpte hus för tre år sedan och där ingick också en byggnad på 30 kvm, det anvends som förråd.
Nu tänkte jag bygga en carport men fick avslag efetrsom allt är prickad mark.
12% var felberäknad av mig, 155 kvm motsvarar ca 8,5% jag ville säga att det är lite jämfört med en tomtyta
på 1800 kvm.
"Skapa luft och rymd" var aktuelt på 50-talet, så om jag hade ca100000 att betala detaljplanändring då skulle inte mer vara intresant att "skapa luft och rymd".
Det tycker jag är orimlig och fel, en detaljplan skulle ha en datum hur länge den ska gälla, 5 år eller 10, 15..

Rebeka skrev:
Som först viste jag inte att det gjick inte att bygga nåt mer på min tomt, ingen som meddelade mig heller.
Köpte hus för tre år sedan och där ingick också en byggnad på 30 kvm, det anvends som förråd.
Nu tänkte jag bygga en carport men fick avslag efetrsom allt är prickad mark.
12% var felberäknad av mig, 155 kvm motsvarar ca 8,5% jag ville säga att det är lite jämfört med en tomtyta
på 1800 kvm.
"Skapa luft och rymd" var aktuelt på 50-talet, så om jag hade ca100000 att betala detaljplanändring då skulle inte mer vara intresant att "skapa luft och rymd".
Det tycker jag är orimlig och fel, en detaljplan skulle ha en datum hur länge den ska gälla, 5 år eller 10, 15..
Att begära och betala för att man gör en ny detaljplan innebär inte att det blir en förändring så att du kan få det bygglov du önskar, enbart en ny detaljplan. Tyvärr blir man inte upplyst vid fastighetsköp om allt som bör kontrolleras och då händer dylikt.

Så då skall det alltså göras en ny detaljplan vr 5e år? Fastigehestägarna får en planavgift på 60 - 150 000 vart 5e år? Stadsbyggnadskontoren blir landets största arbetsgivare.

Vad har du för byggrätt på tomten? Ofta får man bygga just carport, men inte garage även på prickad mark. Men om du redan har större byggnadsyta än vad planen tillåter så kan det vara det som stoppar.

O
hempularen skrev:
Så då skall det alltså göras en ny detaljplan vr 5e år? Fastigehestägarna får en planavgift på 60 - 150 000 vart 5e år? Stadsbyggnadskontoren blir landets största arbetsgivare.

Vad har du för byggrätt på tomten? Ofta får man bygga just carport, men inte garage även på prickad mark. Men om du redan har större byggnadsyta än vad planen tillåter så kan det vara det som stoppar.
Bra skrivet!
Det är inga större problem att hitta detaljplanen som gäller, Jag har svårt att förstå man gör kanske sitt livs största affär så sätter man sig inte in i vad som gäller....

jag har inte rätt att bygga nåt, byggnadsyta är redan större än vad planen tilllåter och det är det som stoppar - du har rätt.
Som sagt jag viste inte om det när jag köpte huset.
Herrarna från kommunen var här och kollade så vi fick inte bygga carport oavsätt om den är på prickad mark eller inte.
När vi hade möte med kommunen de sa att först de skulle ge oss bygglov på carporten men sedan hittade de den gamla detaljplannen och det blev avslag, så ja, om jag skulle få en ny detaljplan då skulle jag få bygga carport också.

Jag sa inte att man kan få en ny detaljplan var femte år, jag sa att det är orimligt att en detaljplan gäller hur många år som helst.Gammla planer tillkom under helt andra förhållanden och med helt andra syften än dagens planer och för kostnader skulle står kommunen inte vi själva, enl.mig.

Jo men det är helt orimligt att ändra detaljplaner bara för att de är gamla, det är enorma resurser som plöjs ned i planearbeten, och i princip görs de bara om när man ser behov av exempelvis förtätningar, nyexploateringar, eller annat som kan motivera kostnaderna. Kommunen är vi själva.

"kommunen är vi själva"- tror inte faktiskt på det, det bara verkar så men verkligheten ser annorlunda ut. Vi som jobbar betalar skatt till vår kommun, sedan fördelar kommunen pengar som de vill, de frågar inte t.ex mig om jag behöver ändra plan efetrsom den inte gynnar kommunen, men varje vinter betalar de 30 milj. för elbelysningen eftersom staden måste lysa och ja, det betalas av våra pengar, eftersom som du sa - kommunen är vi själva. Bara när vi behöver betala till kommunen då är vi kommunnen annars är vi själva, man måste betala 100 tus som en privat person, hur?
Min granne som har företag på andra sidan gatan, han fick ändra sin plan eftersom allt på den sidan byggs, nyexploateringar görs där, varför kunde inte vi omfattas av den nya planen?? Vem är jag nu, komunen, knappast, jag är själv igen. Och på min sida av gatan det är bara 4 st hus, var det svårt att tänka på oss och ändra våra DP samtidigt som de bygger överallt omkring oss? Nej, kommunen tänker bara på sitt intresse.

Din granne på andra sidan gatan fick troligen betala för planen också, det bakas ofta in en planeavgift i bygglovskostnaderna vid nyexploateringar. Den detaljplanen som skapats på andra sidan gatan, ni eller förre ägaren till huset har troligen bjudits in att ha synpunkter på planen under planeprocessen, då är det en vanlig synpunkt att angränsande vill att planeområdet utökas just av sådana skäl som du nu tar upp. Ibland beviljas det om inte så för att undvika överklaganden från grannområdet.

Man skall komma ihåg att nya planer kan ibland vara väldigt dåliga. En kollega hade en granne som ville stycka och sälja av en del av sin stora tomt. Av ngn. anledning krävdes det då ändrad detaljplan, han bekostade en förenklad plan, kostade 100 000. Den nya planen som han fick betala vare sig han ville eller ej, föreskrev att det skulle byggas flerfamiljshus på tomten, och att tomtgränsen skulle dras så att det bef. huset skulle rivas och ersättas även det av ett flerfamiljshus. Snacka om boost för grannsämjan i villaområdet...

Redigerat:
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
Får TS bygglov överhuvudtaget på ett så stort hus om inte VA frågan är löst? i vår kommun är det väldigt svårt iaf...
....dessutom är det ingen rättighet att ha hus eller att få bygga som man vill....som tur är...;)

Jag förstår hur kommunen jobbar och allt det du skriver när nya exploateringar byggs men det är fel sätt tycker jag. Och jag kan inte göra nåt, det är bara att gilla läge.
Eller sälja huset och nästa gång kollar jag på DP :)

Rebeka skrev:
"kommunen är vi själva"- tror inte faktiskt på det, det bara verkar så men verkligheten ser annorlunda ut. Vi som jobbar betalar skatt till vår kommun, sedan fördelar kommunen pengar som de vill, de frågar inte t.ex mig om jag behöver ändra plan efetrsom den inte gynnar kommunen, men varje vinter betalar de 30 milj. för elbelysningen eftersom staden måste lysa och ja, det betalas av våra pengar, eftersom som du sa - kommunen är vi själva. Bara när vi behöver betala till kommunen då är vi kommunnen annars är vi själva, man måste betala 100 tus som en privat person, hur?
Min granne som har företag på andra sidan gatan, han fick ändra sin plan eftersom allt på den sidan byggs, nyexploateringar görs där, varför kunde inte vi omfattas av den nya planen?? Vem är jag nu, komunen, knappast, jag är själv igen. Och på min sida av gatan det är bara 4 st hus, var det svårt att tänka på oss och ändra våra DP samtidigt som de bygger överallt omkring oss? Nej, kommunen tänker bara på sitt intresse.
Ja du har helt rätt. När det gäller kommunala intressen som elbelysning och skatt för att finansiera välfärdssamhället då är vi alla kommunen.

När det gäller enskilda intressen som bara du har vinning av då är du en egen privatperson. Det är enbart du som tjänar på att du får utökad byggrätt på din fastighet då fastigheten ökar i värde. Din fastighet hade det inköpspris du betalade beror bland annat på byggrätten. Att du inte förstod, eller missade att kolla upp detta är visserligen tråkigt. Men det är ju knappast Byggnadsnämndens eller stadsarkitektskontorets fel.

Tycker du verkligen att dina fastighetsaffärer ska finansieras av skattemedel?

Din granne fick med alla sannolikhet betala planavgift i samband med bygglov efter att planen vunnit laga kraft. Varför du inte fick vara med går såklart inte för mig att svara på, men om det är en verksamhet och inte en bostad hos grannen så kan ju svaret såklart finnas där. Vad sa kommunen när du yttrade dig under planprocessen?

Jag tycker att jag ska betala avgift inte finansiera hela kostnader om detaljändringen.
Om kommunen bestämmde sig för att ändra hela den gamla planen samtidigt när de bygger på andra sidan då skulle jag inte behöva betala 100000.
De sa själva att det är lite fel, nu börjar de använda procent i förhållande till byggrätten så man får bygga t.ex 15% av hela tomtytan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.